Vannak olyan hírek, pillanatok, mikor örömünkben, bánatunkban, dühünkben vagy éppen kínunkban üvölteni, kiabálni tudnánk. Persze ezt a legtöbbször nem lehet, nálunk bevált módszer az ilyet dalba fojtani. Ezért az év legfontosabb híreit is így tálaljuk, egy-egy valamiért nagyon odaillő dallal. Elsőként január, február és március történéseit idézzük fel.
Január
Szinte még ki sem józanodtunk az újévi ünneplés okozta mámorból, mikor a kormány bedobta az idei év politikai atombombáját. Orbán Viktor ugyanis elrepült Moszkvába, hogy a paksi bővítésről szóló szerződést szentesítse, a megbízást az orosz Roszatom kapta. Míg Lázár János szerint ezzel megkötötték az évtized üzletét, azért nem arattak vele osztatlan sikert. Hacsak a hír kapcsán születő mémrengeteget nem vesszük annak.
Mindenesetre ez lett a 2014-es év belpolitikai csatározásának egyik slágertémája, sőt Orbán értelmezése szerint többek közt ez is áll a kormánya és a magyarországi korrupció elleni amerikai szigor hátterében. Ráadásul a történet már annyira nem is atombiztos, hiszen az orosz gazdasági válság még közbeszólhat.
Persze a PA-DÖ-DÖ gyorsan lecsapta a magas zenei labdát, és aktualizálták Bye-bye Szása klasszikusukat Háj Háj Szására. Nekünk a keleti nyitás egy fokkal multikulturálisabb darabot csempészett vissza a fülünkbe: mikor egy Magyarországon élő ír zenész, magyar zenekarral és orosz énekesekkel feldolgozott egy angol világslágert. Mi ezt küldenénk az egykor még az oroszokat hazazavaró miniszterelnökünknek, Magyarországból szeretettel.
Február
Ukrajnában még 2013-ban kezdődött el a forradalom. November 21-én a kormány lemondta a társulási szerződést az Európai Unióval. 24-én több tízezren tiltakoztak a kijevi Függetlenség terén (Majdan) a döntés ellen, a 30-ai tüntetést a rohamrendőrség erőszakosan oszlattatta fel.
Decemberben több százezres tömeg gyűlt össze nem is egy alkalommal a Majdnanon, sátrakat és barikádokat emeltek. A tüntetők és a hatóságok összecsapásának januárban voltak először halálos áldozatai. 22-én a rendőrök megtámadták a Majdantól nem messze lévő barikádokra visszavonult tüntetőket, hárman életüket vesztették. Január 29-én a parlament megszavazta az amnesztiatörvényt. Február 14 – én több száz tüntetőt engedtek ki a börtönből. Kijevben február 18-án újultak ki az összecsapások: két nap alatt 28-an haltak meg. A pokol 20-án, csütörtökön szabadult el, mesterlövészek kezdték el lőni a Függetlenség terét védő, illetve a kormánynegyedben előrenyomuló tüntetőket. A CNN a tüntetők orvosaira hivatkozva azt állította, hogy több mint százan haltak meg aznap. Az egészségügyi minisztérium szerint 75-en vesztették életüket és 571-en sebesültek meg.
Felkavaró videók és képek lepték el a netet az eldurvuló összecsapásokról, az utcán heverő halottakról és sebesültekről, fegyvertelen tüntetőkre zúduló golyózáporról.
Ilyenkor van az, hogy a hírszerkesztő maga is nehezen hiszi el, amit lát, amiről ír, amiről tudósítanak neki. Nekünk aznap a U2 egyik legismertebb dala játszódott le a fejünkben újra és újra, főleg az első sorok miatt (nyersfordításban körülbelül így hangzik Képtelen vagyok elhinni a ma látott híreket, Nem bírom becsukni a szememet, és az egészet meg nem történtté tenni). A dal az 1972. január 30-ai tragikus eseményeknek állít emléket, mikor az észak-írországi Derryben békés polgárjogi felvonuláson az angol katonák a fegyvertelen tüntetők közé lőttek.13-an meghaltak, 14-en pedig súlyosan megsebesültek.
Március
Nem először tapasztaltuk hogy a sorsnak elég bizarr humorérzéke van. Furcsa érzés közvetlenül az ukrajnai tüntetéssorozat legvéresebb napja után az eltűnt maláj gép tragédiájáról írni így utólag. Március 8-án, mikor a Malaysia Airlines repülőjével megszakadt a kapcsolat, még nem tudhattuk, hogy pár hónappal később újabb tragédia történik: a légitársaság egy másik gépét lelövik Ukrajna felett.
Az MH370-es járat története enélkül a szál nélkül is kísérteties. A Boeing 777-200-as típusú gép Kuala Lumpurból tartott Pekingbe, amikor szombat reggel, mintegy két órával a felszállás után szakadt meg vele a kapcsolat. A gépen 227 utas és 12 főnyi személyzet tartózkodott.
A roncsok utáni kutatások sorra kudarcba fulladtak. Közben egyre több érdekessége derült ki. Például, hogy ketten lopott útlevéllel szálltak fel a gépre, hogy öt órával az eltűnése után is rögzített a gépről származó jeleket egy műhold, hogy a földi nyomkövető rendszert szándékosan kikapcsolták, a haladás irányát megváltoztatták. Egy híradás szerint szokatlan mozgás volt megfigyelhető a tengerfenéken abban a térségben, ahol a gép akkori eltűnését valószínűsítik, egy időben pedig arról cikkeztek, hogy egy pilóta téríthette el az utasszállítót.
Március 21-én beismerték azt is, hogy a gép rakterében nagy mennyiségű lítium-ion mobiltelefon és számítógép akkumulátorokat is szállított, a rakomány esetleg fedélzeti tűzben is szerepet játszhatott. Többen állították, hogy látták a gépet, egy brit vitorlázónő szerint lángolt, indonéz halászok szerint füstölve zuhant a tengerbe.
A kísérteties, mai napig rejtélyes eset kapcsán az Eastern Air Lines 401-es járatáról szóló dala jutott az eszünke. Bob Welch arról a légi katasztrófáról énekel, ami még 1972-ben történt Floridában, a pilóták hibájából és több szerencsétlen véletlen egybeesése miatt mocsárba csapódott a gép, a balesetet 75-en túlélték, 101-en vesztették életüket.