Gazdaság

Megbüntették a Volksbankot

NAV bankszámla ellenőrzés (NAV, APEH, Ellenőrzés, Bankszámla, Adó, Audit)
NAV bankszámla ellenőrzés (NAV, APEH, Ellenőrzés, Bankszámla, Adó, Audit)

A pénzintézetnek vissza kell utalnia a szabálytalanul áthárított tranzakciós illetéket az ügyfeleknek, és még bírságot is kell fizetnie.

A Magyarországi Volksbank Zrt.-nél (Volksbank) a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) hivatalból elvégzett vizsgálata megállapította: a bank 2013. március 2-tól „könyvelési díj” elnevezéssel új díjat vezetett be húsz, már meglévő számlacsomagja és két ugyanilyen bankkártyája esetében, a hitelintézet által elismerten a tranzakciós illeték áthárításának céljából. A hitelintézeti törvény rendelkezése szerint azonban új díjfajta bevezetésével a szerződés egyoldalúan nem módosítható. A módosításhoz a bank nem kérte az ügyfelek aktív hozzájárulását, csak annak hallgatólagos elfogadását vagy a szerződés felmondását tette lehetővé számukra.

A Volksbank ezt megelőzően, 2013. február 11. és március 1. között – a „könyvelési díj” életbe lépéséig – húsz számlacsomagjánál az ügyfelekre nézve hátrányosan módosította a szerződésekben foglalt díjszámítási módot is, úgy, hogy a korábbi fix összegű helyett százalékos mértékű (de meghatározott minimumdíjat is tartalmazó) metódust vezetett be. A számítási módszer egyoldalú megváltoztatását viszont szintén tiltja a hitelintézeti törvény.

A történtek miatt a PSZÁF a jogsértő magatartás további folytatásának azonnali megtiltása mellett 21 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki a Volksbankra.

A PSZÁF egyúttal kötelezte a hitelintézetet: legkésőbb 2013. augusztus 15-ig fizesse vissza ügyfeleinek a tőlük „könyvelési díj” jogcímen, illetve a díjszámítási mód megváltoztatásával a határozat kézhezvételéig jogszabálysértő módon beszedett díjak összegét. A hitelintézet a vizsgálat adatai szerint 2013. május elejéig összességében 233 millió forintnyi díjat szedett be jogszerűtlenül, így az intézménynek ezt az összeget kell visszatérítenie ügyfeleinek.

Emlékeztetnek rá: a PSZÁF idén januárban rendkívüli adatszolgáltatás keretében kért információkat a hazai pénzforgalmi szolgáltatóktól arra vonatkozóan: a tranzakciós illetékről szóló jogszabály tavaly július végi kihirdetésétől fogva módosítottak-e szolgáltatási díjaikon, vezettek-e be új díjat, változtattak-e díjszámítási módszerükön, mindezt mely megalapozó dokumentumok alapján végezték. Az első adatszolgáltatási válaszok alapján a PSZÁF márciusban fogyasztóvédelmi témavizsgálatot indított több pénzforgalmi szolgáltatónál.

A hatóság e piaci szereplők esetében jelenleg is vizsgálja azoknak a tranzakciós illeték bevezetésével kapcsolatos lépéseit. Az eljárások eredményét a PSZÁF – az eddigi gyakorlatának megfelelően – nyilvános határozataiban teszi közzé.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik