Üzleti tippek

Mindent visznek – mit hoznak?

Jelentős eltérés mutatkozhat a kishaszongépjárművek fenntartási költségei között: közel azonos beszerzési árhoz kétszer akkora szervizköltség párosulhat. Érdemes tájékozódni a flottakedvezményekről is.

A személyautó-piac évek óta tartó visszaesése közben két üzletág tud stabil növekedést felmutatni a recessziótól sújtott magyar járműpiacon: a flottáké és a kishaszongépjárműveké. Míg a személygépkocsik 5,8 százalékos visszaesést kénytelenek elkönyvelni, addig tavaly 10,7 százalékkal több, összesen 21 666 kishaszongépjármű kelt el.

Szakemberek szerint elsősorban az elmúlt évtizedben elhalasztott jáművásárlások, a megnőtt futásteljesítmény okozta gyakoribb csereperiódus áll a felfutás mögött. A növekedés az év első felében sem állt meg: 2008 első három hónapjában 16,9 százalékkal több kishaszongépjármű kelt el, mint az előző év hasonló időszakában.

Ugyanakkor egyik gyártó sem ülhet a babérjain, hiszen a vásárlói igények is alaposan megváltoztak. Amíg bő tíz évvel ezelőtt kis túlzással élve elég volt egy kormánykerék és egy váltókar, addig ma már személyautós kényelmet, biztonsági felszereltséget és menetteljesítményeket várnak el a vásárlók – az alacsony és jó előre tervezhető fenntartási költségekről nem is beszélve.

Nehéz a választás

A kishaszongépjármű vásárlása ugyanazzal a dilemmával fog kezdődni, mint a személyautóé: hajlandók vagyunk-e áldozni a presztízsre? Nagy csodák ugyanis nincsenek: egy kategórián belül nagyon hasonló tömeg- és méretparaméterekkel rendelkező autókat fogunk találni: például a belépő szintű Fiat Ducato ugyanúgy egytonnás terhelhetőségű és 7,5 köbméter körüli rakterű, mint a bő 10 százalékkal drágább Volkswagen Crafter.

Autóvásárlási 1X1

– Kabáthoz a gombot: ne az autó márkájának kiválasztásával kezdjük a vásárlást! Azt nézzük meg, mire van szükségünk: mekkora legyen a raktér, a hasznos teherbírás, a teljesítmény – ezek után nézzük meg, melyik márka mit kínál az általunk keresett szegmensben.
– Az autó konfigurálásánál alaposan nézzük meg, mire költünk és mire nem: klíma és elektromos csomag nélkül sokkal nehezebb lesz eladni a használt autót, ugyanakkor a metálfény és túl sok extra felárát is nehéz érvényesíteni.
– Ne féljünk a kisebb motoroktól: a mai, modern dízelek már 2 literes hengerűrtartalom alatt is megfelelő teljesítményt nyújtanak, ráadásul könnyebbek (így nagyobb a hasznos teherbírás), valamint gazdaságosabban is üzemeltethetők (alacsonyabb fogyasztás, kisebb olajszükséglet), mint a régen megszokott 2,5 liter hengerűrtartalmú motorok.
– Több pénzintézettől is kérjünk ajánlatot hitelre, flottakezelőtől pedig operatív lízingre; a saját bankkal rendelkezők (például Porsche Bank) általában versenyképes ajánlatot adnak, mivel a külső pénzintézet által nyújtott hitel magasabb jutalékokat tartalmaz.

A másik „meglepetés” akkor érhet bennünket, ha néhány márkát végigjárva nagyon hasonló autókat fogunk találni. Nem véletlen: A Citroen Jumper–Fiat Ducato–Peugeot Boxer-triót közel három évtizede közösen fejleszti és gyártja a három márka, de túl sok eltérést az Opel Vivaro, a Renault Trafic és a Nissan Primstar, illetve a Volkswagen Crafter és a Mercedes-Benz Sprinter között sem fogunk tapasztalni.

