Üzleti tippek

Ázsia meghódítása a cél

Kínai terjeszkedésre készül Rupert Murdoch, a News Corporation elnöke. A milliárdos üzletember az expanzió alatt már utódlását készíti elő.

A világ egyik legjelentősebb médiabirodalmának irányítója február elején 100-100 millió dollár értékben 4,3 millió vállalati részvényt adományozott gyermekeinek. Szakértők szerint a 75 éves médiabáró ezzel a gesztussal már az utódlását készíti elő, ennek zavartalan lebonyolításához azonban előbb a családon belüli komoly nézeteltéréseket kell elsimítania. A médiamogul hatalmas médiavállalatát, a New York-i székhelyű News Corporationt eddig személyesen és sok esetben kézi vezérléssel irányította.

A Murdoch-birodalomhoz jelenleg 175 napilap, számos magazin, tucatnyi kábeltelevízó, internetes portál, filmvállalat, könyvkiadó, sportérdekeltség tartozik. Film- és szórakoztatóipari részlegei közül a legnagyobb a 20th Century Fox, a tévétársaságok sorából kiemelkedik a Fox Broadcasting Company vagy a digitális műholdas vállalkozásként működő angol BSkyB, illetve az olasz Sky Italia. A nyomtatott sajtótermékek között megtalálhatók a világ leismertebb angol nyelvű lapjai, a The Sun, a The Sunday Times vagy a The Times.

Rupert Murdoch ars poeticája


„Tulajdonosként végső soron enyém a felelősség lapjaim sikeréért vagy bukásáért… Mivel egy lap sikere vagy bukása a szerkesztőségi irányvonalon múlik, miért ne szólhatnék bele, ha egyszer látom, hogyan lehetne javítani rajta… Senkinek sem tartozom számadással, csak a közönségnek. Ők mondják meg nekem, mit akarnak, és én meg is adom nekik azt, amit kérnek.”

A cég 2005 óta jelentős terjeszkedésekbe kezdett, a diktált tempó azonban az egyre többet betegeskedő, s nemrégen rák gyanújával is kezelt médiacézár erejét egyre inkább meghaladja, s mivel az újabb üzletek levezénylése akár már a közeljövőben is problémákat okozhat, a médiamogul ki másra bízhatná az örökségét, mint a gyermekeire. Őket viszont korábban csak több-kevesebb sikerrel tudta bevonni az üzleti életbe.

Belső feszültség

Rupert Murdochnak első feleségétől, az ausztrál Patricia Bookertől egy gyermeke született, Prudence (48), aki azonban soha nem mutatott érdeklődést a média iránt. Második feleségétől, az észt származású Anna Tőrvtől származó három gyermek viszont már korábban is szóba került az örökség átvétele szempontjából. Elisabeth (38) évekig az angol BSkyB-nél volt vezető beosztásban. A hölgy emellett leginkább még arról volt ismert, hogy sikertelen kísérletet tett a Manchester United megvásárlására. 2001-ben azonban kilépett az apa árnyékából, önállósította magát, és Shine néven sikeres médiacéget alapított. A Tatler magazin aligha véletlenül nevezte őt Nagy-Britannia „legnagyobb hatalommal rendelkező szőke asszonyának”.

Murdoch szemében azonban nem ő, hanem a legidősebb fiú, Lachlan (35) volt a kiszemelt utód, ám ő tavaly júliusban New Yorkból visszatért családjával Ausztráliába. Váratlan távozása hátterében – szakértői vélemények szerint – üzleti, illetve örökösödési nézeteltérések állnak, mert nem helyesli apjának azon döntését, hogy a harmadik házasságából született gyermekei is a többiekéhez hasonló jogokat élvezzenek a vagyon majdani felosztásakor.

James (34) sokáig csak a „kistesvér” volt a nagyok mellett. Apja megbízásából négy évvel ezelőtt került irányító posztra a BSkyB-nél, s mivel feladatát azóta is eredményesen végzi, most őt tartják a legesélyesebbnek a vállalat majdani irányítására.

A „tiszta képletet” azonban az elmúlt években alaposan összekuszálta Murdoch harmadik frigye, amit idősebb gyermekei soha nem néztek jó szemmel. Murdoch harmincegy évi házasság után vált el, s vette feleségül a 32 éves, kínai származású Wendy Denget, akitől két gyermeke – Grace (5) és Chloe (3) – született.

Deng előzőleg a News Corporation hongkongi kirendeltségén (Star Tv) dolgozott, s miután Murdoch legújabb terveiben az ázsiai piac kiemelkedő helyet foglal el, jelentősen megnőtt az ambiciózus feleség befolyása az üzleti ügyekre, s ezt az örökösödési harcokban is sikerült érvényesítenie.

Vásárlási lázban

Rupert Murdoch 2005-ben fordított nagyot prosperáló vállalata kormányrúdján. Egy akkori elemzői konferencián úgy fogalmazott, hogy a továbbiakban első számú célja az internetes terjeszkedés, mert a média minden területén meg kell nyerni az „iPod-nemzedéket” annak, aki nem akar lemaradni a kialakuló új, digitális világban. Murdoch azt is hangsúlyozta, hogy a technológia gyors változására azért is oda kell figyelnie a hagyományos médiaelitnek, mert különben elveszítheti korábban megszerzett hatalmát.

Még ugyanaz év júliusában 580 millió dollárért megvásárolta az Intermix Mediát, amely a kifejezetten fiataloknak szánt MySpace.com weboldalt üzemeltette, majd augusztusban bekebelezte a sportoldalakkal foglalkozó Scout Mediát.

Ezt követően szeptemberben 650 millió dollárért felvásárolta az IGN Entertainment vállalatot, amely a számítógépes játékokat kedvelő fiatalok körében igen népszerű ING.com, GameSpy.com, GameSpot.com és TeamXbox.com oldalt üzemeltette.

Milliárdos ajánlat

Vállalata 2005 nyarán hárommilliárd dolláros felvásárlási ajánlattal megkereste a Skype-ot is, az internetes telefonszolgáltatást nyújtó céggel folytatott tárgyalások azonban nem vezettek eredményre.

2006-ban a News Corp. tovább folytatta a terjeszkedést. A vállalat érdekeltségi körébe tartozó The Times júniusban új mobil- és online internetes televíziós szolgáltatás elindítását jelentette be, majd az idei év elején 188 millió dollárért megvásárolta a német Jamba mobilcsengőhang-küldő cég meghatározó tulajdoni hányadát a VeriSign Inc.-től.

A Jamba a világ több mint 30 országában, köztük Magyarországon is sikerrel kínál letöltésre csengőhangokat, képernyővédőket, játékokat és egyéb mobiltartalmakat, de zenei portálja – a jelentős konkurencia miatt – egyelőre nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. Bár régóta folynak a tárgyalások, az üzlet még nem jött létre a MySpace és az Ebay között. A The Wall Street Journal januári értesülése szerint Murdoch nagyon szeretné, ha az Ebay funkcióit integrálhatná a közösségi portálba, hiszen ez lehetővé tenné, hogy a MySpace több mint 130 millió tagjai is online kereskedhessen az árucikkeivel.

A milliárdos szemet vetett a Tribune Co. lapcsoportra is, elképzelései szerint a társasághoz tartozó New York Post révén jelentős befolyást gyakorolhatna nemcsak a lappiacra, de az amerikai politikára is. Nagyobb beleszólást szeretne a gazdasági élet alakításába is, ezért február elején bejelentették, hogy a News Corp. – Fox Business Channel néven – még ebben az évben új gazdasági televíziót indít.

A nagy falat

Terveiben központi helyen a nagy fejlődés előtt álló kínai médiapiac meghódítása szerepel, ennek első lépéseiként az elmúlt két évben földrajzilag is igyekezett médiabirodalma határait kitolni. 2006-ban megvásárolta a TGRT török televíziós csatornát, nem sokkal később megtette az első lépést a kelet-európai piacon is, ahol Lengyelországban 25 százalékos részesedést szerzett a ferences rend tulajdonában lévő, 0,4 százalékos nézettségű Tv Pulsban. Murdoch nagy álma azonban, hogy bejusson az ázsiai médiapiacra, ahol kezdeti lépésként a jelenleg már több mint 130 millió tagot számláló MySpace kínai változatát (Our Space) szeretné létrehozni. A kínai „nagy tűzfal” azonban eddig megakadályozta a nyugati internetes média térhódítását. Murdoch éppen ezért ebben az esetben sem ajtóstul ront a házba, inkább a kis lépések taktikájával igyekszik alkalmaszkodni a kínai kommunista párt internetpolitikájához, illetve az engedélyeztetés útvesztőihez. Ebben nemcsak felesége kapcsolatai, de korábbi beruházásai is a segítségére vannak, hiszen az IDG Entertainment már jó pozíciókat alakított ki, a játékpiac mellett a számítástechnikai lapok kiadásának piacán is jelentős pozíciói vannak Kínában. Szakértők szerint azonban Murdochnak még így is komoly harcokat kell vívnia elképzelései megvalósításáért, és családján belül minél hamarabb rendeznie kell az elmérgesedett viszonyokat, mert az idősebb gyermekei pillanatnyilag rossz szemmel nézik, hogy a harmadik feleség befolyása – szerintük – jelenleg sokkal nagyobb a kelleténél.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik