Nagyvilág

London levélben cáfolja a brit tankerhajó lefoglalásának iráni indokait

ételesen cáfolja a brit kormány az ENSZ Biztonsági Tanácsának írt, vasárnap Londonban nyilvánosságra hozott levelében azokat az indokokat, amelyekre hivatkozva Irán a minap lefoglalt egy brit tartályhajót a Hormuzi-szorosban.

A Stena Impero nevű, a Stena Bulk svéd cég által üzemeltetett, de brit lobogó alatt közlekedő tartályhajót az iráni Forradalmi Gárda haditengerészeti egységei pénteken kerítették hatalmukba. A hajó, amelyen 23 fős legénység tartózkodik, jelenleg iráni vizeken horgonyoz. Jonathan Allen, a brit ENSZ-képviselet ügyvivője a Biztonsági Tanács elnöki tisztségét jelenleg betöltő Peru ENSZ-képviselőjének, Gustavo Meza-Cuadra Velásqueznek küldött vasárnapi levelében leszögezi, hogy a Stena Impero ománi területi vizeken haladt a nyugat felé tartó hajóforgalmi sávban, amikor négy iráni naszád és egy helikopter megközelítette, majd az irániak a fedélzetére léptek.

A brit ENSZ-diplomata levele szerint így nem felel meg a valóságnak az az iráni állítás, hogy a Stena Impero a kijárati sávban próbált belépni a Hormuzi-szorosba, és az iráni állításokkal ellentétben az sem igaz, hogy a hajó nem válaszolt a figyelmeztető üzenetekre, miközben automata azonosító rendszere ki volt kapcsolva.

A brit tájékoztatás szerint a hajó automata azonosító rendszere a nyilvánosan hozzáférhető és ellenőrizhető adatok alapján be volt kapcsolva az incidens idején, és az üzemeltetők megerősítették, hogy a Stena Impero minden hajózási és egyéb nemzetközi előírásnak maradéktalanul eleget tett.

A Biztonsági Tanács perui elnökének küldött brit levél felidézi, hogy Allahmorad Afifipur, az iráni Hormuzgán tartomány kikötői és tengeri hatóságának vezetője szerint a Stena Impero összeütközött egy iráni halászhajóval és kárt tett benne.

A brit ENSZ-képviselő szerint erre nincs bizonyíték, de az a tény, hogy a brit hajó ománi területi vizeken haladt, azt jelenti, hogy Iránnak akkor sem lett volna joga beavatkozni, ha történt volna ilyen baleset.

Videó az iráni hadsereg helikopteres hajófoglalásáról
Ők maguk tették közzé a filmet az akcióról, amelyet a brit kormány ellenséges cselekedetnek tekint.

A levél szerint Nagy-Britannia nem törekszik konfrontációra Iránnal, de a nemzetközileg elismert tranzitfolyosókon legálisan közlekedő hajók fenyegetése elfogadhatatlan, az áthaladási jog érvényesítésének akadályozása és a Stena Impero lefoglalása ellentétes a nemzetközi joggal.

Jeremy Hunt brit külügyminiszter hétfőn tájékoztatja a londoni alsóház képviselőit a Stena Impero iráni lefoglalásának fejleményeiről. Tobias Ellwood, a brit védelmi minisztérium államtitkára vasárnap kijelentette, hogy a brit kormány által mérlegelt válaszlépési lehetőségek között szerepel szankciók bevezetése is Irán ellen.

Irán londoni nagykövete, Hamid Baeidinezsád vasárnapi Twitter-bejegyzésében arra szólította fel a brit kormányt, hogy “tartsa féken azokat a hazai politikai erőket”, amelyek a már meglévő kétoldalú feszültség további, a hajózás kérdésén jóval túlmutató eszkalációjára törekszenek. A nagykövet szerint ez meglehetősen veszélyes és nem túl bölcs törekvés a jelenlegi érzékeny időszakban.

Hamid Baeidinezsád részletek nélkül úgy fogalmazott Twitter-bejegyzésében, hogy Irán “készen áll egyéb forgatókönyvekre” is. Jeremy Hunt mindazonáltal hangsúlyozta hétvégi nyilatkozataiban, hogy London a feszültség enyhítésében érdekelt, és ugyanezt a brit ENSZ-képviselő vasárnap ismertetett tájékoztatója is hangsúlyozza, leszögezve, hogy Nagy-Britannia a helyzet diplomáciai megoldásán dolgozik.

Az incidens óta háromszor is ülésezett a brit kormány különleges helyzetekben összehívott tanácskozó testülete (COBRA), és az értekezletek után a brit külügyminiszter is kijelentette, hogy London elképzelései között nem szerepelnek “katonai opciók”, a brit kormány diplomáciai megoldásban gondolkodik.

Kiemelt kép: Photo by – / TASNIM NEWS / AFP

Ajánlott videó

Olvasói sztorik