A magyar vállalkozások közti e-kereskedelem 30 százalékkal elmarad Nyugat-Európától. Annak ellenére, hogy a társaságok 61 százaléka rendelkezik weboldallal, csupán 11 százalékuk kap megrendelést weboldalukon keresztül. Ez az európai aránynak csupán a kétharmada – derül ki az Eurostat adataiból.
Üzleti potenciál pedig bőven van a cégek közti e-kereskedelemben, amit a tőzsdei bevezetésével rekordokat döntögető kínai Alibaba.com példája is jól mutatja – összegzi a Tablazat.hu online beszerzési portál.
Ármustra
Míg az online kereskedelem lakossági szegmensét több árösszehasonlító oldal is kiszolgálja, addig a cégek közti szegmens még igen korlátozott. A legnépszerűbb fogyasztói árösszehasonlító oldalak közül az Árukereső.hu majdnem 1400, az Olcsóbbat.hu pedig több mint 2500 cég termékeit listázza, azonban az ipari szereplők közötti kereskedelemben nincs még ekkora kínálat, hiába lenne rá igény.
Kínai siker
Tőzsdei bevezetése kapcsán sokat hallani az Alibaba.com oldalról, amely mind a kínai, mind a globális online kereskedelmet jelentősen fellendítette. A cégcsoport 240 milliárd dolláros forgalma 2013-ban még az Amazon és az eBay együttes forgalmánál is magasabb volt. Bár ez a teljesítmény elsősorban a fogyasztói szektornak köszönhető, de a cégek közötti B2B-kereskedelem is meglepően magas számokat produkál. Tavaly például megközelítette a napi 50 millió dolláros, vagyis több mint 10 milliárd forintos forgalmat, míg Kínában a cégek közötti online forgalomnak már csaknem a felét bonyolítja. Ezek a számok is mutatják, hogy a világszerte jelentős igény mutatkozik olyan online platformra, amely elősegíti az üzleti partnerek egymásra találását és a társaságok közti e-kereskedelmet.
Az Alibaba.com-hoz hasonló megoldások Magyarországon is tudnának működni, viszont ehhez a hazai vállalkozások hozzáállásán kellene változtatni. „Sok cégvezető úgy gondolja, hogy aki vásárolni szeretne tőlük, az úgyis megtalálja őket. A kapcsolatteremtés teljes terhét áthelyezik a vásárlóra, és hátradőlnek. Úgy vélik, bőven elegendő a minimális internetes jelenlét egy honlappal vagy egy katalógussal, és elég, ha a visszatérő vásárlókra vagy a hírnevükre támaszkodnak” – magyarázta Kócsi Norbert, a Tablazat.hu beszerzési szakértője.
Aki kimarad, az lemarad
Aki nincs fent legalább egy online felületen, és nem aktivizálja magát, az gyakorlatilag láthatatlanná válik a potenciális üzleti partnerek számára, így több olyan megrendelést elbukhat, amelyet épp ezek a felületek tennének elérhetővé számukra.