Az intézkedést a román államvasutak hosszú távú válságának elkerülésére hozták, a vasút stratégiai terve keretében. A tervet nemrégiben fogadta el a román kormány.
A dokumentum szerint a vasúti személyszállítás díjait a közlekedési minisztérium felügyeli, és a kormány jóváhagyása nélkül a vasút üzemeltetője nem módosíthatja azokat: saját hatáskörében csak az inflációhoz igazíthatja, ha az utolsó tarifaemelést az infláció 5 százalékkal meghaladja.
A dokumentumban a román vasutak helyzetével kapcsolatban ugyanakkor megállapították: a munkaköltségek az üzemeltetési költségekben csupán 20 százalékot tesznek ki, a 40-50 százalékos európai átlaggal szemben.
A stratégiai terv megállapításai szerint az üzemanyag, az áram és a vagonárak jelentősen növekedtek az elmúlt évek alatt, ami a hatóságok szerint azt eredményezte, hogy a vasúti szállítási szolgáltatások költségeihez az állami hozzájárulás aránya meghaladta az európai átlagot, míg az utasok által fizetett díjak jóval az európai átlag alatt vannak. A bevételek hiánya ugyanakkor ahhoz vezetett, hogy a vasút üzemeltetője nem tudja fizetni kötelezettségeit a vasúti infrastruktúra kezelőjének.