Gazdaság

Egy munkás szerint sárban, gyér fénynél épül a debreceni CATL-akkugyár, nem mindenki jut ivóvízhez és WC-hez – a cég cáfol

Olvasói felvétel
Olvasói felvétel
A debreceni CATL-építkezés egyik dolgozója áldatlan munkakörülményekről számolt be a 24.hu-nak. Beszéltünk egy beszállítóval, megkérdeztük a területen dolgozó Marketet, és a gyárat is szembesítettük a negatív véleményekkel. A beruházó alapvetően valótlannak nevezte az állításokat, de szolgált néhány érdekes részlettel. A munkakörülményekre vonatkozó kérdések egy részét viszont azzal hárította el: nincs rálátása arra, hogy partnerei milyen megállapodást kötnek a munkavállalóikkal.

Az építkezésen nincsenek szilárd utak, eső után sárban csúszkálnak a munkások, a gépek is elakadnak, nincs ivóvíz, a világítás gyér, sötétben, fejlámpával dolgoznak az emberek, a mobilvécék egy részét lelakatolták, akinek nincs kulcsa, az a természetben végzi a dolgát. A vendégmunkásokat heti hat napon 12–16 órában dolgoztatják, magyarokat pedig feketén foglalkoztathatnak az alvállalkozók – dióhéjban erről számolt be a 24.hu-nak egy munkás, aki a debreceni építkezésen dolgozott.

Olyan, mintha az építkezésen nemigen fordítanának gondot a humán feltételek, a munkások alapvető szükségletei megteremtésére

– mondta forrásunk.

A CATL megkeresésünkre az állítások többségét cáfolta, ugyanakkor biztonsági okokra hivatkozva ahhoz nem járult hozzá, hogy az építkezés helyszínén felvételeket készíthessünk.

Ami a szilárd utak hiányát illeti, a beruházó azt írta, hogy valóban csak ideiglenes utak vannak az építkezésen, a végleges utak még épülnek. A többi állítással kapcsolatban kijelentették, hogy a beruházási helyszínre és a munkavégzés feltételeire szigorú sztenderdeket alakítottak ki, melyek összhangban vannak a magyar jogszabályi előírásokkal és a „jó gyakorlatokkal”.

Külön rákérdeztünk az ivóvízellátásra. Forrásunk ugyanis azt mondta, fúrtak ugyan kutakat, de ahol van csap, ott ki van írva, hogy emberi fogyasztásra alkalmatlan a víz. Ennek ellenére (jobb híján) a vendégmunkások isznak belőle, mert nincs más – tette hozzá. A beruházó szerint ez nem igaz, a debreceni beruházáson ideiglenes vízvezetékrendszert alakítottak ki, a higiéniás szükségletek biztosítására.

Az építkezésen dolgozók ivóvízszükségletét pedig a végleges közműinfrastruktúra kialakításáig az őket foglalkoztató vállalatok biztosítják, a szerződésekben rögzítettek és a vonatkozó jogszabályi előírások szerint.

CATL-építkezés

2022. augusztus 12-én jelentette be a kínai Contemporary Amperex Technology Co., Limited (CATL), hogy 7,34 milliárd euró értékű beruházással egy 100 GWh kapacitású akkumulátorgyárat épít Debrecenben. A déli ipari parkban három fázisban, összesen 221 hektáron valósul meg a projekt. A gyár európai autógyártóknak szállít majd akkumulátorcellákat és -modulokat. Az építkezést Magyarország történetének eddigi legnagyobb zöldmezős beruházásaként emlegetik. A terület előkészítése és a négy üzemépület mélyalapozása már 2022 decemberben elkezdődött.

 

A kormány nem verte nagy dobra, de 2023-ban a kínai sajtó megírta, hogy a magyar kormány 800 millió euró (320 milliárd forint) támogatást adhat a projekthez. Volt lakossági tiltakozás, botrányos közmeghallgatás, kúriai ítélet, köz nélküli közmeghallgatás, hiányzó érvényes katasztrófavédelmi engedély. A tervek szerint az akkugyár jövőre kezdi meg a termelést, de már idén januárban toboroztak. Novemberre a beruházás első fázisa (az akkumulátorcella-gyár) felépült, már az épületgépészeti és villamossági szerelések folynak. A cellagyártás a tervek szerint 2025-ben kezdődik meg.

Megkérdeztük a beruházót, igaz-e, hogy az áramellátással is gondok voltak, illetve az épületekben nagyon gyenge, a kinti területeken pedig egyáltalán nincs világítás. Tényleg sötétben, fejlámpával járnak a munkások, hogy lássanak, és tudjanak dolgozni? A gyár szerint ez sem igaz. Mint írták, ideiglenes villamosenergia-hálózatot alakítottak ki a beruházás elkészültéig, és az építkezésen dolgozó vállalkozások a helyszínen ebből tudják vételezni a szükséges mennyiségű áramot, így biztosított a munkavégzéshez szükséges világítás. Hozzátették azonban, hogy

a kültéri világítás még kiépítés alatt áll.

Olvasói felvétel

Jeleztük, úgy tudjuk, csak mobilvécék vannak, de ezek egy részét egyes cégek lelakatolták saját használatra. Ezzel kapcsolatban közölték, hogy a CATL Debrecen első beruházási fázisának kivitelezése még folyamatban van, a végleges közműinfrastruktúra kiépítése nem fejeződött be. Így addig, a hasonló építkezéseken megszokott módon,

a kivitelező vállalkozások gondoskodnak a szükséges mobil illemhelyek működtetéséről.

A cég szerint valótlan, hogy nincsenek szociális helyiségek, székek, asztalok. Biztosítottak, hogy több étkezőhelyiség is van a helyszínen, illetve hogy mivel folyamatban lévő építkezésről van szó, a szociális helyiségeket szintén a kivitelező vállalkozások biztosítják. Valótlan a CATL szerint az is, hogy nincs egészségügyi egység, sem elsősegélycsomagok – ezek a jogszabály szerint rendelkezésre állnak, szögezték le. Az sem igaz szerintük, hogy a mentő ne tudna bemenni, mert nincs út. A megközelítési útvonalakra, azok hatókörére vonatkozó információkat megosztották a kapuknál dolgozó biztonsági személyzettel, így ők veszély esetén segíteni tudják a mentőautók közlekedését.

Nem cáfolták, hogy nincs tűzoltóegység, de még poroltókészülék sem, viszont azt írták, hogy tűzeset nem történt az építkezésen. Megemlítették, hogy márciusban előre tervezett tűzvédelmi próbát tartottak a Hajdú-Bihar Megyei Tűzoltó Szövetség szakszerű közreműködésével az épülő debreceni üzem mellett – külterületen tesztelték a tűzgátló falakat.

A Marketnek nincsenek negatív tapasztalatai

A CATL debreceni beruházásán egyidejűleg több generálkivitelező dolgozik, a Market Építő Zrt. eddig a megvalósítandó magasépítési és mélyépítési feladatok mintegy 55 százalékát vállalta – írta a cég megkeresésünkre, hozzátéve, hogy a beruházással kapcsolatban alapvetően nincsenek negatív tapasztalataik. A megrendelő kellő minőségű szakmai munkával és szervezéssel bonyolítja a beruházást. A Market a kivitelezés egyes szakaszait a korábban kijelölt határidőkkel, minőségben, az európai szabványoknak megfelelően teljesíti. A helyszínen rendelkezésre állnak a közlekedéshez szükséges ideiglenes utak, amelyeknek folyamatos karbantartását az illetékes vállalat garantálja. Az építkezés ivóvíz- és áramellátása megoldott, a Market saját munkavállalói számára mobil illemhelyiséget, szakszerű ellátást lehetővé tévő egészségügyi konténert, az étkezésekhez pedig büfét biztosít, a tűzvédelmi feladatokhoz külön tűzoltókocsit vesznek igénybe. A kivitelezésben kizárólag a Munka Törvénykönyve szerinti szerződéssel, a jogszabályt betartva vehetnek részt kollégáik – ezt a beléptetőrendszer is folyamatosan ellenőrzi. Náluk csak magyar munkavállalók dolgoznak – jegyezték meg.

Varga Jennifer / 24.hu A Debrecenben épülő CATL-akkumulátorgyár.

Informátorunk szerint idáig körülbelül 1500-an dolgozhattak az építkezésen, 30 százalékuk magyar, 70 százalékuk vendégmunkás. A vendégmunkások közül

  • a legtöbben kínaiak,
  • volt szovjet tagköztársaságbeliek,
  • törökök,
  • indiaiak,
  • a románok viszont már levonulóban vannak.

A beruházó ennek kapcsán közölte, hogy a kivitelezésben számos vállalkozóval dolgoznak együtt, a kiválasztásuknál kizárólag üzleti és szakmai szempontok alapján döntöttek. Számos magyar szakcég tudott bekapcsolódni, de a CATL természetesen kínai partnerekkel is dolgozik, a gyártási technológiát kínai szakemberek telepítik majd a debreceni gyárba. Biztosítottak arról, hogy prioritás számukra a magyar jogszabályok maradéktalan betartása, és ugyanezt várják el szerződött partnereiktől is.

Más forrásból úgy tudjuk, kínai munkaerő-közvetítőkön keresztül alkalmaznak vendégmunkásokat. A CATL erre azt válaszolta,

jelenleg mintegy 400 főt foglalkoztatnak, ezen belül a magyar és a kínai munkavállalók aránya körülbelül 50–50 százalék.

A kínai szakemberek többsége ideiglenesen dolgozik Debrecenben a technológia telepítése és az üzem beüzemelése érdekében, emellett speciális szaktudásukkal segítik a helyi munkaerő betanítását. A CATL Debrecen munkaerő-közvetítő vállalattal nem áll szerződéses kapcsolatban – tették hozzá. De hogy az építkezésen mi a helyzet ezzel kapcsolatban, arra nem tértek ki.

Arról is kaptunk információt, hogy a vendégmunkások nettó 250–300 ezer forintot keresnek, napi háromszori étkezést kapnak, konténervárosban laknak (a BMW-gyár mellett), buszokkal szállítják őket az építkezésre. Egyik forrásunk szerint napi 12, másikuk szerint 16 órákat dolgoznak, kivéve vasárnap.

A CATL erre annyit írt, hogy számos építőipari céggel dolgoznak együtt, és nincs rálátásuk a munkavállalókkal kötött megállapodásokra.

Jeleztük, úgy tudjuk, az építkezésen vannak konténerkonyhák, a vendégmunkásoknak és minden nációnak a saját ízlése szerint külön főznek – erre nem reagált a beruházó. Helyette arról írtak, hogy a beruházás helyszínén több nyilvános büfé áll a dolgozók rendelkezésére meleg ételekkel és ivóvízzel.

A körülményekről beszámoló dolgozó szerint a magyar munkások zöme nem helybéli, hanem Szabolcs és Borsod szegényebb településeiről való. 2000–2200 forintos nettó órabérért dolgoznak, az alvállalkozóknál nem ritkán feketén foglalkoztatva vagy egyszerűsített foglalkoztatásban (de be nem tartva a korlátozásokat). A CATL ezzel kapcsolatban megismételte,

nincs rálátása arra, hogy partnerei milyen megállapodást kötnek munkavállalóikkal.

Ide kapcsolódik, hogy informátorunk szerint egyszer volt munkaügyi ellenőrzés, de az ellenőröket csak hosszas várakoztatás után engedték be a területre. A CATL ezt cáfolta, megismételve, hogy betartják a jogszabályokat. Hozzátették, visszautasítanak minden olyan állítást, amely szerint szabálytalanul foglalkoztatnák munkatársaikat. Kerestük ezzel az ominózus ellenőrzéssel, várakoztatással, illetve a vázolt munkakörülményekkel kapcsolatban a Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal Foglalkoztatási, Foglalkoztatás-felügyeleti és Munkavédelmi Főosztályát, de nem válaszoltak.

Eljutott hozzánk az is, hogy a magyar alvállalkozókat hónapokig nem fizetik ki, és emiatt voltak, akik már ott is hagyták az építkezést. Erre a CATL Debrecen megismételte, tevékenységét a magyarországi jogszabályok maradéktalan betartása mellett végzi.

Mivel balesetekről is keringenek hírek az építkezésen, erre is rákérdeztünk a CATL-nél. Hangsúlyozták, számukra a dolgozók egészsége és biztonsága elsődleges, és az építkezésen dolgozó vállalkozásokat kijelölt ellenőrök segítik abban, hogy biztonságos legyen a munkavégzés. Válaszuk szerint halálos baleset nem történt, de egy személyi sérüléssel járó baleset igen, tavaly júliusban – egy vállalkozó alkalmazottja sérült meg. A CATL a baleset kapcsán kiemelte, együttműködtek a hatóságokkal, a munkáért felelős céggel, és felajánlották segítségüket.

Rákérdeztünk arra is, igaz-e, hogy az építkezés nem nagyon halad, körülbelül 30 százalékban van csak kész. Mivel 2024-re ígérték az összeszerelt gyártósorokat, 2025-re a próbagyártást, rákérdeztünk, tartható-e a CATL szerint ez a terv. Azt írták, a korábbi terveknek megfelelően 2025-ben kezdődik a cellagyártás.

Olvasói felvétel

Kérdeztük, ha minden a legnagyobb rendben, készíthetünk-e az építkezésen fotókat, videót. Nemleges választ kaptunk azzal, hogy biztonsági okokból más nem léphet be a területre, csak aki az építkezésen dolgozik. Kértünk a kritikával érintett területekről képeket, de nem kaptunk, csak egy légi felvételt.

Ha van információja, képe, írjon!

Az ellentmondó információk miatt kérjük, ha vannak az építkezéssel kapcsolatos helyszíni információi, bizonyítékai, írjon a szerzőnek a zsuzsanna.szabo@24.hu címre.

Korábban hír volt, hogy a CATL Inparkban (ami információink szerint elkülönített az akkugyárépítéstől) az irodákban embertelen körülmények vannak. Ezekre a gyár azt írta, csak átmenetiek a problémák.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik