Az életérzés ára
A vásárlás nem nehéz, hiszen lassan minden neves márka képviselve van Budapesten, amelyik meg nem, azt megtalálhatjuk Milánóban. Magára adó luxusmárkának kötelező aktatáskát is kínálnia. A Louis Vuiotton, a Gucci, a Dunhill, a St Dupont, a Montblanc vagy a Gold Pfeil elegáns üzletekben már nálunk is kapható. Van viszont olyan, például a Louis Vuitton, amely csak saját üzleteiben kínálja termékeit Amennyiben személyesen szeretnénk kiválasztani a nekünk leginkább tetsző darabot, nem kell sokáig várnunk, mert júniusban megnyílik a cég magyarországi luxusboltja az Opera mellett.
Az egyszerűbb aktatáskák ára 10–20 ezer forintnál kezdődik, egy igényesebb darab eléri a 80 ezret is. A luxusmárkák termékei, amelyeket általában különlegesen kidolgozott bőrből, kézzel varrnak, 300–400 ezret kóstálnak, mert a patinás névért is fizet a vevő. Egy ilyen több száz ezer forintos, luxusmárkájú darabbal tehát már nem „csak” aktatáskát, hanem állítólag életérzést is vásárolunk.
Övvel, cipővel összhangban
Aki tanácstalan, milyen táska lenne számára megfelelő, az keressen fel stílustanácsadót. A magát image-makernek nevező Schiffer Miklós arra figyelmeztet, hogy aktatáskánknak teljes ruházatunkhoz illeszkednie kell. Sötét ruházathoz sötét táska passzol, a világos furcsán hat mellette. „Az üzleti megjelenéshez viselhető bőr aktatáska színe az éppen viselt cipővel, továbbá a derékszíjjal azonos, illetve vele harmonizáló” – hangsúlyozza Schiffer Miklós. Fekete cipő esetén a fekete szíj és táska természetes, míg a különféle barna árnyalatok és satírozások esetében csupán az árnyalatnak ajánlatos azonosnak lennie. Konyakszínű városi cipőhöz tehát nem illik világos vagy négerbarna táskát viselni.
A stílustanácsadó természetesen tudja, hogy az elmondottak az optimális esetet jelentik. Az aktatáska ugyanis az a darab, amit az átlagos magyar férfi legutoljára cserél le elhasználódott tárgyai közül.
A gyakran öt–tíz retikült is birtokló üzletasszonyoknak bizonyos szempontból könnyebb a dolguk, hiszen ők piros cipőbe is bújhatnak. Hozzá természetesen azonos színű válltáska, valamint a férfiakénál kisebb aktatáska illik. Ennek ellenére ritkán látni hölgyet hagyományos aktatáskával. Talán azért is, mert a magyar üzletekben nemigen kapható igazán nőies, divatos darab.
Kisebb, sokrekeszes
Szőke Attila, az aktatáskákat gyártó Monarchy ügyvezetője szerint nyugaton egy üzletembernek két–három különböző színű és anyagú aktatáskája van. Magyarországon jellemzően csak egyetlen: egy fekete.
A divattal lépést tartó országokban egyébként a nagyobb és belül kevésbé szeparált aktatáskát kedvelik, míg nálunk a kisebb, sokrekeszest. Vásárláskor ne csak arra figyeljünk, hogy van-e külön-külön helye a mobilnak, a filofaxnak, tartalmazza-e a kedvenc tollaink elhelyezését megkönnyítő pántokat és a hitelkártyatartót, hanem azt is gondoljuk végig, hogy ténylegesen mit kívánunk belerakni. Hiszen a sportcipőnek sporttáskában van a helye, de az uzsonnának sem a naptár mellett.
Örökké elegáns a valódi bőrből készült aktatáska. Alapanyaga elsősorban marha-, bivaly-, illetve borjúbőr. Bélésként elsősorban selymet, vásznat, illetve műbőrt, bélésbőrt alkalmaznak. Az aktatáskákon a hagyományos csatokat felváltották az elegáns zárak.
Ha pozíciónkkal és pénztárcánkkal összeegyeztethető, lehetőleg keressünk stílusunk kifejezésére megfelelő fazont és anyagot. Nincs annál ellentmondásosabb jelenség, mint amikor egy kreatívügynökség embere klasszikus fekete aktatáskát hord. Nemcsak az autó és a karóra státusszimbólum, hanem az aktatáska is. Így például pénzügyi igazgatónak drágább, olasz alapanyagból készült záras aktatáska ajánlott, kreatív reklámszakember pedig trend-setter ponyvatáskával jelenjen meg.
A 2006-os divat szerint a laptop helye a hátizsákban van, ennek formája újszerű. Fiatal, trendi menedzsereknek ajánlott, így kerékpárral – esetleg motorkerékpárral – is közlekedhetnek, mint amszterdami kollégáik.
A még ma is viselt, hagyományos „diplomatatáska”, az úgynevezett attaché, kemény vonalak által határolt, felül nyíló darab. Ha olcsó, akkor ciki. Ha drága, akkor azt mutatja, hogy tulajdonosa már hosszú-hosszú évek óta üzletember.
Táskám és munkáltatóm
Az úgynevezett menedzsertáska alsó kategóriája a cégajándékként kapott, „no name” darab, amelyet a rajta jól látható cégembléma is jelez. Üzletkötők és pályakezdők munkaeszköze, de nem a stílusos megjelenés kiegészítője. A cégek pedig ne is várják, hogy megajándékozott partnerük ezzel fog megjelenni. Inkább áldozzanak rá egy kicsit többet, és márkás termékkel kedveskedjenek, amelyet belül diszkréten elláthatnak emblémájukkal.
A szó klasszikus értelmében nem aktatáska, hanem céges imázstáska a viselője cégének logójával felcímkézett darab. „Ilyet komoly üzletember nem használ – jegyzi meg Schiffer Miklós. – Még sohasem találkoztam például OTP-logós aktatáskával megjelenő banki vezetővel.”
Egy hazai középvezető aktatáskájának színe az újabb divat szerint sötétbarna is lehet (természetesen öltözetével összhangban), de azért még a fekete dominál. Általában 30–60 ezer forintot kell rá áldozni.
A topmenedzsereknek legalább két-három aktatáskájuk van, ruhától és alkalomtól függően döntik el, éppen melyiket hordják. A merészebbek már bordót, illetve mézszínűt is tartanak. Aktatáskájuk méretének is van üzenete: minél kisebb, annál fontosabb személy a tulajdonosuk.