Első fokon pert nyert a Magyar Nemzeti Bank (MNB) a Sberbankkal szemben az általa – jogsértően – az ügyfelekre áthárított tranzakciós illeték ügyében. Az MNB jogelőd felügyeleti hatósága idén júniusban kötelezte a bankot arra, hogy bő kétszázmillió forintnyi jogtalanul beszedett díjat fizessen vissza az ügyfeleknek.
Az ítélet
A Fővárosi Közigazgatási és Munkaügyi Bíróság december 9-i ítélete szerint a Magyar Nemzeti Bank (MNB) pernyertes lett a Sberbank Magyarország Zrt. (korábbi nevén Magyarországi Volksbank Zrt.) által vele szemben indított bírósági eljárásban – áll az MNB közleményében.
A bíróság az ítélet kihirdetésekor rövid indoklásként szóban elmondta: az MNB jogelőd felügyeleti hatósága mind a jogszabályi relevancia, mind az egyoldalú szerződésmódosítás fogalmi értelmezése során helyesen járt el, illetve a visszafizetésre kötelezés tekintetében hatáskörét nem lépte túl.
Ezért indult a per
A Sberbank azt követően indított pert, hogy az MNB jogelőd felügyeleti hatósága, a PSZÁF 2013. júniusi határozatában megállapította: a hitelintézet új díjfajta bevezetésével és a díjszámítási módszer megváltoztatásával jogsértően terhelte tovább a tranzakciós illetéket ügyfeleire.
A bank ugyanis új díjat vezetett be több, már meglévő számlacsomagjánál és bankkártyájánál, általa elismerten a tranzakciós illeték áthárítására. A hitelintézeti törvény alapján azonban új díjfajta bevezetésével a szerződés egyoldalúan nem módosítható.
A bank előzőleg – az új díj életbe lépéséig – számos számlacsomagjánál az ügyfelekre nézve hátrányosan módosította a szerződésekben foglalt díjszámítási módot is. Ezt viszont szintén törvény tiltja.
Bírságot is kaptak, összesen 254 milliót kellett fizetniük
A felügyelet a jogsértő magatartás további folytatásának azonnali megtiltása mellett összesen 21 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki és kötelezte a bankot, hogy fizesse vissza ügyfeleinek a tőlük új díjként, illetve a díjszámítási mód megváltoztatásával a határozat kézhezvételéig jogszabálysértő módon beszedett 233 millió forintnyi díjat.
Az MNB résen van
Az ügy előzménye, hogy a felügyeleti hatóság a tranzakciós illeték bevezetése után rendkívüli adatszolgáltatásra hívta fel a pénzforgalmi szolgáltatókat. Az első adatszolgáltatási határidőig beérkezett válaszok elemzése alapján a felügyeleti hatóság 2013. márciusában témavizsgálatot indított több pénzforgalmi szolgáltatóval, így a Sberbankkal szemben is.
Az MNB nyomatékosította: jelenleg is folyamatosan elemzik, hogy a pénzforgalmi szolgáltatók a tranzakciós illetékről szóló jogszabály 2012. július végi kihirdetésétől fogva – illetve a tranzakciós illeték elmaradását pótló egyszeri befizetés idén július végi bevezetése és a havi kétszeri ingyenes készpénzfelvételre vonatkozó szabályok tervezetének megjelenése óta – módosítottak-e szolgáltatási díjaikon, vezettek-e be új díjat, változtattak-e díjszámítási módszerükön, s mindezt mely megalapozó dokumentumok alapján végezték. Az adatszolgáltatási válaszok alapján pedig több pénzforgalmi szolgáltatónál is vizsgálódnak.