Csütörtökön reggel egy baleset miatt pótlóbuszok szállították (volna) a 3-as villamos utasait. Olvasónk beszámolója szerint azonban a pótlás korántsem volt kielégítő. Tömött buszokról, megállóban rekedt vagy inkább a gyaloglást választó utasokról számolt be olvasónk, aki a BKK-nak írt panaszlevelét a BKV-Figyelőnek is eljuttatta.
Ma (csütörtökön – a szerk.) reggel fél 8 után pár perccel szerettem volna utazni a 3-as villamossal a Jeszenák János utcától a Bosnyák tér irányába. Mivel a Mogyoródi út felöl közelítettem meg a megállót, így már útközben feltűnt, hogy nem járnak a villamosok. Ennek ellenére a megállókban kb. 10 (Bosnyák felé) és kb. 25 (Örs felé) ember álldogált. Mint elmondták, és én is tapasztaltam, a vadiúj megállók hangszórói némák maradtak. Lehet, hogy csak spórolás, hogy ne kopjon?
Fotó: BKK
Ami viszont felháborított, az a villamosok pótlása volt! A Bosnyák felé elment előttem 1 db 32-es járat (csurig volt), 3 db pótlóbusz, amiből 2 db csuklós, 1 db pedig szóló busz volt. Az utolsó gyakorlatilag üresen ment el, de annyi érzés nem volt a sofőrben, hogy az odaigyekvő embereket (kb. 20 fő) megvárja. Neki fontos volt a többi busz után erednie, hogy a sárgán áthajtva a zebrát elfoglalva álljon és várja a Mogyoródi úti kereszteződés zöld jelzését (1 sarok, ugye).
Ezután 20 percet töltöttem a megállóban, mert az addig megérkező újabb 32-es járatra (csuklós) 3 ember tudott felszállni, így előreengedtük a 2 kisgyerekkel ott lévő anyukát. A 32-est 2 pótlóbusz követte, mindkettő szóló (!!!), természetesen csurig, a 2-3 leszálló helyett felfért 4 hölgy. Ezután inkább legyalogoltam a Bosnyákra, mert valakinek kicsit felelősségteljesebb a munkája.
Nagyon bosszant, hogy a méregdrága bérletért továbbra is ezt a “szolgáltatást” kell “élvezni”. Ebben az időszakban a villamosok is mindig teljesen tele vannak, egy szólóbusz befogadóképessége pedig a villamoshoz mérten nem versenyképes. Természetesen a Bosnyákon utolért az első villamos is.
Kérdéseim:
1. Miért nem lehetett a villamosok helyett csuklós buszokat küldeni, miért kellett szóló buszokat küldeni?
2. Miért fordulhat elő, hogy az adott 20 perces intervallumban 2 db szóló busz próbálta pótolni a legalább 4 villamost?
3. Miért nem volt utastájékoztatás?
4. A szinte üres busz sofőrje miért képtelen megvárni a felé tartó utasokat? Főleg úgy, hogy a Nagy Lajos király útjának forgalmát ezzel nem zavarta volna…
Frissítés:
A fent leírtakra reagálva a BKK az alábbi tájékoztatást küldte:
A BKV-figyelő blogon 2014. december 5-én bejegyzés jelent meg Kaotikus villamospótlás a 3-as vonalon címmel, melyben egy ügyfelünk az előző napi baleset miatt elrendelt villamospótlás körülményeire panaszkodik. Az írásban foglaltakra az alábbiakban olvashatja a Budapesti Közlekedési Központ reagálását, amelyet kérünk ugyanott megjeleníteni.
2014. december 4-én, csütörtökön reggel 6 óra 49 perckor az egyik 62-es jelzésű villamos a Bosnyák téren összeütközött egy 110-es autóbusszal. Senki sem sérült meg a balesetben, de a helyszínelés és a műszaki mentés időtartamára az Örs vezér tere M+H és a Nagy Lajos király útja/Czobor utca megállóhely között villamospótló autóbuszokat kellett forgalomba állítani. A 3-as, a 62-es és a 62A villamos pótlását a kieső szakaszon 11 darab autóbusz látta el. A pótlóbuszok forgalomba helyezéséig – és természetesen azután is folyamatosan – a villamosok útvonalával párhuzamosan 8 percenként közlekedő 32-es autóbusszal szintén lehetett utazni.
A forgalmi zavar idején a villamosok teljes útvonalán a közterületi kijelzőkön és hangosbemondással adtunk folyamatos tájékoztatást, ezenkívül az érintett vonalakon közlekedő járművezetők is értesítették az utasokat az ideiglenes és szükséges változásokról, miközben a Hálózati Forgalomirányítás munkatársai az Örs vezér tere M+H, valamint a Nagy Lajos király útja/Czobor utca megállóhelyen élő szóval hívták fel ügyfeleink figyelmét a baleset miatt bevezetett átmeneti forgalmi rendre. Az érintett helyszíneken kívül folyamatos, percre pontos információkat láthattak az aktuális forgalmi változásokról a www.bkkinfo.hu weboldalon, a BKK Info és BKK FUTÁR mobilalkalmazáson, valamint a Budapesti Közlekedési Központ Facebook-oldalán is megjelent a villamospótlásról szóló bejegyzés.
A csütörtök reggeli villamospótlásban összesen részt vevő 11 darab autóbuszból 7 volt csuklós jármű. Bár a hasonló rendkívüli helyzetekben mindent elkövetünk annak érdekében, hogy utasainkat a lehető legkisebb kényelmetlenség érje, sajnos egy kötöttpályás vonal összkapacitását ilyenkor nem lehetséges teljes egészében pótolni. Természetes elvárás, hogy a pótlóbuszok is egyenletesen közlekedjenek; ehhez azonban bizonyos időnek el kell telnie, hiszen a pótlásra kijelölt járművek különböző vonalakról és különböző időpontokban érkeznek a forgalmi zavar helyszínére.
A konkrét panasszal kapcsolatban fontosnak tartjuk felhívni a figyelmet arra, hogy a BKK megrendelésére munkanapokon 18 darab az úgynevezett központi tartalék autóbusz, amely az esetleges műszaki hibák vagy kötöttpályás forgalmi zavarok esetén elrendelt pótlási feladatokat biztosítja. Ezek a tartalék járművek a város főbb csomópontjaiban várakoznak a minél nagyobb területi lefedettség érdekében, illetve szóló és csuklós autóbuszokat is kijelölünk, hiszen nem minden vonalra lehet nagyobb járművet beállítani műszaki meghibásodáskor.
Egy kötöttpályás forgalmi zavar pótlását sajnos nem lehet kizárólag a központi tartalékokból biztosítani, szükséges további autóbuszok átcsoportosítása is, amelyeket ideiglenesen a környéken haladó autóbuszvonalakról veszünk el, ahogyan ez most is történt. A 3-as, a 62-es és a 62A villamos pótlására december 4-én reggel egy-egy autóbuszt csoportosítottunk át a 7-es, a 7E, a 8-as, a 25-ös, a 31-es, a 32-es, a 107-es, a 133-as, a 276E és 277-es vonalról. Az átcsoportosításokat és a pótlóbuszok útvonalát egy előre meghatározott zavarelhárítási terv tartalmazza, amely sok egyéb szemponton kívül figyelembe veszi, hogy melyik buszvonalról lehet a legrövidebb idő alatt a pótlás helyszínére érni.