Üzleti tippek

Ásványvíz nagyhatalom lehet Magyarország

Az országban jó néhány ásványvíz lelőhely található és több tucatnyi cég foglalkozik kitermeléssel és palackozással. Több hazai tulajdonú cég is exportban gondolkodik, térségünk mellett olyan távoli országokba is, mint Ausztrália. A magyar tulajdonú cégek a marketing költségekkel küzdenek, a multik pedig nem viszik ki a magyar vizet, mert ez gyengítené saját termékeiket.

A Szentkirályi Ásványvíz a napokban jelentette be, hogy saját kamionflottát épít ki: 5 hűtőtartállyal felszerelt kamiont lízingel egy cégtől. Ezen túl a vízforgalmazónál azt tervezik, hogy még idén kialakítanak egy 8000 négyzetméteres logisztikai központot és üdítőital gyártót (tavaly egyébként több mint 16 százalékos volt az árbevétel növekedése, amely így elérte az 5 milliárd forintot, 2008-ban hasonló eredményre számítanak).

„A következő 1-2 évben az exportunkat a jelenlegi 3 százalékról 10 százalékra szeretnénk növelni” – mondta el az FN-nek Balogh Levente, a cég ügyvezető tulajdonosa. A Szentkirályi egyébként azt tervezi, hogy a következő években tovább erősíti pozícióját a környező országokban, Románia és Szlovákia mellett Bulgáriában és Ukrajnában is meg akarnak jelenni.

A környező országokban van jövő

A román és a szlovák piaci terjeszkedésben sokat segít a földrajzi közelség, a logisztikai költségek mellett marketingre is kevesebbet kell költeni, hiszen a rádió és tv-adások jó része átsugárzik a határokon. Az erdélyi területeken egyébként már több óriásplakát kampányt is szervezett a cég, annak ellenére, hogy Romániában számtalan forrás található, jó minőségű ásványvízből kevés van és azok is rendkívül drágák, összehasonlítva a magyarországi hasonló termékekkel.

A családi vállalkozásból kinőtt magyar nagyvállalat Amerikát és Ausztráliát is meg akarja hódítani. Nevadába és Los Angelesbe már szállítanak és hamarosan a floridai luxushotelekben és benzinkutaknál is megjelennek a felső kategóriába pozícionált termékekkel. Amint megvetették a lábukat az amerikai piacokon, marketinges akciókat is terveznek, ehhez azonban idő kell. Már megalapították az Egyesült Államokban tevékenykedő forgalmazó céget és vizsgálják a kanadai és az ausztrál piacokat is – tudta meg az FN. A exportált víz pontos mennyiségét üzleti titokként kezeli a cég.

Sztárok isszák a magyar vizet?

„Nehéz betörni ezekre a piacokra és a magas szállítási és marketingköltségek miatt csak a felső kategóriás termékekkel lehet hasznot termelni” – magyarázta Balogh. A Szentkirályi nemrég Luis Figo világhírű focistával készítette el reklámfilmjét, amely az egész világon megállná a helyét.

Hasonlóan sztárokkal pezsdítette fel saját marketingjét a Visegrádi és a Balfi márkákat forgalmazó, szintén magyar tulajdonban levő Pet-Pack kft., amikor Christopher Lambert látogatott el ’Hegylakóként’ a Dunakanyarba. „Egyelőre még csak Szlovákia felé terjeszkedünk, de a jövőben meg fogunk vizsgálni más országokat is” – mondta el Szerencsi Mihály, a cég kereskedelmi igazgatója.

A multik kezében a piac nagy része

A magyarországi kutak többsége multinacionális élelmiszeróriások kezében van. A Coca-Coláé például a NaturAqua, a Margitszigeti a Pepsi csoporthoz tartozik, de a Fonyódit is megvette néhány éve a szlovén Jana. „A multiknak nem érdeke, hogy kivigyék a jó minőségű magyar vizet a külföldi piacokra, mert akkor a saját prémium márkáikat gyengítenék” – fogalmazott az FN-nek egy kisebb kút neve elhallgatását kérő tulajdonosa.

Amerikában és a Közel-keleten például leginkább tengervizet mérnek a forgalmazók –természetesen a sómentesítés után-. „Nehéz versenyezni ezekkel a nagy világcégekkel, például Mexikóban 60 forintnak megfelelő dollár alatt kínálják a víz literét, nekünk csak a szállítás kerülne ennyibe” – panaszkodott Balogh.

Úgy tűnik azonban, hogy nem minden multi igyekszik a helyi termelésből kiszolgálni a piacokat. A Nestléhez tartozó Kékkútinál (a Kereki és Nestlé Aquarel is a svájci óriáscég kezében van, utóbbi saját márka) például szintén a román piac fel kacsintgatnak, tavaly Szlovákiába már szállított a cég. Amerikai és kínai piacokat is vizsgálnak, utóbbinál már több lehetséges forgalmazó partner is megkereste őket a majdnem másfél milliárdos országból.

Dübörög a magyar piac is

Nem muszáj külpiacokon boldogulni, hiszen a Magyarországon is folyamatosan nő a kereslet az ásványvizek iránt. „Évente több mint 30 százalékkal bővül a piac, körülbelül 60 százalék a szénsavas vizek aránya, de folyamatosan nő a kereslet a szénsavmentes vizek iránt. Az ízesített vizek körülbelül 5 százalékot képviselnek, de ennek a szegmensnek is folyamatosan növekszik a részesedése” – mondta el az FN-nek Deák Tamás, a Célcsoport Média egyik szakértője. A Magyar Ásványvíz Szövetség adatai alapján egyébként körülbelül 35 milliárd forintos a teljes magyar iparág.

Ásványvíz nagyhatalom lehet Magyarország 1

„A magyar piacot négy szegmensre lehet felosztani. Az olcsó, főként saját márkás termékek literenként jellemzően 50 forint alatti áron kaphatók. A középszegmens 60-80 forint, a felső 90 forint felett és van egy prémium kategória, amely 500 forintig is elmehet. A márkás ásványvizek átlagára 90 és 110 forint között van” – tudtuk meg Tőczik Zsolttól, a Fonyódi Ásványvíz Kft. ügyvezető igazgatójától.

A hazai és a nemzetközi piac tehát jó lehetőséget kínál a fejlődésre. Magyarországon több mint 100 kút és forrás található jó minőségű ásványvízzel, és körülbelül 45-50 helyen folyik palackozás. A rendszerváltás előtt is működött már nyolc kút: egy kisebb Észak-Magyarországon (Parád), kettő Budapesten (Margitsziget és Őrmező), három nyugaton (Balf, Kékkút, Fonyód), illetve Szegeden (Anna) és Mohán (Ágnes).

Az elmúlt évtizedekben jó néhány új kutat fúrtak az országban: Zalaszentgróton a Coca-Cola kezdte el gyártását, de az utóbbi évek eredménye az úgynevezett ’magyar ásványvíz Szilícium-völgy’ kialakulása, (Szentkirályi, Mizse, Veritas és Aquarius) ezek ugyanis az egymástól néhány kilométerre fekvő Szentkirály, Lajosmizse és Albertirsa kútjaiból származnak.

Magyarországi kutak


Ásványvíz nagyhatalom lehet Magyarország 1

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik