Közélet

Tarlós leghülyébb mondatai az akadálymentesítésről

Tarlós szerint azért jobb a busz a lift helyett, mert többen férnek fel rá és nem kell előtte sorban állni. Azt azonban nem mondta, hogy jut le a busz a metróba, amelynek az akadálymentesítését meg kellene oldani.

Hétfőn indul a 3-as metró teljes akadálymentesítéséről szóló népszavazás aláírásgyűjtése. Ha összegyűlik a népszavazás kiírásához szükséges mintegy 138 ezer érvényes aláírás, akkor a budapesti választópolgárok az alábbi kérdésben szavazhatnak:

Akarja-e Ön, hogy a 2017–2020 között történő budapesti M3-as metróvonal felújításával egyidejűleg valósuljon meg ezen metróvonal valamennyi megállójának teljes értékű akadálymentesítése, az 1997. évi LXXVIII. törvény 2. §-ának 1. pontjában meghatározottak szerint?

A főpolgármester láthatóan nagyon fázik az MSZP-s Horváth Csaba által kezdeményezett referendumtól, nyilatkozataiban ugyanis folyamatosan próbálja bagatellizálni annak jelentőségét. Ugyanakkor úgy tűnik, mintha a Városháza vagy a Fidesz kommunikációs osztálya magára hagyta volna Tarlóst, a főpolgármester ugyanis nagyon furcsa mondatokat mond az akadálymentesítésről.

Az MTI tudósítása szerint

Tarlós István főpolgármester értelmetlennek nevezte az M1 aktuális csatorna csütörtök reggeli műsorában a 3-as metró minden állomásának teljes akadálymentesítése érdekében indított népszavazási kezdeményezést, mert az győzelem esetén sem róna kötelező feladatot az önkormányzatra.

Ez azonban nem igaz, a népszavazás ugyanis ügydöntő. Ha a referendum érvényes és eredményes lesz, akkor az akadálymentesítést a törvény szövegének megfelelően kell végrehajtani, ami így szól:

Akadálymentes az épített környezet akkor, ha annak kényelmes, biztonságos, önálló használata minden ember számára biztosított, ideértve azokat az egészségkárosodott egyéneket vagy embercsoportokat is, akiknek ehhez speciális eszközökre, illetve műszaki megoldásokra van szükségük.

Tarlós szerint a népszavazás

eredményessége esetén nem következik majd, hogy minden állomáson liftet kellene építeni.

Valóban nem, a törvény azonban kimondja, hogy az épített környezet önálló használatát kell biztosítani, arról pedig a főpolgármester nem beszélt még, milyen más megoldásokkal lehet az ÖNÁLLÓ akadálymentes közlekedést biztosítani.

Illetve, de beszélt:

Nem logikus minden állomásra felvonót építeni, hiszen egyetlen liftnél sokkal több embert szállíthat egy alacsonypadlós autóbusz.

Tarlós logikájával ez azt jelenti, hogy a felszín és a mélyben elhelyezkedő metróállomások között liftek helyett alacsonypadlós buszok közlekednének majd, ami mondjuk világszám lenne.

Ha azonban Tarlós arra gondolt, hogy a metró vonalán majd buszok járnak, akkor amit mond, az irreleváns. A főpolgármesternek is tudnia kell, hogy a népszavazási kérdés nem arra vonatkozik, hogy a 3-as metró vonalán valahogy, például busszal akadálymentesen el lehessen jutni A-ból B-be, hanem konkrétan a metró akadálymentesítéséről, ez tehát zsákutca.

Tarlós szerint a buszok mellett szól az is, hogy ha sokan érintettek, akkor a liftek előtt sorok alakulnak majd ki és

kinek érné meg egy órát sorban állni a liftnél ahelyett, hogy felszáll az alacsonypadlós buszra?

Budapesten a 4-as metró az egyetlen teljesen akadálymentes metróvonal, a főpolgármester által vizionált kígyózó soroknak azonban nyoma sincs, de ismét hangsúlyozni kell, hogy ha így lenne, a metró akadálymentesítése buszokkal akkor sem megoldható.

A főpolgármester tehát ahelyett, hogy megoldásokat kínálna, próbálja lebeszélni a budapestieket a népszavazásról, azt híresztelve, hogy az értelmetlen, holott – mint az fentebb látszik – valójában Tarlós érvelése az.

Kiemelt kép: MTI

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik