Gazdaság

Változtak a kötelező jótállás szabályai júliustól

Mohos Márton / 24.hu
Mohos Márton / 24.hu
2024. július 1-jétől többek között a legalább 10 ezer forint eladási árú új bel- és kültéri masszázsmedencékre, a látásjavító eszközökre, így különösen szemüvegre, valamint napszemüvegekre is kötelező jótállás vonatkozik már, vételártól függően két, vagy három év időtartamra. A vállalkozásokra ezen felül szigorú határidők vonatkoznak a hibás termékek javításakor, illetve cseréjekor.

A vonatkozó rendelet meghatározza azon fogyasztási cikkek körét, amelyre kötelező jótállás vonatkozik, feltéve, hogy új, legalább
10 ezer forint eladási árú termékről van szó, valamint azt is, hogy kötelező jótállás alá tartozik a felsorolt, kötelező jótállás alá tartozó tartós fogyasztási cikk tartozéka és alkotórésze is. Kötelező jótállás alá került például a kedvtelésből tartott állatok villamos energiával működtetett új felszerelése, így különösen etető, itató, szőrnyírógép, nyakörv, ajtó, nyomkövető és alomtálca is, valamint az új bel- és kültéri masszázsmedencék, a látásjavító eszközök, így különösen szemüveg, valamint napszemüveg. Kikerültek például a szőrmeruházati termékek, vagyis ezekre már nem vonatkozik a kötelező jótállás.

A tartozékokkal, alkatrészekkel kapcsolatban a Baker McKenzie hangsúlyozta, a kötelező jótállás nemcsak magukra a fogyasztási cikkekre vonatkozik, hanem azok új tartozékaira és alkatrészeire is, ha azok eladási ára eléri a tízezer forintot. Vagyis, ha használt fogyasztási cikkünkhöz új tartozékot vagy alkatrészt vásárolunk – például meghibásodás miatt új motort kell venni egy ötéves mosógépbe –, akkor erre ugyanúgy vonatkozni fog a kötelező jótállás, attól függetlenül, hogy az alap fogyasztási cikkre – azaz magára a mosógépre – még vonatkozik-e jótállás vagy sem.

Kitértek arra is, hogy a kormányrendelet pontosítja, mikor és milyen módon kell magát a jótállási jegyet a fogyasztó rendelkezésére bocsátani. Ezentúl csak „távollévők közötti szerződés” – azaz például webáruházból történő online vásárlás – esetén lehet elektronikus úton átadni a jótállási jegyet a fogyasztó részére. Ezen az elektronikus jótállási jegyen nem kell szerepeljen a vállalkozás bélyegzője és képviselője aláírása. Az ilyen elektronikus úton átadott jótállási jegyet a vállalkozó megküldheti közvetlenül a fogyasztónak, például e-mailen. Szintén lehetséges úgy átadni, hogy azt a fogyasztó letöltse, mondjuk a honlapról vagy a vásárlói fiókból – ugyanakkor ebben az esetben a jótállás végéig biztosítania kell a jótállási jegy letöltésének lehetőségét.

Ahogy arról korábban a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) is hírt adott, idén májusban a kötelező jótállás idejére vonatkozó szabályok is módosultak. Így a kötelező jótállás időtartama a fent hivatkozott miniszteri rendeletben felsorolt új termékekre vonatkozóan

  • 10 ezer forintot elérő, de 250 ezer forintot meg nem haladó eladási ár esetén két év, míg
  • 250 ezer forint eladási ár felett három év.

Bár nem változtak a vállalkozói kötelezettségek, mivel számtalan megkeresés érkezik a FEOSZ-hoz is ilyen tárgykörben, nem árt – mind a fogyasztók, mind a cégek tudatosságának növelése miatt – megismételnünk, hogy

  • a vállalkozásoknak 15 napon belül törekedniük kell a meghibásodott termék javítására.
  • Ha a 15 napos határidőt nem tudja tartani a cég, tájékoztatnia kell a fogyasztót, hogy mennyi időn belül várható a javítás.
  • Viszont ha a kijavítás igény közlésétől számított 30. napig nem történik meg a javítás, vagy a terméket háromszor megjavították, de ismét meghibásodik, a vállalkozás köteles a fogyasztási cikket nyolc napon belül kicserélni.
  • Ha pedig cserére nincs lehetőség, a vállalkozás köteles a jótállási jegyen, ennek hiányában a fogyasztó által bemutatott számlán
    feltüntetett vételárat nyolc napon belül a fogyasztó részére visszatéríteni.

Fontos kiegészítő szabály azonban, hogy ezen szabályok nem vonatkoznak gépjárművekre, vagy éppen elektromos kerékpárra, rollerre.
A jótállási igényt a vásárló egyébiránt a jótállási jeggyel tudja érvényesíteni. Ha azonban azt szabálytalanul állították ki, vagy nem is adták át a fogyasztónak, az nem jelenti a jótállási jog elvesztését. Ilyen esetben a vásárló a számla vagy a nyugta bemutatásával tudja érvényesíteni
jogait.

A FEOSZ azt is írja, hogy ha a vásárlónak a legnagyobb tudatossága mellett sem sikerült panaszát rendeznie a kereskedővel, akkor amellett, hogy szervezetükhöz fordulhat tanácsért, a fogyasztóvédelmi hatósági hatáskörben eljáró kormányhivatalok, valamint az alternatív vitarendezési fórumként működő békéltető testületek tudnak segítséget nyújtani jogai érvényesítése érdekében.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik