Tavaly februárban, mielőtt először leadta volna a tévé a Mindenkit, elküldted nekem a filmed, hogy nézzem meg és írjak róla. Az Oscar-jelölés most téged igazolt, de akkor kicsit meglepődtem, hiszen ez a fajta nyomulás nem túl bevett szokás a rövidfilmes alkotóknál.
Nem tudom, mi a gyakorlat, de nekem egyértelműnek tűnt, hogy elküldöm. Szerintem nincs értelme semmilyen filmet, még kisjátékfilmet sem készíteni, ha nincs vele szándéka az embernek: elsősorban az, hogy el kell juttatni a nézőhöz. Tudtam, hogy be lesz mutatva a tévében, de csak két elég késői műsorsávban, ezért úgy gondoltam, jó lenne, ha egy pár helyen írnának róla, s akik olvassák, talán odakapcsolnak és megnézik. Leginkább arra voltam kíváncsi akkor is és most is, hogy mit szólnak hozzá az emberek, ezért akartam, hogy minél többen nézzék meg.
Most hogy ekkora a hype a filmed körül, megnőtt a nézői reakciók száma is. Meglep?
Igen, főleg az, hogy sok ember erősen és érzelmesen reagál rá, vannak, akik megosztanak személyes történeteket arról, amikor tehetetlennek érezték magukat egy tanár vagy a rendszer igazságtalanságai miatt. Van, aki szélesebb társadalmi értelmezésbe helyezi az egészet és arról ír, milyen jó, hogy ott van a remény a film végén.
A film olyan kórustagokról szól, akik közül néhányat nem enged énekelni a vezető. Mi a tágabb értelmezési kontextusa a filmednek?
Pont azért tetszett ez a barátom anekdotája alapján formált történet, mert benne volt a lehetőség, hogy egy gyereksztorin keresztül az egész világra érvényes sztorit meséljek el. Ez a vicces módon bizarr és paradox helyzet tetszett, hogy a gyerekek csak akkor maradhatnak a kórusban, ha nem énekelnek. Ez a szituáció pedig az élet annyi területén megjelenhet, hiszen hányszor fordul elő, hogy valamit fel kell adnod az egyéniségedből vagy a vágyaidból, hogy egy közösségben jó színben tűnj fel vagy annak tagja maradhass.
Mire számítasz? Vajon mitől függ, hogy a Mindenki Oscart kap?
Ha van valami, ami abszolút segítheti az ügyünket, az, hogy egy közönség által kedvelt film. Az első díjunk Franciaországban egy közönségdíj volt, s azóta más helyeken is jóval több ilyen elismerésben részesültünk, mint zsűridíjban. Egy olyan szavazáson, mint az akadémiai, ahol több ezer ember voksol, talán sokakat megnyerhetünk ezzel. De nagyon komoly versenytársaink vannak, nem fogom sikertelenségként megélni, ha nem minket választanak.
A Golden Globe-on minden jelölését díjra váltó, és az Oscaron is 14 nominációt begyűjtő Kaliforniai álom farvize jelenthet pluszt?
Van egy kis reneszánsza a zenés filmeknek, s talán egy millimétert segít, de nem tudom a valós esélyeket felmérni.
Kiket tartasz még esélyesnek?
A Mindenkihez hasonlatosan feelgood Timecode-t és a Kim Magnusson által producerált dán Silent Nighstot. Magnussont különösen imádom, meg azokat a dán nagyjátékfilmeket, amikhez köze van, ráadásul már két aranyszobrocskát is nyert, ötször pedig nevezték, szóval elég erős Oscarban az a csapat.
Azért szmokingod és köszönőbeszéded biztos van.
Az elmúlt napok szervezéssel teltek, például, hogy a kijutásunk anyagi részét meg tudjam teremteni, de még csak most kezd minden összeállni, szóval még nincs szmokingom és köszönőszövegem sem.
Szabó István azt mondta, a rövidfilmed Oscar-díjra jelölése azért fontos, mert a Saul fiához hasonlóan felhívja a figyelmet arra, hogy van egy kis ország, ahol érdekes filmeket készítenek sorozatban, egymás után.
Nagyon örülök, ha van ilyen hatása, mert tényleg zseniális kisfilmek készülnek. A tavalyi magyar rövidfilmes válogatásban is akadt legalább öt olyan film, ami levett a lábamról, mert hihetetlenül erős volt.
A Hollywoodba utazásod előtt még elég elfoglalt vagy, mit csinálsz most?
A Paramount Channel filmcsatorna megbízott, hogy saját ötletemből egy tízrészes sorozat epizódjait készítsem el, amelyek 3-4 perc hosszúságúak. A címe Eszméletlen, az intenzív osztály egy kórtermében játszódik, és a főszereplő Géza gondolatait halljuk, aki kómában fekszik. A filmcsatorna nézői az Oscar-díjátadó hetében, február 24-től láthatják majd a fekete komédiasorozat első részeit, amelyeket korábbi Oscar-nyertes alkotások követnek. Az Oscar-gála napján, 26-án pedig az összes elkészült részt leadják a Paramounton, a későbbiekben pedig a további epizódokat is láthatják majd a nézők. Az Eszméletlen után a következő kisjátékfilmemet készítem, A legjobb játékot, aminek forgatókönyvével a tavalyi Friss Hús pitchfórumán nyertünk. Ez egy „holnapután” játszódó történet a mesterséges intelligencia és egy átlagember találkozásáról.