Gazdaság

Leteszteltük: így vertek át minket a taxisok

taxi (taxi, )
taxi (taxi, )

Öt taxitársasággal tettük meg ugyanakkor, ugyanonnan, ugyanoda, ugyanazt az utat. De nem ugyanannyiért.

Néhány napja megkeresett minket pár taxis azzal, hogy az olcsóbb társaságok taxisai visszacsalják különböző trükkökkel a „spórolást” az utasoktól. Nem hittük el. Kipróbáltuk. Csalódtunk.

Mi nem csaltunk

Szerdán 13:35-re hívtunk öt nagyobb társaságtól autót egy-egy Montevideo utcai irodaházhoz (100 méter se volt köztük), s onnan mentünk a kevesebb mint négy kilométerre lévő Nyugati pályaudvarhoz. Valamennyi esetben telefonon, előre rendeltük meg az autót, anélkül, hogy tisztáztuk volna, hova fogunk menni. Egyikünk külföldinek adta ki magát, Linda Parker néven jelentkezett be a Rádió Tele 5 taxinál, a többiek magyarként utaztak, autónként egy-két ember.

Visszafelé pedig poénként beültünk egy hiéna autójába.

És ők csalnak?

A taxitársaságok hivatalos telefonos tarifái persze mások: a kilométerenkénti 184 forinttól (Taxi Plus) 240 forintig (City Taxi) terjedtek. Amit találtunk, az minket is meglepett: egyrészt tényleg a legolcsóbbnak hitt társaságokkal tudtunk a legkevesebbért utazni. Másrészt pedig a drágábbak nem minden esetben voltak annyira drágák.

És találtunk egy taxist, akinél egyszerűen nem értjük, hogy jöhetett ki annyi a végén, amennyi kijött.

Ezek a legfontosabb számok, amelyekből az is kiderül, hogy a Taxi 4-gyel és a Taxi Plusszal volt a legolcsóbb az út, s nem volt sokkal drágább a pont középre eső Főtaxi sem. A City Taxi és a Rádió Tele 5 került végül a legtöbbe. A legolcsóbb és a legdrágább között mintegy 31 százalékos különbség volt, ami egy hosszabb útnál súlyos ezreseket jelenthet. Ennél a rövid útnál azonban csak 400 forintot.

Váratlanul drága várakozás

Ebből egyébként meglepően sokat tesz ki a várakozási idő, mivel összesen körülbelül 4-6 percnyi várakozási idő került bele a számláinkba, tehát a kifizetett összeg negyede-ötöde így számolódhatott fel. A taxik 15 km/órás sebesség felett használják a kilométertarifát, az alatt a várakozási idő alapján számláznak, nem a megtett távolság alapján. Ez része az “ismeretlen költség’-oszlopnak.

* ebből valamennyi szükségszerűen a várakozási idő, ami a társaságoknál 46-60 forint között van, lásd a következő táblázatot.

Sebes kockás

A főtaxis percekkel ért oda hamarabb mindenki másnál, s csak egy százassal volt drágább a legolcsóbb brigádnál. Körülbelül 238 forint lehetett esetében a várakozási időre számolt tarifa, ami a Főtaxi táblázata szerint 4 percnek felel meg. Hasonló értéket kapunk a Taxi 4-nél és a Taxi Plusnál. Jó nagy dugó volt az Árpád fejedelem útján, tehát ezt el is hisszük. A többieknél még több várakozási idő lehetett, mivel eleve percekkel lassabban értek oda a helyszínre.

Ám még ez a szinte anyaian megengedő számítás sem magyaráz minden különbséget: a Rádió Tele 5 esetében 100 forintnyi számlára nem tudunk magyarázatot. Persze ez nem nagy különbség, de azért majdnem 10 százalékos plusz, amit nem tudunk hova tenni. Mégiscsak a névtelen feljelentőknek lenne igazuk?

Az igazi nagykutyák

Akárhogy is, a legrosszabbul a hiénával jártunk, akivel visszajöttünk a szerkesztőségbe a céges taxik összehasonlítása után. Az 1300-1700-as útra ő hatezer forintot kért, tehát körülbelül 1500 forintért adott nekünk egy kilométernyi utat. Ez egyébként törvénysértő, mert a taxi ára maximálva van, 240 forintban kilométerenként.

Igaz, volt olyan hiéna is, aki előre figyelmeztetett minket arra, hogy ez az út legalább 5 ezer forint lesz. Neki megköszönjük, reméljük a turistákat és a vidékieket is figyelmezteti. A kollégája háromezerért még bevállalt volna minket, de arra voltunk kíváncsiak, mi történik, ha nem korrektek velünk. Odébb sétáltunk, és egy harmadik kocsiba ültünk, amelynek a sofőrje már nem volt ilyen jó fej: a nyilvánvalóan teljesen kamu órájára mutogatva mondta, hogy ő nem tudja, mennyi lesz, tán három- vagy négyezer forint is, majd az óra megmondja. Hatezer lett. A Nyugati pályaudvarnál körülbelül 10 céges márka nélküli taxi állt, más autó már oda sem fért volna.

(A cikket javítottuk, mert az utolsó táblázatban egy számítási hibát követtünk el, amire a kommentelők felhívták a figyelmet. Így a City Taxiról is kiderült, hogy “tiszta”, s csak a Rádió Tele 5-nél nem jött nekünk ki a számla összege.)

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik