Gazdaság

Ezért lehet olcsóbb a SZÉP-kártya, ha harmadik országbeli vendégmunkásnak adják

Horváth Júlia / 24.hu
Horváth Júlia / 24.hu

Olcsóbb a SZÉP-kártyás juttatás, ha harmadik országbeli vendégmunkásnak adja a munkaadó – írta meg a HRPortál a PwC Magyarország adótanácsadási üzletágának igazgatójára, Honyek Péterre hivatkozva. Azt is hozzátették, hogy azért lehet olcsóbb a SZÉP-kártya juttatás a harmadik országbeli munkavállalóknak, mert nem kell utána megfizetni a 13 százalékos szociális hozzájárulási adót (szocho). Hogy miért nem kell megfizetni ezt az adót, arra azonban nem tértek ki, ezért az adószakértőhöz fordultunk a megfejtésért.

2023-ban évente 450 ezer forintot utalhat a munkáltató béren kívüli juttatásként (28 százalékos adóteher mellett, amiből 13 százalék a szociális hozzájárulási adó és 15 százalék az szja) a SZÉP-kártyákra. Ha pedig 2023-ra ennél nagyobb összegű a juttatás, akkor a kedvező adózású összeghatár feletti rész egyes meghatározott juttatásként (33,04 százalékos adóteherrel, ami 1,18-as adóalapra vetített 28 százalékos adóteher mellett jön ki) adózik. 2023-tól már csak egy zseb maradt, a szálláshely.

Honyek Péter megkeresésünkre azt írta, a szociális hozzájárulási adóról szóló törvény 5. § (6) bekezdése alapozza meg a harmadik országbeli munkavállalók SZÉP-kártyás juttatásának szochómentességét. A jogszabály azt írja ugyanis, hogy a külföldinek minősülő személy által megszerzett – nem biztosítási jogviszonyhoz kapcsolódó – jövedelmet nem terheli szociális hozzájárulási adó. Ilyen jövedelem például a béren kívüli juttatás – azaz a SZÉP-kártya-juttatás is. De ide tartozik az osztalék vagy éppen a kamatkedvezményből (azaz alacsony kamatú kölcsön biztosításából) származó jövedelem is.

Kérdés, hogy ki minősül a Tb-jogszabály szerint – azaz társadalombiztosítási szempontból – külföldinek. Ebbe a kategóriába azok tartoznak, akik nem belföldiek. Belföldi pedig az, aki magyar állampolgár, 3 hónapnál hosszabban Magyarországon tartózkodó EU/EGT állampolgár, illetve, aki harmadik állambeli (nem EU-s) állampolgárként bevándorolt vagy letelepedett jogállású. Sokkal egyszerűbben megfogalmazva: az minősül a társadalombiztosítási szabályok szempontjából külföldinek, akinek nincs lakcímkártyája, csak úgynevezett szálláshely-bejelentője. 

Ezen az sem változtat, hogy ezen személyek, ha Magyarországon bérelnek vagy vesznek egy lakást, akkor adózási szempontból ​akár belföldi adóügyi illetőségűnek is minősülhetnek. Ez azért van így, mert az adózási szempontú belföldi illetőségű és a társadalombiztosítási szempontú belföldi kategória két eltérő szakkifejezés, eltérő tartalommal.

Felmerül a kérdés, hogy ez miért van így. Az adószakértő szerint leginkább azért, mert a Tbj. szerinti külföldi illetőségű személyek nem teljes jogú tagjai a magyar kockázatközösségnek. Alanyi jogon nem járnak bizonyos ellátások nekik – például nem vásárolhatnak egészségügyi ellátásra való jogosultságot havi 9 600 forint megfizetésével. Sokszor előfordul az is, hogy a harmadik állambeliek semmilyen nyugdíjjogosultságot nem szereznek, hiába dolgoznak akár 14 évig is Magyarországon. (A magyar nyugdíj megszerzésének feltétele a legalább 15 év szolgálati idő, amibe az EU más államaiban és az egyezményes államokban végzett munka beleszámít, de például a Vietnámban vagy Indonéziában végzett munka nem.)

A lakcímkártyával nem rendelkező harmadik országbeliek (tehát például az Ukrajnából vagy Indiából rövid időre Magyarországra érkező személyek) abba a speciális kategóriába tartoznak, hogy a magyar munkabérük után felmerül a szociális hozzájárulási adó, de az egyéb juttatásaikat ez az adó nem terheli. Ez a státuszuk akkor szűnik meg, ha megkapják legalább az ideiglenes letelepedési engedélyt és az azzal járó lakcímkártyát – avatott be Honyek Péter.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik