Pénzügy

Több sebből is vérzik a magyar áfatörvény – ez derül ki az Európai Unió Bíróságának döntéséből

Per-birosag-torveny(210x140)(3).jpg (per, bíróság, törvény, ítélet, )
Per-birosag-torveny(210x140)(3).jpg (per, bíróság, törvény, ítélet, )
Mind a hazai áfatörvény, mind annak alkalmazása problémás, állapította meg az Európai Unió Bírósága (EUB) egy most közzétett döntésében. A EUB előzetes döntéshozatali eljárás keretében vizsgált egy olyan ügyet, amelyben a felek tévedésből az egyenes adózást alkalmazták a fordított adózás helyett – hívja fel a figyelmet a MAZARS. A határozat szerint az áfatörvény egyes rendelkezései nem állnak összhangban a közösségi joggal, az adóhatóság által kiszabott bírság aránytalanul nagy összegű.

Az Európai Unió Bírósága (EUB) elé került Farkas-ügyben a vevő árverésen vásárolt ingóságot egy végrehajtás alatt álló, fizetésképtelen cégtől. A számlát az eladó az egyenes adózásra vonatkozó szabályok szerint állította ki, az tartalmazta az ügyletet terhelő általános forgalmi adót is. A vevő a számla alapján az árverési vételárat megfizette, az áfa összegét pedig levonásba helyezte a bevallásában. Az eladó be is fizette az adót az adóhatóságnak.

A NAV azonban megállapította, hogy a felek figyelmen kívül hagyták a fordított adózás szabályait, amelyek értelmében a termék beszerzőjének közvetlenül az adóhatóság felé kellett volna bevallania és befizetnie az adót. A NAV a vevő terhére adókülönbözetet állapított meg, ráadásul az adóhiány kapcsán jelentős összegű, 50% adóbírság megfizetésére is kötelezte őt.

Az esettel kapcsolatban az Európai Unió Bírósága több fontos megállapítást is tett.

  • Miképpen kaphatná vissza a vevő az eladónak – a jogszabály szerint tévesen – megfizetett összeget?

Jogalap nélküli gazdagodás miatt bíróság előtt perelhetné, ám ennek nem sok haszna lenne, lévén az eladó fizetésképtelen volt, a tévesen befizetett áfát nem fogja visszaigényelni. Ez az út tehát praktikusan nem járható, szögezte le az EUB, hangsúlyozva azt is, hogy az államot kár nem érte, az áfát befizették a költségvetésbe.

Ezek alapján mondta ki a bíróság, hogy ha az adó visszatérítése ellehetetlenül, tipikusan az értékesítő fizetésképtelensége esetén, lehetővé kell tenni, hogy a termék beszerzője közvetlenül az adóhatósághoz fordulhasson visszatérítés iránti kérelmével. A tagállamoknak pedig olyan szabályokat kell bevezetniük, amelyek lehetővé teszik, hogy az említett beszerző visszaigényelhesse a jogalap nélkül felszámított adót.

Ezt úgy is megfogalmazhatjuk, hogy a vevőnek az államtól kellene tudnia visszakérni azt az adót, amely most a költségvetést gyarapítja tulajdonképpen jogalap nélkül. Világos, hogy a magyar adórendszer szabályai ilyen lehetőséget egyelőre nem tartalmaznak – foglalta össze a lényeget a tanácsadócég adómenedzsere, Dr. H. Nagy Dániel.

  • A kiszabott adóbírság mértékét is aránytalannak találta a luxemburgi székhelyű bíróság.

Az adott ügyben a felek jóhiszeműen jártak el, a jogsértés adminisztratív jellegű volt, az államot kár nem érte, ezért indokolatlannak tűnik, hogy az adóhiány 50 százalékára rúgó bírságot szabott ki a NAV. Az EUB felhívta az adóhatóság figyelmét, hogy habár a szankció megállapítása saját hatáskörébe tartozik, mindig mérlegelje az eset összes körülményét.

  • A bíróság szerint az áfatörvény érintett része túlterjeszkedik az uniós szabályok által nyújtott kereteken.

A magyar jogszabály ugyanis kiterjeszti a fordított adózást a fizetésképtelen társaságok ingóságainak értékesítésére is, miközben a közösségi irányelv e körben kizárólag az ingatlanvagyon értékesítésére utal.

Célszerűnek tűnik – tette hozzá H. Nagy Dániel – hogy a jogalkotó módosítsa a törvényt, hozza összhangba a közösségi joggal, hiszen egyik félnek sem érdeke, hogy esetleg újabb kötelezettségszegési eljárás induljon Magyarország ellen.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik