Üzleti tippek

Luxus a világhálón

A növekvő vásárlói igény és az egyre fejlődő technológia hatására a közelmúltban több nagy luxusmárka, köztük a Fabergé ékszergyártó, valamint a Chanel divatház is bejelentette, hogy saját online üzlethálózatot indít.

Egyetlen svájci boltjuk mellett az interneten szeretné értékesíteni új ékszerkollekcióját az 1917-es orosz forradalom után a piacra újból visszatérő Fabergé. A vállalat egy száz darabból álló kollekciót kíván ily módon piacra dobni. Mark Dunhill, a cég vezérigazgatója elmondta: jelentős technológiai fejlesztéseket kellett végrehajtaniuk annak érdekében, hogy ékszereiket az online áruházon keresztül is értékesíteni tudják. A 40 ezer és 7 millió eurós érték között mozgó luxuscikkek netes árusítását nemrég indították el, a webes vásárlást 24 órában elérhető tanácsadó és egy személyre szabott virtuális üzlet biztosítja.

A Fabergé koncepciójának sikerét látva a francia Chanel divatház is úgy döntött: folyamatos fejlesztésbe kezd, hogy a vállalat internetes üzletházat nyithasson. Ennek pontos időpontját azonban egyelőre nem hozták nyilvánosságra.
Az internetes piacra lépő luxusmárkák sorát többek között a Louis Vuittont és a Christian Diort is magáénak tudó LVMH csoport kezdte meg a 2000-es évek elején. A társaság ekkor hozta létre az online kereskedéssel foglalkozó cégét, az eLuxury.com-ot. A közel 50 különböző márka termékeit árusító, az anyacégtől függetlenül működő vállalat igen sikeresnek bizonyul, már sokszorosan visszahozta a bektetett összeget.

Az egyre növekvő piaci verseny a vállalatoktól mind jobban megköveteli, hogy az interneten is árusítsák termékeiket. Ezt megerősítik azon elemzések, amelyek szerint míg 2009-ben Európában 68 millió eurót költöttek el internetes vásárlásokra, addig ez 2014-re elérheti a 114,5 milliót, s ezt a luxusmárkák sem hagyhatják figyelmen kívül. Ráadásul, a luxusboltok exkluzivitása ellenére, vevőik kényelmi szempontból egyre gyakrabban döntenek az internetes vásárlás mellett.

A kedvező tendenciától függetlenül több olyan magas presztízsű világmárka, mint a Versace, a Givenchy és a Marc Jacobs továbbra is távol kívánja magát tartani az internetes eladásoktól. Úgy vélik ugyanis, hogy termékeik online értékesítésével csorba esne a hosszú évtizedek szakértelmére épített vállalati imázsukon. Mint mondják: a luxus leginkább illatokon, érintésen és látványon keresztül hat a vásárlókra. Az exkluzív termékek eladása egyedi, személyes kapcsolatot kíván, és ez nem ültethető át az internet mesterséges világába.

A luxustermékeket gyártó vállalatok nagy része mindenesetre türelmetlenül várja az újabb technológiai fejlesztéseket, amelyek elősegítik az adott márka aurájának webes környezetbe való átültetését. A vizuális és hanghatások tekintetében már létrejött az áttörés, hiszen például a Cartier honlapján böngészve a látogatók 3D-ben is megtekinthetik a csodálatos ékszereket. Arról nem is beszélve, hogy a honlapra belépve a vásárlást kellemes, nyugtató zenei aláfestés kíséri. Sajnos a technológia a termékek megérintését egyelőre nem teszi lehetővé, de más területeken jelentős előrelépések történtek. A mesterséges illatok előállítására kitalált Digiscent elnevezésű szoftver segítségével – akár már a közeljövőben – az interneten keresztül is kiválaszthatjuk a hozzánk illő parfümöt.
A fentiek alapján úgy tűnik, a luxusipari vállalatok többsége előbb vagy utóbb megjelenik az internetes piacon. Azonban sokan közülük valószínűleg még várni fognak azokra a technológiai fejlesztésekre, amelyek garantálják vállalatuk imázsának megtartását a világhálón is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik