Váncsa István: Három nap a tótoknál
Ferenc pápa magyarországi villámlátogatása minden igényt kielégítően gördülékenyre és kompaktra sikeredett. Őszentsége leszállt Ferihegyen, behúzott a Hősök terére, azt körbekocsikázta, és máris repült tovább a Staroslovenská Krčma felé. Pápai vizitet lendületesebben perfektuálni már nem is lehetett volna, ráadásul úgy, hogy ebbe a pár órába az Orbánnal, Áderrel és Semjénnel való kényszeredett smúzolás is beleférjen.
Érdekes mód a kincstári magyar média ezt a bravúrt nem díjazta, a Sajtóklub egyik szereplője például akként vélekedett, hogy Őszentsége evvel Magyarországot akarja megbüntetni azért, mert keresztényi mivoltához ragaszkodik. Figyelemre méltó gondolat, hiszen azt involválja, hogy a jelenlegi pápa valójában a keresztény vallás romlására tör. Más kérdés, hogy a publikumot ez a közlés nem érte váratlanul, a műsor egy további szereplőjének köszönhetően ugyanis másfél hónappal ezelőtt már értesült arról, hogy „a pápa esze el van menve”, továbbá arról is, hogy „a pápa vagy egy demens vénember, aki teljességgel alkalmatlan a pápai poszt betöltésére, vagy egy gazember”.
A szóban forgó szereplő amúgy kormányzó urunk bizalmasai közé sorolható, megnyilatkozásai tehát alkalmankénti érdességük ellenére is úgy tekinthetők, mintha a legfőbb szájból hangzottak volna el.
Marosán György: Egy „világrend nélküli világ”
A közösségek eltérő mintázata az emberi kultúra általános jelensége, ám ezt gyakran a politika is felerősíti. Gondoljunk csak Észak- és Dél-Korea polgárainak eltérő világára vagy a berlini fal két oldalának körülményeire. A rendszerváltások legfontosabb tapasztalata: ha valamilyen ok miatt megszűnik a „nemzeti tavacskák” elszigeteltsége, és az emberek szülőhelyükről szabadon „átúszhatnak” a népek tengerébe, alkalmazkodásra kényszerülnek. Miközben régiónk még mindig a globális világ versenyképes viselkedési „mintázatának” elsajátításával küszködik, lényegében ugyanez a kihívás áll az egész emberiség előtt.
Minden ország, kinyilvánítva érdekeit, bele kíván szólni szomszédjai életébe, ugyanakkor élesen elutasítja, amikor mások ugyanezt tennék. A brazilok például nem értik, kinek mi köze ahhoz, hogy ők mit tesznek az Amazonas esőerdőivel. Orbán Viktor meg azt nehezményezi, hogy más országok a jogállamiságot kérik rajta számon.
Radnóti Sándor: Valami a gyávaságról
A szavak kifordulnak magukból, és az ellenkezőjét jelentik. Ahol a parlament kormánypárti képviselői – akiktől Orbán aktuális vonalától csak hajszálra eltérőt sohasem lehetett hallani, akik lelkiismereti okokból vagy önazonosságuk miatt soha meg nem kockáztattak egy tartózkodást – bátrak, ahol a hatalomvédte zughírlapírók bátran dicsőítik Orgoványt, Marcalit, a rongyos gárda rémtetteit, ahol Schmidt Mária bátor – ott Kis János gyáva.
A bátorság és a félelmet nem ismerés megkülönböztetendő egymástól. Schmidt, a propagandista nem tart a nevetségessé válástól, amikor a védhetetlen védelmében óva inti Angliát, nem tart a tudatlanság lelepleződésétől, a kádárista argumentáció felismerésétől, s merészen – tisztesség ne essék szólván – pofátlan. Kis János elleni érvelésében felvonul a felmenők denunciálásával való magyarázat, az egyetlen észokot nem tartalmazó deklaráció Kis filozófiai produkciójának semmisségéről, és Aczél György ismert – csak szellemesebben megfogalmazott – érve, metaforája a „földszintes Dugovics Tituszokról”, a demokratikus ellenzékről, amely – csoport és mozgalom formájában – a Kádár-rendszer egyetlen következetesen radikális és rendíthetetlenül bátor ellenfele volt. Senki nem tudhatta, amikor egzisztenciáját és szabadságát kockáztatta, hogy a földszintről vagy a vár fokáról ugrik.
Ha a nyelv kiszabadul a propaganda béklyóiból, és újra igazságkeresővé válik, akkor Kis János megint bátor lesz, a legbátrabb magyarok egyike, a Kádár-korszakkal szembeszegülő ellenállás hőse. S ha ennek a bátorságnak valami híja volt eddig, a nyilvános kritikai önértelmezés, akkor ezt a feladatot végezte most el a történelmi dokumentumként és politikusi, tudósi, emberi elszámolásként is jelentős Szabadságra ítélve című emlékiratában.
Hajdu Nóra: Bizonytalan mérleg
A második világháború utáni Németország történetét a kancellárok hivatali idejéhez igazodva is szokás szakaszolni. Adenauer, Brandt és Kohl az eltelt időszak „nagy” kancellárjai történelmi szerepet játszottak a legyőzött, megosztott Németország nemzetközi helyének megtalálásában. Tizennégy évig tartó kancellársága során Adenauer a nyugati szövetségbe integrálta, az öt évig kancellár Brandt az un. keleti szerződések rendszerével konszolidálta Németország nemzetközi helyzetét. A tizenhat évig kormányzó Kohl az újraegyesítésben játszott szerepével és az Európa-projekt következetes továbbvitelével érdemelte ki a „nagy” jelzőt. A Merkelről írott értékelések ugyan kiemelik tizenhat éves kancellárságát, de a válságkezeléseken túl nem látszik olyan teljesítménye, ami a „nagy” kancellárok között jelölné ki a helyét.
Gadó Gábor: A magyar rulett
Látom magam 2056 márciusában, túl a kilencvenen, amint indulatos publicisztikában követelem, hogy a több mint negyven éve kormányzó Fidesz-KDNP koalíció álljon el alkotmánysértő szándékától: ne hosszabbítsa meg újabb harmincöt évvel az LVC Diamond Játékkaszinó Üzemeltető Kft. (Diamond Kft.) koncessziós jogát. Írásomban fölidézem, hogy már 2021-ben – persze eredménytelenül – szót emeltem a hatalom versenyt torzító döntése ellen. Ha viszont egy kevésbé kishitű forgatókönyvet követve 2022 tavaszán az ellenzéki összefogás alakít kormányt Magyarországon, várhatóan haladéktalanul megvizsgálja, van-e esélye az elődje által elosztogatott közjavak – ideértve a milliárdokat fialó vagyoni értékű jogokat is – visszaszerzésének. Egészítsük ki hipotézisünket azzal, hogy mivel a „demokratikus ellenzék” nem szerez alkotmányozó többséget, a hatályos Alaptörvényből kell kihozni a maximumot. Az elmúlt hetekben elhíresült játékkaszinóbotrány alkalmas annak a szemléltetésére, hogy nem kell feltétlenül kétharmados parlamenti többség ahhoz, hogy a hivatalba lépő kormány eljárhasson az országot megkárosító vállalkozásokkal szemben.