Megszoktuk az automatákat
Budapesten és az agglomerációs településeken jelenleg 350 darab éjjel-nappal működő automata van. Az összes értékesítési pont közül ezek a bevételek felét biztosítják, a vonaljegyek esetében viszont sokkal nagyobb a különbség: tízből nyolc jegyet automatákból vesznek, és csak kettőt a pénztáraknál. De nemcsak a jegyek és a belváros a népszerűek: az elmúlt egy évben 18 millió terméket vásároltak belőlük, összesen 30 milliárd forintért, ráadásul ezeknek a tranzakcióknak a jó része a csomópontokon kívülre esett.
Nincs kifogás
Bennetek is felmerült, hogy mit lehet tenni, ha valami miatt nem működik az egyetlen környéken lévő automata? Esetleg lefotózni a hibát, felszállni a buszra/villamosra, hogy elmenjetek egy másik masináig, majd bemutatni az ellenőrnek, ha esetleg találkoztok vele a járművön? Van egy rossz hírünk. A BKK szerint ugyanis
Mivel többször okozott már bosszúságot, hogy a folyamatot végigpötyögve a végén szembesültünk azzal, hogy bizonyos címleteket vagy bankkártyát nem fogad el az automata, így megkérdeztük a BKK-t, miért csak a végén jelzi ezt a gép. Kiderült, ez jelenleg csak korlátozott problémát jelent, mivel 100-ból 58 esetben jegyet vesznek belőlük, így nem annyira hosszú a folyamat.
Mindezek ellenére folyamatban lévő fejlesztések közül kiemelendő az, amely már a vásárlás megkezdése előtt tájékoztat arról, hogy az automatán aktuálisan melyik fizetési mód aktív, ennek segítségével a vásárlási folyamat egyszerűsödik, felgyorsul.
– írták.
Így küzdenek a rongálók ellen
Az automatákkal kapcsolatban többször felmerültek panaszok, miszerint csalók eltömítik a pénzkiadó nyílást, majd amikor a vevő csalódottan és értetlenül távozik, a tolvajok kihalásszák a visszajárót. A BKK-tól megtudtuk, hogy tíz beérkezett panaszból nagyjából három-négy ezzel kapcsolatos, emiatt az alábbi lépéseket vezette:
- A rendőrség felé elindította az elkövető(k) felderítésére irányuló eljárást.
- Egy olyan szoftvermódosítást alkalmazott a készülékeken, melynek köszönhetően a visszajáró bankjegyek kiadását követően a készülék 60 másodpercet vár arra, hogy elvegyék azt. Amennyiben mindez nem történt meg, akkor a készülék visszahúzza a bankjegyet, ezzel is megakadályozva, hogy az eltömített bankjegy a visszaadó nyíláson keresztül illetéktelenek kezébe kerüljön.
- A szoftver bevezetésével a visszahúzott bankjegy miatt, valamint a további csalás megelőzése érdekében, az automata inaktívvá teszi a bankjeggyel történő fizetést, melyet a bankjegyelfogadó egység alatt található LED folyamatos, piros színű világítása jelez. A visszahúzott bankjegy eltávolításáig bankkártyával, valamint érmével lehet fizetni, újra bankjeggyel csak azután, ha a szerviz a helyszínre kiérkezik, és eltávolítja a visszahúzott bankjegyet, valamint a tömítésre használt eszközt.
- Biztonsági kamerákkal is ellátták az automatákat annak érdekében, hogy az elkövetők mielőbb azonosíthatók legyenek, ugyanis a készülékek eltömítése és így a visszajáró pénz illetéktelen megszerzése is bűncselekménynek számít és rendőrségi eljárás kezdeményezését vonja maga után.
- Van, hogy nemcsak a bankjegyeket, de az érméket kiadó részt is eltömítik. Utóbbi nagyobb problémát okoz, mert ameddig a tettes vagy a szerviz el nem távolítja a tömítésre használt eszközt, addig az automata üzemen kívül helyezi magát. Az ilyen jellegű tömítés is bűncselekménynek számít, a rendőrség felé a BKK megteszi a szükséges lépéseket.
Rendben, de mit tehetnek a vásárlók?
Akadnak olyan praktikák is, amivel nemcsak orvosolni, de akár megelőzni is lehet a fenti eseteket. A Központ azt tanácsolja, hogy:
- a vásárlás megkezdése előtt minden esetben győződjünk meg arról, hogy a bankjegyvisszaadó nyílás nincs-e valamilyen tárggyal eltömítve (a bankjegyvisszaadó nyílás az érme- és jegykiadó kiadó tálcával egy magasságban, attól jobbra található),
- a fizetést követően első lépésben a visszajáró bankjegyet vegyük el az automatából, majd ezt követően az értékcikket és a visszajáró érméket,
- ha pedig nem jutunk a visszajáró összeghez, lehetőség szerint még a helyszínen lépjünk kapcsolatba a BKK telefonos ügyfélszolgálatával (a 06 1 3 255 255-ös telefonszámon az 1-es majd 5-ös menüpontokat választva), vagy az automata kijelzőjén található díjmentesen hívható „Segítség” gomb megnyomásával. A BKK minden bejelentést kivizsgál 30 napon belül, és a jogosnak bizonyuló esetekben visszatéríti az utasok számára az automatában maradt összeget.
Az érintéses bankkártya elfogadásával kapcsolatban jelenleg azon dolgoznak, hogy a most elfogadott bankkártyák – MasterCard, Maestro, VISA, VISA Electron, (Mastercard) Paypass, AMEX – mellett a Visa PayWawe típusú kártyával is lehessen fizetni. A tervek szerint az ilyen típusú kártyák elfogadása várhatóan 2016 folyamán valósulhat meg, jelenleg minősítési eljárás folyik.
Ha kíváncsiak vagytok, a közeletekben hol juthattok jegyhez vagy bérlethez, erre nézelődjetek. Fejlécképünk a Budapesti Közlekedési Központ Instagramjáról van.