A vállalkozások ott spórolnak, ahol csak tudnak, ez alól az IT sem kivétel. A végtelenségig azonban ezeket a fejlesztéseket sem lehet elodázni. A válság nagyjából négy éve alatt sok cégnél már olyan elavulttá váltak az informatikai rendszerek, hogy muszáj lépniük – részletezte Marton László, az Invitel ICT üzletfejlesztési igazgatója.
A szakértő szerint az informatika részleges kiszervezésével a vállalkozások az eddigi költségeik 5-10 százalékát takaríthatják meg, a teljes IT-outsourcingnál ez az arány elérheti a 15-20 százalékot is. Mindez érthetően cégfüggő. Ahol nagyon elavult a belső rendszer, ott nagyobb összeget is le lehet faragni a költségekből, de az előfizethető, bérelhető informatikai megoldások nemcsak pénzben jelentenek előrelépést.
Marton László nem tanácsolja, hogy csak azért válasszanak a társaságok ilyen szolgáltatást, mert az olcsóbb. Sokkal fontosabb, hogy például az Invitel IT-megoldásai a maximális adatbiztonság mellett átláthatóbbak, modernebbek, skálázhatóbbak és az üzletmenet igényeihez jobban illeszkednek a házon belüli megoldásoknál. A naprakész technológia mellett a mérhetőség is a fő előnyök közé tartozik, vagyis csak használat után fizet a megrendelő. A bérelt rendszereknél az ügyfél például könnyen nyomon követheti a folyamatokat, és a megrendeléseitől függően havonta módosíthatja a bérelt kapacitás nagyságát. Ez a rugalmasság saját IT esetében rendkívül költséges vagy éppen kivitelezhetetlen elvárás.
Kevés az információ, sok a tévhit
Az Invitel és a BellResearch tanácsadó cég korábbi kutatása alapján a félelmek hátterében tapasztalat helyett sokkal inkább a tájékozatlanság áll. A felmérés szerint gyakori probléma, hogy a vezetők bizalmatlanok a szolgáltatókkal szemben, és félnek másokra bízni az informatikai adatokat. Ami azért meglepő, mert például a hasonlóan bizalmas információkkal dolgozó könyvelést szinte mindenhol külső partnerre bízzák.
Fotó: Shutterstock
Kisebb cégeknél gyakran fel sem merül a gondolat, hogy egy professzionális szolgáltató jobban, biztonságosabban és olcsóbban oldhatja meg ugyanezt a feladatot, hiszen „látszólag” jól működik házon belül a szerver. Sokszor csak egy-egy nagyobb leállásnál, visszafordíthatatlan adatvesztésnél vagy egy szerverhiba miatt elbukott tender után döbbennek rá a folyamatok törékenységére. Ennek viszont akkor már nagy ára van.
Drága a struccpolitika
„Én nem értek az IT-hoz, a lényeg az, hogy működjön” – idézte az Invitel ICT üzletfejlesztési igazgatója, hogy mi a cégvezetők egyik leggyakoribb kifogása. Ez részben érthető is, de ezzel a szemlélettel meglehetősen sokat veszítenek, hiszen így még azt sem hozzák ki a saját rendszerükből, amire az képes lenne. Marton László szerint az Invitel tanácsadóinak feladata éppen az, hogy az informatikát lefordítsák az üzlet nyelvére. Azaz arról beszéljenek kinek, milyen megoldás, miért éri meg, a technikai megvalósítás pedig már nem az üzleti döntéshozók feladata.
A talpon maradás a tét
Egy kevéssé hatékonyan működő informatika rendszer hosszú távon a cég hatékonyságát, életben maradási esélyeit is csökkenti. A gyakorlat azt mutatja, hogy a bérelhető informatikai szolgáltatások ma már a kisebb vállalkozások számára is elérhetőek, és sokszor valóban ezen múlik, hogy versenyben marad-e a társaság. A szakértő úgy véli, hogy az IT-outsourcing elsősorban a szolgáltatócégeknek ajánlott, akiknél az ügyfelek megtartása miatt muszáj, hogy a legmodernebb, legbiztonságosabb informatika dolgozzon a háttérben.
Beruházna, de üres a kassza? |
A kisvállalkozások is lépést tarthatnak a nagyokkal, és még csak beruházás sem kell hozzá. |