A GKID 2015 óta készít nyilvános rangsorokat a magyar piacon működő, és ott a legnagyobb forgalmat generáló online kereskedőkről. Az e-kereskedelmi kutató- és tanácsadócég a Mastercard közreműködésével idén négy tematikus forgalmi rangsort állított össze.
- A TOP15 legnagyobb forgalmú e-kereskedő mellett
- ismét elkészült az élelmiszerek és háztartási cikkek online értékesítésével foglalkozó kereskedőket tömörítő TOP10-es FMCG lista, valamint
- a legalább bruttó 5 milliárdos online kiskereskedelmi forgalmat elérő, 100%-ban magyar tulajdonú kereskedőkről is rangsor készült.
Ebbe a mezőnybe idén is 13 magyar webáruház került be. A három – már ismert – forgalmi rangsor mellett az eTOPLISTA idén kiegészült egy negyedik, ismertségi rangsorral is, melyben a GKID saját lakossági méréseinek összegzéseként
- a legismertebb spontán márkaismertséggel rendelkező 15 internetes kereskedő szerepel.
A 2023-as online kiskereskedelmi forgalom alapján készült TOP15 mezőnyében ezúttal minden korábbi évnél több mozgás, helycsere volt, ami a készítők szerint jelzi mennyire turbulens, bonyolult piaci környezetben kell helytállniuk a Magyarországon működő e-kereskedőknek. Az eTOPLISTA élén ugyanakkor nincs változás: Magyarország legismertebb és legnagyobb webáruháza továbbra is az eMAG, míg a második legismertebb és legnagyobb online kereskedő immár stabilan az Alza.hu.
A két legnagyobb webpláza ráadásul 2023-ban sokat közeledett egymáshoz, így a korábban csupán az eMAG által dominált magyar online piac az Alza révén mostanra kétpólusúvá vált. A legnagyobb forgalmú webáruházak dobogójának harmadik fokán ezúttal helycsere történt: 2023-as eredményei alapján – 2 helyet javítva – a Kifli lett a harmadik.
- A TOP15-ből 6-an csökkentek, 9-en pedig nőttek tavaly, közülük 5-en az éves átlag infláció feletti mértékben
- a TOP15 mezőnye nem változott, összesített forgalma viszont 4 százalékkal csökkent,
- a legnagyobb növekedést a TOP15-ben a Pepita érte el, a teljes mezőnyön belül pedig a Wolt.
A Kifli már második éve vezeti az FMCG rangsort, mint a magyar piac legnagyobb forgalmú online bevásárlószolgáltatása.
A közleményből többek között kiderül még, hogy:
- az FMCG TOP10 mezőnye nem változott, összesített forgalma pedig 25 százalékkal nőtt,
A magyar mezőny sem változott, összesített forgalma pedig mindössze 1 százalékkal nőtt.
A legismertebb és legnagyobb webáruház az eMAG, a második legismertebb és legnagyobb webáruház az Alza, a harmadik legnagyobb webáruház immár a Kifli, a harmadik legismertebb webáruház immár a TEMU, az ismertségi rangsorban dominálnak a nemzetközi divat kereskedők és a kínai piacterek.
- A mezőnyben három cégnek van piactere: eMAG, Pepita, Decathlon,
- és 5 cégnek van előfizetéses hűségprogramja: eMAG (épp a napokban indult), Alza, Kifli, Wolt, Foodora.