Közel 15 éve jelentek meg hazánkban az első multinacionális üzleti szolgáltató központok, amelyek mára együttesen több mint 30 ezer embert foglalkoztatnak. Továbbra is nálunk terjeszkednének a multik, ám néhány tényező éppen a bővülés ellen hat – hangzott el a Randstad Hungary konferenciáján.
Amikor a vállalatok egy szolgáltató központ helyszínéről döntenek, számos szempontot mérlegelnek. Figyelembe veszik például a rendelkezésre álló munkaerő számát és képzettségét, a munkabéreket és azok adóvonzatát, a munkajogi környezetet, az irodabérleti piac és az IT-infrastruktúra fejlettségét, a megközelíthetőséget, az életminőséget, valamint az országot jellemző egyéb tényezőket: a politikai stabilitást, az adórendszer kiszámíthatóságát és még a korrupciós indexet is. A kelet-közép-európai régió világszinten is vonzó terep a szolgáltató központok (SSC) számára: különösen a hozzáadott értéket is képviselő front-office (ügyfélkapcsolati) szolgáltatások tekintetében – mondta Pintér Mónika, a PricewaterhouseCoopers SSC-tanácsadás üzletágáért felelős igazgatója.
Hazánk előnyei közé sorolhatjuk a nagyszámú képzett munkaerőt, és éves szinten a munkaórák magas számát, a központi elhelyezkedést (1000 km-es körzetben 250 milliós piac érhető el), valamint azt, hogy a felénk kacsintgató SSC-knek nem kell mindent elölről kezdeniük: már – jórészt – létezik a működésükhöz szükséges feltételrendszer. Szintén kiemelendő a magas életminőség, mellyel hazánk az International Living elemzése szerint világviszonylatban a 20. helyen áll (példának okáért Norvégiával azonos pontszámmal). Sőt, a régióhoz képest magas, 10 százalék feletti munkanélküliségi ráta is a javunkra írható, hiszen sok állás nélküli, képzett szakember közül könnyebben lehet meríteni. Mindezek ellenére 2010-től kezdve megtorpanást tapasztalnak a szakemberek Magyarországon.
Átláthatóbb körülmények kellenek
A világ más országai is felfedezték, a szolgáltató központok befogadása mennyire kedvezően hat a nemzetgazdaságra. A Fülöp-szigetek például mára az egyik legvonzóbb célpont az SSC-k számára. A délkelet-ázsiai országban a gazdasági stratégia részévé tették, hogy világelsővé váljanak a szolgáltató központok tekintetében. Az üzleti folyamatok kiszervezése (Business Process Outsourcing, BPO) területén 2006 óta éves szinten 46 százalékkal növekszik az ország, s míg az idei évre 11,6 milliárd USD bevételt prognosztizáltak a szakértők, a jelenlegi tendenciák mellett 2016-ban már 25 milliárddal számolnak. Hasonló stratégiába kezdett Kína, Litvánia, Lettország és Egyiptom is.
„Fontos lenne, hogy a kormányzat nálunk is lássa a potenciált az SSC-kben. Ahhoz, hogy a szolgáltató központok számára hazánk továbbra is vonzó célország legyen, kiemelten fontos az ország imázsának építése, valamint a kiszámítható gazdasági és jogi környezet” – mondta Pintér Mónika.
A Randstad Hungary előadásán szó esett arról is, hogy a Budapest-központúság ellensúlyozására a kisebb városoknak össze kellene fogniuk, s együtt kialakítani olyan régiókat, melyek biztosítani tudják a szolgáltató központok működéséhez szükséges feltételeket, mivel egy-egy kisváros egyedül nem versenyezhet a kelet-közép-európai régió nagyjaival.
Mi az a szolgáltató központ?
Az üzleti szolgáltató központok (Shared Service Center – SSC) lényege, hogy a cégek az adminisztratív, támogató jellegű tevékenységeiket centralizálják. Ezek közé a szolgáltatások közé sorolhatjuk a pénzügyi, a beszerzési, az ügyfélszolgálati, a HR- és az IT-tevékenységeket. Ideális esetben azok a cégek, amelyek ezt a modellt követik, jelentős költségmegtakarítást érhetnek el a központosított és standardizált folyamatokkal.