– A kezdetektől irányította a világ egyik legnagyobb reklámügynökségének hazai érdekeltségét. Nem nehéz a búcsúzás?
– Jót nevettem, amikor egy-két nappal ezelőtt egy barátom azt mondta, hogy 20 év még egy büntetés-végrehajtási intézetben is sok, nemhogy egy reklámügynökségben. A búcsú nehéz, hisz nemcsak egy cégtől, hanem sokkal inkább az előttem lepergő emberi történetek emlékétől távolodok el. Hogy egy példát mondjak: Simon Zsoltról ma a legtöbb szakmabelinek a Mediaedge:cia sikeres ügyvezető igazgatója jut eszébe. Én pedig visszagondolok a nálunk pályakezdő médiásra, aki az anno szintén a cégünknél dolgozó kolleganőjét vette feleségül, és aki néhány hete annak a Maksznak lett a vezetője, amelynek közel másfél évtizeddel ezelőtt én voltam az első elnöke.
– Az utóbbi időben már hallani lehetett távozásáról. Ön döntött vagy a tulajdonosok?
– Két évvel ezelőtt a regionális igazgatónknak említettem, hogy közeleg az idő, amikor gondolkodnunk kell az őrségváltásról. Kicsit meglepődött, mivel ő tíz évvel idősebb nálam. Ekkor kidolgoztunk egy utánpótlási tervet. Csatlakozott hozzánk Záprel Zsolt, aki nyolc hónapos együttes vezetést követően most átveszi a cég irányítását.
– A McCann az 1988-as indulás után néhány év alatt a legsikeresebb ügynökség lett Magyarországon. Az utóbbi években azonban több nagy ügyfelet elvesztettek, és sokan távoztak is a cégtől. Mi történt?
– Kevés olyan vállalkozás van, amely több mint másfél évtizeden keresztül töretlenül képes forgalmát, profitját növelni. Ezért három éve különösen rossz volt azzal szembesülni, hogy 11 év után elvesztettük legnagyobb hazai partnerünket, a Pannont. Ráadásul szinte ugyanekkor a nemzetközi hálózatunktól, ennek következtében tőlünk is elkerült két világcég médiabüdzséje. Ezek kedvezőtlenv hatásait nehéz volt kezelni.
Serényi jános kedvencei
Tv: sportcsatornák
Újság: Haszon
Rádió: Sláger (Hiszen itt egykori munkatársam, Edina Heal a vezérigazgató!)
Netes portál: www.funshipisland.com
Könyv: Kék óceán stratégia
Film: Evita
Zene: reggae
Hobbi: foci (játszva és nézve)
– Rengeteget változott a reklámipar az elmúlt húsz évben, és jelenleg is rohamtempójú átalakulásoknak lehetünk tanúi. Mitől tűnhet ki egy-egy ügynökség a többi közül?
– Húsz évvel ezelőtt még meg lehetett kérdezni, hogy: „Kedves Ügyfél, számodra mi a legfontosabb? A munkát jó minőségben, gyorsan vagy olcsón szeretnéd megkapni?” Ma ezeknek egyszerre kell teljesülnie. A siker másik alapkérdése az, hogy az ügynökség miként tud az ügyfél által elvártnál jobbat, többet, meglepőbbet produkálni. Ezt nagyon frappánsan fogalmazta meg egy angol kollégám. Szerinte a megbízónak éreznie kell, hogy a mi célunk a „to help”, nem pedig a „to sell”.
– A hazai reklámpiac egyik jellemző problémája az árverseny. Ez mennyire teszi nehézzé egy-egy ügynökség munkáját?
– Nagyon. Ráadásul hosszabb távon a megbízónak sem jó, ha egy kommunikációs stratégiára, kreatív koncepcióra a beszerzési főnök mond értékítéletet. Márpedig ez igen gyakran előfordul.
– Amikor eldőlt, hogy távozik, nem merült fel, hogy ügyféloldalon is kipróbálja magát?
– Húsz év alatt három első számú vezetői posztra szóló ajánlatot kaptam. Az egyik a telekom-, a másik kettő a médiatulajdonosi szférából érkezett. A mérlegelést követően mindhárom esetben megkönnyebbülést jelentett a megtisztelő ajánlat visszautasítása.
– És a politikában? Korábban olyan híreket lehetett hallani, hogy esetleg a kormányzati kommunikációs területen folytatná?
– Ez sohasem merült fel. Mondanivalóm tán lenne, viszont kedvem aligha.
– Végül a saját cég alapítása mellett döntött, amely vezetési tanácsadással, ezen belül marketinggel, kommunikációval is foglalkozik majd. Ezek szerint lehet még fejlődni ezen a területen?
– Az elmúlt két évtized alatt rengeteg értékkel találkoztam, amelyeket a jövőben ötvözni szeretnék. Gyakran volt szerencsém világcégeket irányító nagyszerű vállalatvezetőkkel találkozni. A közelmúltban többször megtekintettem az amerikai vezetési tanácsadók éves konferenciáját és kiállítását is. Ennek az egyik legfőbb tapasztalata az volt, hogy mindkét szakterületen az ember van a középpontban. A kommunikációban és a vezetéstudományban egyaránt az ő megértésükre, megbecsülésükre kell és érdemes összpontosítani. Ez nagyban befolyásolja a pályamódosítási terveimet is.