Az Aon Hewitt kutatásában 164 ország több mint 1000 vállalatának 9 millió munkavállalóját kérdezték meg. A riport szerint a globális munkavállalói elkötelezettség 62 százalékot ért el, ami enyhe emelkedést jelent az előző évhez képest.
„Magyarországon az elkötelezettség 2005 óta folyamatosan növekszik. Pillanatnyilag egy átlagos magyar vállalatnál a dolgozók 60 százaléka elkötelezett a cége felé.
Ők azok a munkavállalók, akik ajánlják a szervezetet, mint potenciális munkahelyet, nem tervezik, hogy állást változtatnak és elvárásokon felül teljesítenek a vállalati célok érdekében. Ez valamelyest meghaladja az európai szintet, azonban némileg elmarad a globális értéktől. Itthon a dolgozók leginkább közvetlen felettesükkel és munkatársaikkal elégedettek, míg legkritikusabban fizetésükről és előrelépési lehetőségeikről nyilatkoznak” – összegezte Bakos Réka, az Aon Hewitt szakértője.
Nemzetközi körkép
Latin-Amerika továbbra is a legstabilabb és legmagasabban elkötelezett régió, 10 munkavállalóból 7 vallja magát elkötelezettnek. Afrika és Közép-Kelet tette meg a legnagyobb fejlődést: 2012-ben egy átlagos cégnél még csak 53% volt ez a mutató, most pedig már eléri a 67 százalékot. Észak-Amerikában az elkötelezettség megközelítette a recesszió előtti szintet (66%). A sort Európa zárja: a lelassult gazdaságban a dolgozók 57 százaléka kötődik a munkahelyéhez.
Vannak azért hiányosságok
Annak ellenére, hogy globális szinten az elkötelezettség enyhe növekedést mutat, figyelmeztető jel, hogy a munkavállalók munkaélményeikkel való átlagos elégedettsége 28 százalékpontottal zuhant az előző évhez képest. Ez többi között a munkaeszközök és a felső vezetés emberközpontúsága terén jelent negatív elmozdulást.
Mindez még hangsúlyosabban jelenik meg Európában, ahol az alacsony GDP-növekedés, stagnáló elkötelezettséggel és nagymértékben romló dolgozói elégedettséggel párosul. Ez utóbbi azért különösen veszélyes, mert ha az alkalmazottak nem érzik, hogy rendelkezésükre állnak a munkavégzéshez szükséges feltételek, akkor frusztráltnak érezhetik magukat, és ez alááshatja a motivációjukat is.
A kutatás adatai is megerősítik, hogy a felső vezetők megkerülhetetlenek az elkötelezettség formálásában, hiszen ők azok, akik valódi célokat és határozott jövőképet mutatnak a csapatnak, és formálni tudják a vállalatot annak érdekében, hogy egyre jobb munkahellyé váljon.