Még hétfő reggel jöttem melóba menetrend szerint a Fehérvári úton, amikor azt tapasztaltam, hogy minden ok nélkül megállt a villamos a Bocskai út előtt, és kb. 10 percbe telt, amíg átevickélt a sugárúton. Nem tapasztaltam se balesetet, se műszaki hibát, a villamosvezető se említett semmit, csak azt mondta, hogy feltorlódtak a villamosok.
Amikor a gép nagy nehezen begördült az Újbuda-Központ megállóba, lehetett látni, hogy további – alsó hangon – három szerelvény várakozik a Fehérvárin, sőt az egyik hátsó vezetője úgy döntött, kinyitja az ajtókat és inkább szélnek ereszti az utasokat (legalábbis erre következtettem a gyalog vonulók tömegéből).
Újbuda-Központot elhagyva már nem volt villamosdugó, ráadásul korábban tapasztaltam, hogy a Fehérvári út elején visszaforduló villamosok is torlódást okozhatnak. Ugyanis a 61-es és az 56A végállomása is idekerült (ld. a képen). Megkérdeztem a BKK-t, jó-e így ez a túlsűrített menetrend, ami épp a villamosok gyors haladását akadályozza, illetve terveznek-e módosítani rajta, na meg akad-e a fonódó vonalon máshol is hasonló problémás szűkület, villamoskapilláris.
Egy hiba, és borul a rendszer
A BKK válasza szerint a Fehérvárin reggel, csúcsidőben 32 villamos robog a belváros felé, kialakulnak torlódások, ez nem változott semmit a fonódóval. A Móricz Zsigmond körtéren átállították a lámpaprogramot, így kezelni tudják a visszaforduló 61-esek okozta többletet. Persze ha máshol zavar van, az hamar kihat erre a részre is. Hétfőn ez volt: előbb egy villamost robbant le a Hauszmann Alajos utcánál, majd Újbuda-Központnál hibásodott meg a váltó.
Ezen hibák függetlenek a fonódó villamoshálózattól, ilyen jellegű és mértékű torlódások műszaki okokból korábban is előfordultak.
Problémás szakasz még a Margit híd alatti szűkület, ahol ténylegesen fonódnak a vágányok (most csak a 19-es jár erre). A BKK azt írja, itt direkt úgy tervezték a menetrendet, hogy “ezen a szakaszon 1-1 perces tartalékidőt kapnak a villamosok, hogy a teljes vonalukon ne okozzon az késést, hogy az ellenirányú járműre várnak.” A biztosítóberendezés párszor már meghibásodott, itt ezért kellett állniuk a villamosoknak. Dolgoznak a szakértők a hibákon.
Az északi végállomáson fordul még elő gond, a Bécsi út/ Vörösvári útnál torlódnak föl a villamosok. Itt a jelzőlámpákat programozták át, és ez a megoldás segített, legalábbis hétvégén. A nagy terv most a hétköznapi várakozási idő csökkentése.
Végül azt írják, a járatsűrűség szükséges, és csúcsidőben eleve hosszabb menetidőkkel kalkulálnak, sőt tartalékidőket is beépítettek. Szóval türelem, jó lesz ez a fonódó, csak győzzük kivárni a végét.