A gazdasági válság hatásainak ellensúlyozása, a külső piaci nehézségek megoldása, valamint az adó- és jogi környezethez való alkalmazkodás is jelentős erőfeszítéseket igényel a hazai vállalkozásoktól, ám ezek még mindig könnyebben orvosolható problémák, mint a belső vállalati tényezők megfelelő összehangolása – derül ki a RSM DTM Hungary tanácsadó cég kutatásából.
A nehézségek között a belső „kihívásokat” a társaságok nagyjából háromnegyede említette meg, miközben mind a külső piaci problémáknál, mind az adó- és jogi környezetnél ez az arány jócskán 50 százalék alatt marad. Természetesen a belső problémák sem függetlenek a külső környezettől, hiszen a többség a létszámcsökkentési kényszert, a tőkehelyzetet, valamint az új struktúrák bevezetésének nehézségét sorolta a kategóriába.
Mivel küzdenek a vállalkozások? |
Belső vállalati kihívások: 74,5 százalék Adó- és jogi környezet: 47,1 százalék Piaci nehézségek: 47,1 százalék Gazdasági válság: 31,4 százalék Költségnövekedés, beruházások kezelése: 19,6 százalék Bevételnövelési nyomás: 17,6 százalék |
„Az eredmények világosan megmutatják, hogy nem önmagában a külső körülmények determinálják a vállalkozások sorsát. A siker vagy kudarc azon múlik, hogy miként alkalmazkodnak az új feltételekhez, hogyan szervezik újjá a saját működésüket, hogyan találják meg és aknázzák ki a lehetséges tartalékokat és a szunnyadó erőforrásokat. Továbbá a folyamatos fejlesztésekről sem szabad megfeledkezni” – vélekedett Kalocsai Zsolt, az RSM DTM Hungary elnök-vezérigazgatója.
Elsősorban az óvatosabbá váló finanszírozók, befektetők miatt került előtérbe az előre tervezés, és nőtt meg a precíz üzleti terv jelentősége. A sikeres cégvezetők beszámoltak arról is, hogy a növekedéshez erős és hosszú távú elkötelezettségre van szükség nemcsak a menedzsment, hanem a munkavállalók részéről is. Emellett pedig nagyon fontos a csapatszellem, a tapasztalatcsere és együttműködés a cégen belül és – lehetőség szerint – a cégen kívüli szélesebb ágazati, illetve üzleti szereplőkkel is.