Üzleti tippek

Hanyatló birodalmak

Már a „pozitív előjelű” stagnálás is jó eredménynek számítana az idén a médiapiacon. Ez azonban az optimista forgatókönyv, az elemzők inkább a válság elmélyülésétől tartanak.

Anemrégiben közzétett pénzügyi beszámolók szerint a világ vezető médiakonszernei tetemes veszteségekkel, jobb esetben jelentős profitcsökkenésekkel zárták az előző évet. A visszaesést elsősorban a csökkenő reklámbevételeknek és a drasztikusan hanyatló vásárlási kedvnek tulajdonítják.

Kisebb stáb

A legnagyobb médiacégnek számító Time Warner Inc. (People, CNN, AOL, Fortune, Warner Brothers, HBO, Time) óriási, 16 milliárd dolláros veszteségről számolt be negyedik negyedéves jelentésében, holott egy évvel korábban még egymilliárd dolláros nyereséget könyvelt el. A cég bevételei éves szinten ugyan egy százalékkal – 47 millió dollárral – nőttek, ám az utolsó negyedévben az eredmények már háromszázalékos csökkenést mutattak.

A veszteségeket elsősorban a kábelüzletághoz kapcsolódó, leírandó egyszeri tételek generálták, de a hanyatló fogyasztási kedv és a csökkenő reklámbevételek is hozzájárultak a birodalom megroggyanásához. S mivel kedvező változásokra a közeljövőben sem lehet számítani, ezért a cég vezetése 2009-ben az optimista forgatókönyv szerint is legfeljebb a stagnálásban reménykedik. Csakhogy Jeff Bewkesnek, a cég vezérigazgatójának ennek érdekében teljesen át kell alakítania a társaságot, ez pedig több száz fős leépítéseket és a portfólió „megtisztítását” jelenti, ennek keretében a vezetés elsősorban az AOL-tól szeretne „megszabadulni”.

A Walt Disney Companynál is hasonló volt a tendencia: az október–decemberi időszakban a bevételek jelentősen, 8,2 százalékkal (9,6 milliárd dollárral) csökkentek, s a társaság – amelynek a Time Warnerrel ellentétben nem voltak kényszerű leírásai – december végén 845 millió dollár nyereséget termelt. Ez azonban még így is 32 százalékos profitcsökkenést jelent az előző évi 1,25 milliárd dollárhoz képest, s messze elmaradt az elemzői várakozásoktól. Robert Iger vezérigazgató szerint a cég több lábon állása (szórakoztatóparkok, filmstúdiók, tévécsatornák) jelentősen mérsékelte a veszteségeket, de így is valamennyi ágazatban csökkentek az üzleti eredmények, amelyeket csak jelentős megtakarítások – létszámleépítés, a cégek átstrukturálása – révén lehet megőrizni 2009-ben. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az idén a Disney a korábbinál sokkal jobban megválogatja a legyártandó filmeket, kevesebbet költ a marketingre és visszafogja a DVD-gyártást.

Előzésre készen

Az Egyesült Államok legnagyobb kábelszolgáltatójánál, a Comcast Corp.-nál a fentieknél jóval rózsásabb a kép. A 25 millió amerikai háztartást televíziós, telefonos és internetes szolgáltatással ellátó cég a jelek szerint pillanatnyilag a legprofitabilisabb médiakonszern az USA-ban. Igaz, az utolsó negyedévben itt is a korábbi harmadával csökkent a nyereség, miután lelassult az előfizetők számának növekedése. A társaságnak jelenleg 24,2 millió tévé-, 14,9 millió internet- és 6,5 millió telefon-előfizetője van, de a korábbi évek dinamikus növekedése után 2008 utolsó negyedévében már csak 537 ezer új internet-, telefon- és kábeltévévonalat értékesített, ez pedig 57 százalékos csökkenés az egy évvel korábbihoz képest. A hirdetési bevételek öt százalékkal csökkentek, ám az előző negyedévek eredményeit tekintve a cég valószínűleg mégis akkora bevételt könyvelhetett el, amellyel átveheti a piacvezető pozíciót a legnagyobb médiakonszernek 2008-as listáján. Az Institut für Medien- und Kommunikationspolitik várhatóan áprilisban teszi közzé a rangsort.

Költségfaragás

Rupert Murdoch birodalma viszont valószínűleg sokáig nem pályázhat erre a címre. Az elmúlt év egyik legnagyobb meglepetését médiacége, a News Corp. Ltd. (The Times, The Wall Street Journal, 20th Century Fox, MySpace, Dow Jones) megrendülése okozta. Az ötvenéves vállalat történetének eddigi legnagyobb adózott veszteségét (6,42 milliárd dollár) könyvelhette el a december 31-ével zárult üzleti negyedévben, s ez akár katasztrofális eredménynek is mondható. Nem csoda, ha a bejelentést követően a News Corp. részvényárfolyama további öt százalékkal csökkent.

A jelentés szerint a társaság veszteségét mindenekelőtt a filmes, televíziós és sajtóérdekeltségeknél elkönyvelt, összesen 8,4 milliárd dollárra rúgó értékleírás okozta. „A zuhanás sokkal gyorsabb és előreláthatólag tartósabb lesz, mint azt vártuk. Az autóhirdetések elmaradnak, s ez az, ami leginkább sújt bennünket” – kommentálta Murdoch a fejleményeket, amelyek arról szóltak, hogy a News Corp. tévécsatornáinak utolsó negyedéves reklámbevétele 19 százalékkal apadt az előző évihez képest. Ezért 2009-ben a konszern minden részlegénél csökkentik a létszámot (a Fox Televisionnél például több mint 800 munkahelyet szüntetnek meg, a The Wall Street Journalnál pedig 25 szerkesztőségi álláshelyet számolnak fel), illetve radikálisan lefaragják a költségeket (a Dow Jonesnál például 100 millió dollárral).

A cég eközben külpiaci érdekeltségeit is igyekszik racionalizálni. Január 30-án jelentették be, hogy a Premiere német fizetős tévécsatornánál a társaság megmentése érdekében Murdoch egy 450 millió eurós bankkölcsönnel tőkeemelést hajt végre az első fél évben. A Premiere, amelyben Murdochnak 25 százalékos részesedése van, 2008-ban ötszörösére, 269,4 millió euróra növelte veszteségét, s ez nem utolsósorban annak köszönhető, hogy az előfizetők száma 2,53 millióról – a tervezett 3 millió helyett – 2,39 millióra csökkent.

Romló DVD-biznisz

„Leszálló pályára” állt az utolsó negyedévben az addig sikeresnek mondható és a rangsor ötödik helyén álló Viacom Inc. (Paramount Pictures, Nickelodeon, CBS, MTV) is. Az amerikai milliárdos, Sumner Redstone tulajdonában lévő birodalom 4,2 milliárd dolláros forgalmat bonyolított le a negyedik negyedévben, eközben a nyeresége 70 százalékkal, 173 millió dollárra csökkent. A leírásokból és átstrukturálásokból fakadó veszteségek meghaladták a 450 millió dollárt. A médiakonszern éves, 14,6 milliárd dolláros bevétele viszont így is kilenc százalékkal nőtt, a nyereség azonban az előző évihez képest egyharmadnyival, 1,3 milliárd dollárra csökkent. A cég szóvivője szerint különösen a 2008 második felétől rohamosan visszaeső DVD-eladások, valamint a 10-15 százalékkal elmaradó hirdetési bevételek rontottak az eredményen. A konszern ezért az elmúlt hónapokban 850 munkahelyet, az állások 7 százalékát felszámolta, s februártól az eddigi üzletpolitika drasztikus átalakítását tervezi.

A jelek szerint tehát a kapott sebek nyalogatása után gőzerővel elkezdődött az új üzleti stratégiák kidolgozása és bevezetése a média világában. Minden piaci szereplő hosszú, elhúzódó válságra, s azt követően a médiafogyasztás átalakulására számít. Ezért minden bizonnyal a hagyományos médiapiac végleges átrendeződésére számíthatunk, s ennek jele, hogy 2009-től valószínűleg egy kábelszolgáltató cég veszi át a vezetést a médiakonszernek listáján.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik