Közélet

Eddig 17 utat tett meg a 17 milliárdért vett állami Airbus

Máthé Zoltán / MTI
Máthé Zoltán / MTI

Két hónapja nem teljesített érdemi feladatot a magyar állam, illetve a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) Airbus 330 repülőgépe – írta meg a repülési portálok által rögzített adatokból a Népszava. A kormány a 2020-as lezárások után döntött arról, hogy egy teherszállításra alkalmas gépet vásárol, ugyanis gyorsan haza akarta szállítani Kínából az ott vásárolt túlárazott lélegeztetőgépeket és egészségügyi felszereléseket. A lap feleleveníti: elérhető tehergép hiányában 2020 márciusában az áruszállítást a Wizzair személyzete profin és nem költséghatékonyan megoldotta a személyszállításra használt keskeny törzsű Airbus 320 repülőgépeivel.

A rendkívüli jogrend adta felhatalmazással élve a magyar kormány  a Qatar Airwys-től az ott már a forgalomból kivont A330-200F típusú gépet vásárolta meg. A gép megvásárlását bejelentő cikkben még azzal támasztották alá a beszerzést, hogy amikor a gép a jövőben nem állami feladatot lát el, akkor azt a Wizzair légitársaságnak bérbe adják, így bevételt is termel. Ez lett volna a költséghatékony üzemeltetés záloga, amiből aztán szinte semmi nem vált valóra a Népszava szerint. A lap érdeklődött a Wizzairnél és a Külgazdasági és Külügyminisztériumnál arról, hogy hol tart a kereskedelmi üzemeltetés, ám az ügyben a légitársaságnál nem kívántak nyilatkozni. A KKM válasza szerint a mai napig

nem jött létre sem a Wizzairrel, sem más légitársasággal vagy logisztikai céggel a tervezett megállapodás a kereskedelmi tevékenységről.

A KKM azt írta, hogy „a kormányzati teherszállító gép szabad kapacitásainak kereskedelmi értékesítésére irányuló előkészítő munkálatok folyamatban vannak”.

AZ Airbust a KKM 17 milliárd forintért vásárolta – ezt Szijjártó Péter miniszter mondta el egy sajtótájékoztatón –, ám ilyen tétel nem szerepelt a 2020-as költségvetésben. A 17 milliárdos vételár a negyede a gép új árának. A lap kiemeli: a repülőgép fenntartása költséges, ha repül, a költsége óránként több millió forintra rúg, ennél csak az a drágább, ha a gép kihasználatlanul a földön áll, ez műszaki szempontból sem szerencsés. Épp ezért volt előremutató az a terv, hogy a gépet kereskedelmi forgalomban is hasznosítják, ám láthatóan egy év alatt sem sikerült megoldani ezt a problémát.

Eddig 17 utat tett meg a gép, amely összevetve a 17 milliárdos vételárral, utanként egymilliárd forintos üzemköltség jön ki. 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik