Gazdaság

Lehet, hogy Orbán Viktor és Nagy Márton fenyegetése miatt csökkent az üzemanyagár

Mohos Márton / 24.hu
Mohos Márton / 24.hu
A tőzsdei mozgások ellenére a hazai kutakon a „szokásosnál” nagyobb árcsökkenést lehetett tetten érni – számolta ki a Népszava. Ez éppen azután történt, hogy a kormányfő és a gazdaságfejlesztési miniszter megfenyegette a hazai üzemanyag-kereskedőket.

Bár a magyarországi tarifa a harmadik negyedév során a szomszédos országokkal együtt számolt nyolc ország  közül szinte töretlenül a harmadik legdrágábbnak számított, október második hetében a negyedik, a harmadikban pedig az ötödik legdrágább helyre került, ahonnan most lényegében visszatért „megszokott” helyére – olvasható a lapban.

A hazai gázolajár – benzinénél hagyományosan kedvezőtlenebb – térségi helyezése hasonló hullámzást írt le. Míg júliusban a dízel a negyedik legdrágábbnak számított, az augusztust és a szeptembert már itt is a harmadik legrosszabb szint jellemezte. Október második hetétől viszont a termék a 4., majd az 5. legdrágább helyre került, majd mostanra visszakerült a 4. legdrágábbra.

Orbán Viktor szeptember 25-i beszédében a tavalyi üzemanyagárstop újbóli bevezetésével fenyegette meg a hazai „kereskedőket”. Szavai szerint, ha azok „nem tudják vagy nem akarják” féken tartani a – hazai inflációs mutatóban kétségkívül igen komoly tételnek számító – üzemanyárakat, a kormány ismét „beavatkozik”. Másnap Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter, ennek szellemében, Ratatics Péterrel, a nagy hazai láncokat képviselő Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) elnökével, a Mol csoportszintű fogyasztói szolgáltatási üzletágának ügyvezetőjével folyamatos adatszolgáltatásban állapodott meg.

A rákövetkező hetekben jelentősen csökkent a benzin és a gázolaj ára, amelyet Grád Ottó, a MÁSZ főtitkára úgy kommentált a 24.hu-nak: nincs direkt összefüggés Nagy Márton közbenjárása és a drasztikus benzin- és dízelárcsökkenés között. Szerinte ismét a világpiaci folyamatok diktálják a hazai üzemanyagárakat, és az izraeli-palesztin konfliktus olajár-növelő hatásai minden bizonnyal be fognak gyűrűzni a magyar töltőállomásokra is.

Nem jött be a várakozás

Bár a nemzetközi olajárak furamód pont Orbán Viktor fenyegetései után fordultak csökkenésbe, a Népszava szerint térségi üzemanyagár-helyezésünk októberi, halovány javulása arra utal, hogy a tőzsdei mozgások azért a hazai kutakon a „szokásosnál” nagyobb árcsökkenésben öltöttek testet. Olyannyira, hogy az Izrael elleni, október eleji Hamász-támadás után közvetlenül üzemanyagáraink – a nemzetközi hatások, sőt a hazai szakemberek előrejelzései dacára – további, mintegy 30 forinttal estek is. Azóta az első, tétova árváltozást éppenséggel a múlt pénteki nap hozta, amikor a benzin ára 5 forinttal nőtt, a gázolajé viszont 3 forinttal csökkent. E hét szerdától pedig a benzin ára 2 forinttal tovább nő ugyan, ám a gázolajár 8 forinttal lesz olcsóbb.

A kormányzati világértelmezést támasztották alá Virág Barnabás, az MNB monetáris tanácsának alelnöke keddi szavai is, amelyek szerint Orbán Viktor és Nagy Márton szeptember végi nyilatkozatai óta a hazai üzemanyagok nagy- és kiskereskedelmi árrésében csökkenést lehet felfedezni.

Múlt csütörtökön mindenesetre Nagy Márton a MÁSZ, illetve a Mol képviselői előtt üdvözölte, hogy az elmúlt hónapban a benzin ára 57, a dízelé pedig 31 forinttal csökkent.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik