Kisebb változások történtek, de nem fordult a feje tetejére a hazai kis- és középvállalkozások marketingeszköz-mixe – derül ki a Marketing112 kutatásából.
A „KKV Marketingeszköztár 2016” felmérés szerint a megkérdezett cégvezetők és döntéshozók több mint 60 százaléka stabilan támaszkodik a céges weboldalára, mint elsődleges marketingeszköz, ennek népszerűsége évek óta változatlan. Nagy emelkedés tapasztalható a Facebook-hirdetések használatában (minden második megkérdezett használ ilyet), amellyel párhuzamosan az látható, hogy a Facebook céges oldalakba vetett bizalom kissé megingott.
A TOP-10 marketingeszköz a hazai kkv-k körében:
- weboldal,
- Facebook-hirdetés,
- kuponkedvezmény,
- eDM / hírlevél,
- Facebook céges oldal,
- SEO (keresőoptimalizálás),
- Google Adwords,
- upsell, termékkapcsolás,
- céges blog,
- PR-cikk.
A TOP-10 offline marketingeszköz:
- prospektus, katalógus,
- szórólap (kampányhoz kapcsolódó),
- reklámújság, sajtóhirdetés,
- kuponkedvezmény (nyomtatott),
- rendezvényen való kiállítás,
- hűségprogram, törzsvásárlói program,
- networking
- telemarketing, hideghívás,
- kültéri plakát, reklámtábla,
- PR cikk
„Az eredmény logikus, hiszen a Facebook az utóbbi hónapokban olyan változtatásokat hozott be, amivel számos alkalmazás- és promóció típus használatát megtiltotta. Az organikus elérés ma már 6-8 százalék körül mozog, tehát a Facebook-oldal tulajdonosai még saját követői felé is csak úgy tudnak eredményesen kommunikálni, ha minden posztot kiemelnek, hirdetnek. Teljesen érthető, hogy egy alacsony közösségi média költségvetéssel induló cég nem fog százezreket abba fektetni, hogy releváns lájkokat gyűjtsön, akiknek majd utána hirdethet. E helyett költség-átcsoportosítást hajtottak végre a Facebook-hirdetések javára, hiszen az gyorsabb eredményt hoz. Hosszú távon ez nem jó stratégia, de érthető a hazai kkv-k türelmetlensége” – magyarázza a kutatást készítő kkv-marketingstratéga, a Magyar Marketing Fesztivál főszervezője, Miklovicz Norbert.
Még mindig hódítanak a kuponok
Nagyot fejlődött még a kuponkedvezmények használata. Erre magyarázat lehet az offline világ kuponőrülete, hiszen ma már minden nagyobb offline sajtó és bevásárlóközpont kuponkedvezményt is indít, nem beszélve az online marketing eszközök (például a weboldal elhagyásakor felugró ablakok) térhódításának, amely a kuponkedvezményekkel párosítva bizonyulnak hasznosnak.
A cégvezetők és marketing-döntéshozók tudatosságának fejlődésére az is bizonyíték, hogy a cégek elkezdtek CRM-alapú ügyfélkezelést folytatni. A megkérdezettek egyre nagyobb arányban számoltak be arról, hogy ügyfélkezelésükhöz, értékesítésükben sikerrel használnak valamilyen CRM, vagyis az ügyféllel történő kapcsolattartás elősegítésére specializált szoftvert.
A nem reprezentatív, anonim, online felmérés több mint 2700 kkv megkérdezésével 2016. augusztus 1. és szeptember 21. között készült.