Február elején jelezte egyik olvasónk, hogy hónapok óta akadozott a Recash.app szolgáltatása, az ügyfelek hiába vártak a vásárlásaik után a pénzvisszatérítésre, mert a cég a vállalt 90 napot nem teljesítette. Januárban pedig eltűntek az érdemi információk a felületről, és nem működik a pénzvisszatérítés sem. De vajon fog-e még valaha működni?
Hol volt, hol nem volt
Olvasónk emlékezete szerint tavaly még egyre-másra jelentek meg az új partnerek, azután – ahogy fogalmazott – novemberben kezdett zavar mutatkozni az erőben. Először az tűnt fel neki, hogy a Praktiker hirtelen eltűnt a partnerek közül, majd a korábban néhány hetente-havonta küldött automatikus cashback-kuponok, nagyobb partnerkedvezmények is eltűntek az appból. De ekkor még jöttek az értesítések az egyenlegről, illetve a vásárlásokról. Ám amikor január 23-án frissítette az appot, eltűnt az egész tartalom, a felhasználói adatok, a pénzegyenleg, de ellehetetlenült az ügyintézés is. Csak egyetlen üzenet maradt, hogy hamarosan visszajönnek, illetve rövid szünet következik a működésben (megújulás jeligével), mivel átállnak a mobilalkalmazásról webes applikációra. Valamint ígérték, hogy lesz más újdonság is.
Olvasónk 2021 óta használta az appot, mintegy 15 ezer forint visszatérítést kapott meg azóta, és állítása szerint neki mintegy 10 ezer forinttal tartozik a cég a bankkártyás vásárlásai után. Úgy tudja, vannak, akik fél évnél is régebb óta várnak a pénzükre, és akad, akinek több tízezer forinttal lógnak.
A működési szünetet bejelentő közleményben email címet is megadtak, és azt írták, igyekeznek válaszolni minden kérdésre. Olvasónknak nem válaszoltak, a mi megkeresésünk pedig már célba sem ért – a kapott hibaüzenet szerint nem létezik már az email cím.
Már máskor is voltak problémák
A Forbes 2022. októberi cikkében az alapító, Zádor Balázs beszélt a technikai és pénzügyi nehézségeikről – akkor úgy vélte, fél éven belül kiderülhet, életképes-e a projektjük. Arra is kitért, hogy mennyire tőkeigényes a vállalkozásuk. 100 millió forintnyi kisbefektetői tőkét vontak be, aztán a Hiventures 130 millió (nem milliárd, ahogy először írtuk) forintos tőkét biztosított számukra, valamint melléjük az MKB-s hátterű Solus Capital is beszállt, így már közel 400 millió forintnyi befektetői tőkéhez jutottak. Terveik között szerepelt többek között, hogy az akkori 40 ezres felhasználószámot 50–100 ezer közé tornázzák fel.
A neten fellelhető köszönetnyilvánításuk szerint állami és uniós támogatást is kapott a „bankkártya cashback funkcióval” applikáció, egyszer 50, egyszer pedig 300 millió forintnyi visszatérítendő kockázati tőkét – 100 százalékos támogatással. Érdekesség, hogy ebben a dokumentumban azt írták, innovatív szolgáltatásuk bármely bankkártyát képes törzsvásárlói multipontkártyává változtatni, holott az oldalukon csak öt nagybankot említettek, ahol elérhető a szolgáltatás.
Tavaly márciusban a revb.hu-n megjelent cikkben szintén problémákat emlegettek, valamint azt, hogy változások lesznek a hazai pénzvisszatérítési startupnál. Ekkor emelték 90 napra a pénzvisszafizetési határidőt, és a kifizetési limitet 3-ról 5 ezer forintra, amire azt írták, átmeneti. A lassú kifizetésről is említést tettek, amely a Recash szerint a bankok „hibája”, mert csak nehezen azonosíthatóan teszik elérhetővé számukra a refund és chargeback tranzakciókat. (Ezek azok a tranzakciók, amelyek valamilyen okból meghiúsultak, vagyis nem teljesített a kereskedő, emiatt a vevő kezdeményezésére visszaszedheti a pénzt a bank a kereskedőtől. Ezeket a tranzakciókat ki kell szűrnie a Recash-nek, hogy a meghiúsult tranzakciókra ne legyen pénzvisszatérítés). A cikkben szerepelt még, hogy nem csak a Recash-nek van ilyen problémája, és hogy a másik hazai startup, a Koin pont ezért húzta le a redőnyt 2022 végén. Azt is írták, hogy akkoriban egy hiba miatt nem volt csatlakoztatható az apphoz a Revolut és a WISE.
A problémák orvoslására akkor azt ígérték, hogy teljesen megújul a működésüket biztosító háttérrendszer, ami segítheti a gyorsabb elszámolásokat, ellenőrzéseket is. Egy év sem telt el tehát az előző és a mostani megújulási bejelentés között, csakhogy most elérhetetlenné is váltak. Olvasónk attól tart, most már keresztet vethet a visszatérítésére.
Az MNB még nem döntött
Mivel a Recash.appot üzemeltető Statosfera Bankszámlainformációs Szolgáltató Kft. szerepel a Magyar Nemzeti Bank (MNB) nyilvántartásában, mint pénzforgalmi intézmény, megkérdeztük az MNB-t is, mit szólnak a leálláshoz, illetve ahhoz, hogy a cég nem teljesíti a kötelezettségeit és nem ad érdemi információt.
Azt a választ kaptuk február vége felé, hogy
Biztosítottak továbbá, hogy az MNB számára a pénzügyi piac stabilitása, illetve az ügyfelek érdekeinek védelme az elsődleges.A Recash-től többek között azt szerettük volna megtudni, hány regisztrált ügyfelük van, nekik mennyi visszatérítésük ragadt benn, visszakapják-e az ügyfeleik pénzt, és ha igen, mikor, de mivel az email címükről hibaüzenettel visszapattant a levelünk, így válaszok sem érkezhettek tőlük.