A legtöbb gyárnak ugyanis nem érné meg önállóan állni a fejlesztés költségeit, inkább közösen állják a cechet. A járművek közti különbség általában a motortérben rejlik, itt már saját fejlesztésű erőforrásokat találhatunk – természetesen mindegyik márka a saját gyermekére esküszik.

Érdemes számolni!

A haszonjármű beszerzése ma már leginkább egy Rubik-kockához hasonlít. Nem kevés utánajárást igényel, ha valaki alaposan tájékozódni akar, és fillérre pontosan ki akarja számolni a bekerülési és a fenntartási költségeket. A gyárak ugyanis eltérő szervizintervallumokra kalibrálják autóikat, és az egyes motorok karbantartásigénye is eltérő. Egy vezérműszíjcsere számlája például akár a 350 000 forintot is eléri – a művelet általában 120 000 kilométerenként esedékes, míg a láncos hajtású motoroknál ezt a költséget megspóroljuk (igaz, ott később jelentkezik a magasabb költség).

Ugyancsak érdemes utánakérdezni az olajcsere-intervallumnak: egyes márkáknál ezt úgynevezett rugalmas intervallumban, vagyis a szervizkijelző adatai alapján határozzák meg – csakhogy a sokszor megadott, maximális 30–40 ezer kilométert lehetetlenség elérni: még kíméletes üzemmódban is olajcserét kér a jármű már 25 000 kilométernél.

Fontos döntés, hogy igényt tartunk-e a garanciára. Ez ugyanis csak végig vezetett szervizkönyvvel érvényes.
A márkakereskedők ma már nem az értékesítésből, hanem a hitelek utáni jutalékból, de még inkább a szerviz bevételéből termelnek profitot. Velük szemben a kisebb szerződött műhelyek gyakran olcsóbbak – a gyári 6–8 ezer forintos óradíjhoz képest 2–3 ezer forinttal is megelégszenek, és nem ragaszkodnak az alkatrészek 50–100 százalékos haszonkulcsához sem. Viszont nem minden esetben rendelkeznek a legmodernebb technológiához szükséges szakértelemmel: a gyártók a szerelők képzését is aranyárban mérik.

Mire ügyeljen az üzemeltetési költség számolásánál?

– bekerülési költség
– használtautó-beszámítás a vételárba (ha van)
– karbantartási periódusok költsége (tervezzünk éves futásteljesítményt)
– garancia, mobilitás (hány év, milyen egyéb szolgáltatást tartalmaz)
– teljesítményadó
– kötelező, casco biztosítás díja
– értékvesztés – az előre betervezett futamidő alapján kérjünk visszavásárlási árat az Eurotax alapján

Minden márka akciós modelleket vezet be időről időre a piacra, a közönség igényei alapján, általában olyanokat, amelyek a legnagyobb keresletre tarthatnak számot. Ilyen például a Volkswagen Caddy, a „dobozos” kiskategória piacvezetője, amelyből a megbízható szívódízel-aggregáttal szerelt INTRO modell már 2 800 000 forint+áfa áron elvihető. Csodák persze nincsenek: az akciós autóból még a hűtővíz hőfokmérőjét is kispórolták… Viszont kedvező áron egy minőségi autó szolgálja ki az építkezést, vagy szállítja a parfümöket.

Fontos tudni, hogy az akciós autók azért is olcsóbbak, mert kisebb rajtuk a kereskedők árrése, vagyis nem nyílik túl tág tér az alkudozásra. Ugyanakkor az extrákon mindig is nagyobb az árrés, ezért azok árából bátrabban alkudjunk!
Másik fontos alkulehetőség a flottaprogram. Ennek keretén belül elég igazolni, hogy hány teherautó vagy azonos márkájú jármű van a tulajdonunkban, viszont a kereskedők gyakran hajlamosak erről nem tájékoztatni az ügyfeleket – ezért érdeklődjünk a vezérképviseletnél!

Ajánlott videó

Olvasói sztorik