Hazánkban évente több ezer olyan baleset történik az utakon, amelyek vadon élő állatok miatt következnek be. Az ORFK adataira hivatkozva az Országos Magyar Vadászkamara 4068 esetről tud 2018-ból, amikor valamilyen vad ütközött autóval, és azt a járművezetők jelentették a hatóságnak. Az utakon elpusztult nagyvadak számát évente 30 ezerre becsülik a szakértők.
A ilyen balesetek egyik fő oka, hogy az állatok az esti órákban a táplálkozó helyekre vonulnak, reggel pedig onnan a nappali pihenőhelyre térnek vissza – az utakon keresztül. Emiatt ezekben a napszakokban fokozottan kell számolni a vadak közúton való megjelenésével.
Mit mond a szakértő?
Kőrös András, a Groupama Tanpálya főinstruktora szerint óriási hiba azt tanácsolni bárkinek is, hogy ütközni kell a vaddal, mert rengeteg tényezőt figyelembe kell venni. Kiemelte, hogy a legfontosabb a sebességhatárok betartása. 80-90 km-es sebességnél, folyamatos szembejövő forgalomban nem rántja el a rutinos vezető a kormányt, hanem beletapos a fékbe és várja az ütközést. A szakértő felhívta rá a figyelmet, hogy az állatok viselkedésének alapfokú ismerete is igen fontos. Példaként a rókát emelte ki, ami olyan, mint a macska: igen gyakran visszafordul, így a mögötte való elhaladás nem feltétlenül ajánlott. Hozzátette, hogy már egy ekkora vadállat is képes nagy sebességnél a futóműben komoly kárt okozni, amely balesethez vezethet.
Hogyan védekezhetünk?
Léteznek ugyan úgynevezett vadsípok, az állatok elriasztására, de ezek nem minden esetben működnek. Van azonban más megoldás, mint például a Siren7 vadfigyelmeztető rendszer, mely magyar fejlesztés, feltalálója Koltai Viktor.
Az eszközt a kocsi elejére kell ragasztani, 120 decibel hangteljesítménnyel szól, 300 méteres a hatósugara, és “ért az állatok nyelvén”, áthatol fákon, lombokon, figyelmezteti a Magyarországon honos valamennyi nagyobb állatot. Ami még nagyon fontos, hogy külön áramforrást nem igényel. A vadriasztó formáját és működését egy éven át tervezték és tesztelték. A rendszer hatékony működését a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. jegyzőkönyve, valamint az Európai Bizottság Európai Közúti Biztonsági Chartája is igazolta.
A mindössze ötven gramm súlyú, igen apró szerkezet öntapadó fóliával a gépkocsi első lökhárítójára ragasztható. A tervezők garantálják, hogy 90 kilométeres sebesség mellett is képes 130 decibel hangerővel riasztani az állatokat, miközben – a honlap leírása szerint – az autóban ülők semmit nem érzékelnek.