Üzleti tippek

Újabb adminisztrációs teher a vállalkozóknak

Olyan új adminisztrációs kötelezettségük van január elsejétől a vállalkozóknak, amely a könyvelők érdekképviselete szerint teljességgel értelmetlen.

Idén január elsejétől a munkáltató – a magánszemély munkáltató kivételével – a működése megkezdését követő két hónapon belül köteles a területileg illetékes munkavédelmi felügyelőségének bejelenteni székhelyének és telephelyeinek címét, tevékenységeit, a számára foglalkozás-egészségügyi szolgáltatást nyújtó szolgáltató nevét és címét, a foglalkoztatott, foglalkozás-egészségügyi szolgáltatásban részesülı munkavállalók számát és foglalkozás-egészségügyi osztályba sorolását.

Ha az adatokban változás történik, azt minden év február 15-ig kell bejelenteni. Kivéve, ha megváltozik a szolgáltatást nyújtó orvos személye, vagy megszűnik a szolgáltatói szerződés, ilyenkor három munkanapon belül kell az adatokat módosítani. ( 89/1995. (VII. 14.) Korm. rendelet)

Ruszin Zsolt adószakértő, a Magyar Könyvelők Országos Egyesületének budapesti elnöke szerint a vállalkozóknak olyan adatokat kell bejelenteniük, amelyeket a munkaügyi hatóság az üzemorvostól egyszer már megkapott. Azt pedig teljesen érthetetlennek tarja, miért kell a cégnyilvántartásban szereplő nyilvános adatokat is elküldeni.

Az sem teljesen világos, a kötelezettség teljesíthető-e elektronikusan, mivel a rendelet nem tartalmaz formai szabályt a teljesítés módjára nézve. Ruszin Zsolt szerint az intézkedés vélhető célja a fehérítés, ám az adatok többszörös begyűjtésétől nem lesz fehérebb a gazdaság, viszont a jogkövető vállalkozóknak meg költséget jelent a megnövekedett adminisztráció.

Az érdekképviseleti elnök tárgyalást, egyeztetést javasol a rendelet módosítának kapcsán a Szociális és Munkaügyi Minisztérium és a vállalkozói érdekképviseletek között.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik