Bármennyire is meglepő, az ELTE Bölcsészettudományi Karáról indult az a kezdeményezés, amelynek eredménye nagymértékben átalakíthatja netezési szokásainkat. Az internetes adatgyűjtés módját forradalmasító megoldás létrehozásán magyar szakosok és informatikusok dolgoztak együtt a Bölcsészeti informatika önálló program keretében – idézi fel az iGlue elnevezésű alkalmazás történetét Vaskó Péter, a szoftvert fejlesztő IN4 Kft. ügyvezető igazgatója és a konstrukció ötletgazdája.
Kockázati segítség
A tízéves múltra visszatekintő program résztvevői tavaly érezték úgy, hogy elérkeztek ahhoz a ponthoz, amelynél az alapötlet továbbviteléhez, a gyakorlatba való átültetéséhez céget kell létrehozni. Az IN4 Kft. 2007-ben jött létre egyetemi kutatásokra alapozott, online alkalmazások fejlesztésére szakosodott cégként. A vállalkozó szellemhez szerencse is párosult, így a kutatások anyagi háttere is biztosított volt, a Power of the Dream Ventures nevű kockázatitőke-cég több tízmillió forinttal támogatta a munkát.
Az IN4 Kft. egy olyan online, integrált tartalomszervező és -kereső eszközt fejleszt, amely túllép a ma legelterjedtebb nyelvfüggő, karakteregyezésen alapuló keresésen. Nem szóalakokat, hanem entitásokat azonosít és kezel, és akkor is megtalálja a felhasználót érdeklő releváns információt, ha az adott elem más formában fordul elő egy szövegben, mint ahogy a keresésnél megadták – vázolta a megoldás lényegét Vaskó Péter. Emellett, míg jelenleg a netezők valamely internetes keresőszolgáltatást használva egy hivatkozáson keresztül juthatnak el az információhoz, addig az iGlue helybe hozza az adatokat, vagyis az éppen olvasott internetes oldal mellett jeleníti meg azokat.
Az iGlue egy a felhasználók által is bővíthető adatbázisra épül, ebből gyűjti ki a válaszokat a keresésekre. Jelenleg néhány fő kategóriában bővítik ezt az adathalmazt, többek között személyekről, földrajzi helyekről gyűjtenek információt. Most nagyjából félmillió ember szerepel az adatbázisban, illetve a világ szinte összes települése, amelyekről az alapadatok mellett térképet is mutat az alkalmazás.
Új erők
Internetes keresőpiac
(USA, részesedés a keresésekben, százalék)
2007. március és 2008. március
Google 64,13 / 67,25
Yahoo! 21,26 / 20,29
Microsoft 9,01 / 6,65
Ask 3,48 / 4,09
Egyéb 2,12 / 1,72
Forrás: Hitwise
Az internetes keresőpiacon nyomasztóvá vált Google-fölény előbb-utóbb válaszlépésre kényszeríti a világ meghatározó netes vállalkozásait, ha nem akarják elveszíteni felhasználóikat és bevételeiket. Az egyik lehetséges reakció az, amellyel a Microsoft is próbálkozott, vagyis az erők egyesítése, a szoftvergyártó esetében a Yahoo! felvásárlásával. Az akvizíciók mellett az új technológiák jelenthetik azt a tényezőt, amely átalakíthatja ezt a piacot, a szegmens szereplői keresik azokat a megoldásokat, fejlesztéseket, amelyek megingathatják a Google egyeduralmát. Ebben a folyamatban juthat komoly szerephez az IN4 fejlesztése, és bár Vaskó Péter szerint az iGlue inkább kiegészíti, mint helyettesíti a világ jelenleg legnépszerűbb keresőjét, már a fejlesztés fázisában is számos külföldi vállalkozás érdeklődik az új alkalmazás iránt. Vannak, amelyek pénzzel támogatnák a kutatást, többen szakmai partnernek is jelentkeztek, emellett hírportálok, adatgazdák érdeklődnek a lehetőség iránt.
Az IN4 Kft. tervei igen ambiciózusak, az eddigi kutatást anyagilag támogató, magyar hátterű, az Egyesült Államokban tőzsdén szereplő Power of the Dream Ventures tapasztalatait felhasználva szeretnének ők is tőzsdére lépni a tengerentúlon. Ez Vaskó Péter megítélése szerint 9–12 hónap múlva valósulhat meg, ugyanis ekkorra jutnak el olyan szintre az új megoldás fejlesztésében, amely már vállalható abban a közegben is. Az iGlue nyilvános bétatesztelését 1,5-2 hónap múlva kezdik meg, míg várhatóan 4-5 hónap múlva lesz alkalmas a megoldás arra, hogy szélesebb körben is kipróbálják.