Kultúra

Három majom [filmpremier]

Az eredetileg buddhista példázat a szemét, száját, fülét befogó három majomról a valóság előli menekülés szimbólumaként egyszerűsödött európai közhellyé.

Ebben a kultúrkörben viszont már megfeledkeznek a negyedik majomról, amely pedig legalább olyan fontos testrészét fedi, takarja el: a nemi szervét – a nem-cselekvés üdvös voltára utalván ezzel. A török Nuri Bilge Ceylan példázata az említett közhelyet a földrészünkön megszokott módon érti félre: hősei nem akarnak látni, hallani, de főként beszélni, ezzel taszítván magukat és egymást mind mélyebbre.

A halálos közúti balesetet okozó politikus helyett annak sofőrje vállalja el a gázolást, s üli le a börtönbüntetést. Felesége és munkanélküli, céltalanul tengő-lengő fia megélnek ugyan az ezért kapott pénzből, mégis, újabb előlegért fordulnak a korrupt képviselőhöz. Az viszonyt kezd az asszonnyal – aki beleszeret a politikusba, s nem tudja elviselni, amikor az megszabadul tőle (az asszony tehát nem akar hallani). A fiú minderre rájön, ám apja előtt nem árulja el (nem akar beszélni), hanem megöli a politikust. A szabaduló apa viszont sehogy sem érti, miből van az új autó, csak, hogy asszonya megváltozott (nem akar látni). Ők a három majom. A negyedik, a szexusát, vagyis vágyait, energiáit megfékező majom a távolból szomorúan figyel.

A Cannes-i Fesztivál rendezői díját ez az erős atmoszférájú, kevés beszéddel, nagy csöndekkel, hosszú nézésekkel operáló, lassan kibontakozó történetű, de végig baljós és nyomasztó atmoszférájú film nyerte el. Kár, hogy a modorosságig olyan, mint egy Antonioni-mű. Pontosabban: hogy a modorosságai éppen olyanok. Ha nem látnánk a sok vérben forgó szemet és verejtékes felindulást, paródiára gyanakodhatnánk. Így kénytelenek vagyunk arra a következtetésre jutni (a jelek szerint a világ első számú filmfesztiváljának zsűrijével együtt), hogy a háztáji török zseni komolyan gondolja a kölcsönzés ilyen mértékét a fél évszázaddal ezelőtti filmművészet egyik legnagyobb formateremtőjétől.

Üç maymun – színes, feliratos, török-francia-olasz filmdráma, 2010. Rendezte: Nuri Bilge Ceylan. Szereplők: Yavuz Bingol (Eyüp), Ercan Kesal (Servet), Hatice Aslan (Hacer), Rifat Sungar (Ismail). 109 perc. Forgalmazó: Mozinet.

Hazai bemutató: február 10.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik