Szerdán megszületett az új taxisrendelet. A Fővárosi Közgyűlés a Tarlós István főpolgármester által támogatott „A” verziót fogadta el. Ez azt jelenti, hogy fix tarifát vezetnek be a taxiknál. A kilométerdíj 280 forint (a jelenlegi átlag 180 forintos helyett), az alapdíj 450 forint, a percdíj pedig 70 forint lesz. A rendeletnek ez a része szeptember elsejétől hatályos.
Rögzítették az autók minimális műszaki paramétereit is. Az autók legfeljebb tízévesek lehetnek. A tengelytávolságnak minimum 2250 milliméternek kell lennie, a motor teljesítménye 55 kW (hibrideknél ez biztosan megvan). A csomagtartó pedig nem lehet kisebb 430 literesnél (hibrideknél 300 literesnél). A motornál legalább az euro IV besorolású az elvárás, 2018-tól viszont már az euró V-ös. És minden taxit sárgára kell majd festetni. A műszaki paramétereknél azonban kapnak a taxisok egy év türelmi időt.
Akinek a rendelet kihirdetésekor működő taxija nem felel meg a rendeletben előírt egyes műszaki paramétereknek, az 2015. július 1-jéig használhatja a taxiját éves vizsgáztatás mellett, de 2014. szeptember elsejétől csak 10 évnél fiatalabb járművek közlekedhetnek, és sárga alapszínűnek kell lenniük.
További előírás, hogy minden taxin azonos utastájékoztató matricáknak, illetve szabadjelzőnek kell lennie, március 15. és október 15. között működőképes légkondicionáló berendezéssel kell rendelkeznie, október 15. és március 15. között pedig kötelező lesz a téli gumi használata. Minden taxiban dohányzási tilalom lesz, és kötelezően lehetővé kell tenni a bankkártyás fizetést.
A fuvarszervezőkkel szemben pénzügyi alkalmassági feltételeket támasztanak, logójukat a járművekre meghatározott helyen ragaszthatják fel.
Fotó: Kummer János
Tarlós István főpolgármester a vitában azt mondta, halaszthatatlannak tűnő problémát kell megoldani, és tudható volt, hogy ha egyszer hozzányúlnak a rendelethez, akkor érdekellentétek, feszültségek lesznek. Hangsúlyozta, hogy csaknem két év alatt több mint negyven egyeztetést tartottak, és senkinek nem akarnak kedvezni, senki kárára. A fővárosnak egy célja van: a legjobb szándékkel megoldani a problémát – tudósított az MTI.
A vitában felszólaló képviselők elismételték azokat az érveket, amelyeket a közgyűlés előtti sajtótájékoztatón hangoztattak.
A Párbeszéd Magyarországért (PM) nem támogatta a rendeletet – mondta el lapunknak Püspök Gábor, aki rész vett az ülésen. Szerintük a fix tarifa nem jó sem az utasnak, sem a taxisnak. Mert drágul a szolgáltatás, és emiatt valószínűleg kevesebb lesz az utas. A Gazdasági Versenyhivatal egyébként korábban kifogásolta a fix tarifát. Püspök azt mondta, nem kizárt, hogy ezért a GVH megtorpedózza a rendeletet. De ha erre nem kerülne sor, akkor a PM fogja ezt náluk kezdeményezni. A PM szerint az sincs rendben, hogy két év egyeztetés után nem sikerült a piac minden szereplőjével megegyezni, s hogy a minőség-ellenőrzés szabályait és a hozzá tartozó szankciókat nem rögzítették. Elvileg a jegyző, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) jogosult ellenőrzésre, de a PM szerint erre nincsenek felkészülve. A PM úgy gondolja, hogy a rendelet túlszabályozott (pl. csomagtartóméret és tengelytávolság), elég lett volna a károsanyag-kibocsátást rögzíteni.
Hétfőn a taxisblokádra emlékeztető jelenetet láthattak azok, akik fél 12 körül a parlamenthez vezető Alkotmány utcán jártak: több száz taxis tömörült össze, elégedetlenségüket hangoztatva a készülő rendelettel kapcsolatban. Első pillantásra meglepő dolgot követeltek: szigorúbb állami szabályozást szeretnének. „Fix tarifa nélkül semmilyen megszorítást nem akarunk és nem tudunk vállalni” – hangsúlyozta lapunknak a tüntetés követeléseit megfogalmazó Metál Zoltán, az Országos Taxiszövetség elnöke.