Üzleti tippek

5 költséges hiba, amit kerüljön el, ha felhőbe költözik

2020-ban még inkább fontos, hogy milyen felhőszolgáltatót választunk, hiszen ezek között óriási különbségek lehetnek akkor is, ha a beígért technikai vállalások hasonlóak. Ma már kevésbé a technológia, mint inkább az üzemeltetés az, ami meghatározza egy szolgáltató értékét.

Napjainkban már szinte közhely az IT-szektorban, hogy a felhőalapú számítástechnika (cloud computing) a technológiai fejlődés egyik legmeghatározóbb eleme. Előnyei is széles körben ismertek, így például skálázható, masszív, megbízható, költséghatékony, valamint segítségével a szükséges erőforrások szinte azonnal és korlátlanul elérhetők.

Új hálózati modell hódít a vállalati informatikában
Az algoritmusok a hálózat optimalizálásában és menedzselésében is előrelépést hozhatnak.

Az Invitech blogján megjelent összefoglaló szerint a felfutó trendeket jól mutatja, hogy öt éven belül akár már maga a cloud kifejezés is feleslegessé válhat, hiszen túlnyomórészt az egész IT-világ a felhőben fut majd.

  • 2019-es nemzetközi adatok alapján a vállalatok 90 százaléka használ cloudot.
  • Szakértők szerint a munkaterhelés 60%-a hosztolt felhőszolgáltatásokban fut, a Cisco előrejelzése pedig azt vetíti előre, hogy 2021 végére ez az arány 94% körül lesz.
  • Az amerikai piacon 125 milliárd dollárt költöttek felhőmegoldásokra ebben az évben. A globális piac értéke három év múlva 623 milliárd dollár lesz úgy, hogy 2018-ban még csak 272 milliárd volt.

Magyarországon ezek az arányok még nem ilyen magasak, de a trendek egyértelműen mutatják, hogy a hazai piac is ebbe az irányba halad.

Mire érdemes a szolgáltató kiválasztásánál figyelni?

Elsősorban a szolgáltatás tartalmára: a technológiára, a megbízhatóságra, az adatközpont elhelyezkedésére és fő jellemzőire. Szintén a döntő szempontok közé tartoznak a felhőt kiszolgáló eszközök, a virtualizációs platformok, a biztonság és a redundanciák, valamint a standardok szerinti működés, és nem utolsósorban az IT-támogatás – összegezte az Invitech.

A felhőszolgáltatások skálázhatók és flexibilisek, vagyis nagyban rászabhatók a felhasználó igényeire, a költségek pedig a szolgáltatási csomag tartalmától függően változnak. Éppen ezért körültekintőnek kell lenni, amikor valamit változtatni szeretnénk.

Érdemes már az adott szolgáltatóval való megállapodás előtt tájékozódni, hogy milyen kihívásra keresünk optimális megoldást, meghatározni az igényeinket, és ehhez tudunk majd pontos költségeket rendelni.

Azt is meg kell fontolni, érdemes-e hosszabb távra szerződni: a legtöbb szolgáltató ugyanis jelentős kedvezményt ad, ha nem havi, hanem éves ciklusra állapodunk meg.

A nem használt erőforrások üzemben tartásának minden perce drága pazarlás, ha cloudról van szó. Ahhoz tehát, hogy a felhő olyan költséghatékony legyen, mint szeretnénk, teljes ellenőrzést kell gyakorolnunk az erőforrások felett, és jól kell felmérnünk a saját igényeinket is.

5 költséges buktató, amit kerüljön el

Nem megfelelő tájékozódás

Alaposan tanulmányozzuk át a szolgáltatások tartalmát, árát, és egyeztessünk a részletekről a szolgáltatóval, hogy egyértelmű legyen, miért és milyen esetben kell fizetnünk. Egyúttal gyűjtsünk információkat a piacról, vizsgáljuk meg a referenciákat.

Túlbecsült szükségletek

A cégek túl sokat költenek olyan tárolási és számítási teljesítményre, amelyet soha nem fognak használni. Nagyon gyakori, hogy az igényeiket nagyobbnak látják, mint amilyenek valójában, ez pedig felesleges kiadásokat eredményez. A felhőtechnológia legfontosabb előnye ugyanis éppen a skálázhatósága: nem kell túl sok erőforrást vásárolni, hiszen bármikor bővíthetünk, amikor szükségessé válik.

Zombiszerverek

Ezek olyan szerverek, amelyek nincsenek ugyan aktív használatban, de senki sem állítja le őket, ezért bizonyos folyamatokat állandóan futtatnak – például teszteket. A kutatások szerint a szervereknek akár 30 százaléka is zombi lehet, függetlenül attól, hogy ezek valós vagy logikai számítógépek.

Az ilyen szervereket fel kell kutatni és le kell állítani, különben az ablakon szórjuk ki a pénzt. Még akkor is megéri, ha ehhez kifejezetten IT-audittal foglalkozó vállalatot kell megbízni.

Túl nagy tárhely

A tárhely költséges dolog, azért is van ez így, mert előre nehéz megbecsülni, mennyire van szükségünk. Érdemes a szolgáltatókat abból a szempontból is vizsgálni, hogy mennyire rugalmasak a kapacitások skálázásában.

Drága lehet az ingyenes

Gyakori, hogy a vállalkozások első körben több ingyenes próbaverziót is elkezdenek futtatni. Majd elhibázzák a lejárati határidő napját, így átkerülnek a fizetős csomagba, amit utána esetleg le kell mondani. Mindez szintén felesleges többletkiadásokat eredményez.

További részletek az Invitech szakmai blogján, ahol a menedzselt felhőszolgáltatások előnyeiről is olvashat.

Kiemelt kép: Getty Images

Ajánlott videó

Olvasói sztorik