Vasárnap került napvilágra, hogy a budakalászi önkormányzat úgy döntött,
- belépőjegyenként 200 forintos települési adót kell fizetniük azoknak a magánszemélyeknek, akik felkeresik a Budakalász területén található tavakat (itt található a Lupa Beach is), és ott valamelyik szolgáltatónál belépőjegyet váltanak.
Tavaly év végi másik hír, hogy
- a XVIII. kerület január 1-jétől légiutasadót vezet be – utazásonként 1000 forint értékben.
Ez utóbbiról azóta semmilyen új információ nem látott napvilágot.
A Niveus Consulting Group szakértői mindkettő kapcsán megjegyzik, hogy a helyi adókról szóló törvény megengedi a településeknek, hogy úgynevezett „települési adót” vezessenek be, ráadásul ezek szabályait viszonylag szabadon határozhatják meg az önkormányzatok, feltéve, hogy „arra nem terjed ki törvényben szabályozott közteher hatálya.” A törvény jellegzetessége az is, hogy nem lehet alanya vállalkozói minőségében cég, csak magánszemély.
A két rendeletben közös, hogy az adó alanyai magánszemélyek – ennyiben megfelelnek a helyi adó törvénynek. Az már kérdéses, hogy az adó tárgyára terjed-e ki törvényben szabályozott közteher hatálya, hiszen a belépőjegy után például áfát kell fizetni, a légiforgalmi utasokra pedig kifejezett különadó van érvényben, igaz, utóbbit nem törvény, hanem rendelet szabályozza.
A legnagyobb kérdés azonban mégsem ez, hanem az adó beszedése.
Mindez azt jelenti, hogy
Márpedig mind a két önkormányzati rendelet azt írja, hogy olyan cégeknek kell beszedniük az adót, amelyek amúgy nem alanyai az adónak.Az persze, hogy az adó jogszerű beszedése a gyakorlatban miként valósítható meg, erősen kérdéses, hiszen vagy az önkormányzatnak kellene minden egyes magánszemélyre – például a helyszínen – kivetni az adót, vagy a magánszemélyeket kötelezni arra, hogy vallják be a települési adót, ha belépőjegyet vagy épp repülőjegyet vásárolnak.
Fontos azt is látni, hogy önmagában az adó alanyától eltérő személyre telepített adóbeszedés nem szokatlan. A szintén az önkormányzatokat megillető idegenforgalmi adó beszedésére például a szállásadó kötelezett. Csakhogy ezt a kötelezettséget törvény – a helyi adókról szóló törvény – írja elő, nem pedig önkormányzati rendelet. A két új települési adónál viszont nem törvény, hanem rendelet kötelezi az érintett cégeket adóbeszedésre, amire az önkormányzatnak nincs joga.
Fogyasztóvédelmi kérdőjelek
A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ) közleményt adott ki a légiutasadóval kapcsolatban, amit felháborítónak neveznek, több okból is. A rendelet szerint adóköteles a magánszemélyek által a XVIII. kerületi önkormányzat illetékességi területén fekvő repülőtéren a személyszállítást végző légifuvarozótól igénybe vett, a polgári légiközlekedés keretében végrehajtott érkező, induló, transzfer és tranzit utazás (légiutazás), feltéve, hogy arra nem terjed ki törvényben szabályozott közteher hatálya.
Az adó beszedéséért a földi kiszolgálást végző gazdálkodó szervezet a felelős, amelynek nyilvántartást kell vezetnie többek között a légiutas adó alanyairól, mely tartalmazza a légiutas nevét, lakcímét, születési helyét és idejét, az anyja nevét és az utas által adott hónapban végzett utazások számát, a beszedett adó összegét.
Akik nem adnak fel poggyászt, online veszik meg a repülőjegyet, online csekkolnak be, azok gyakorlatilag kizárólag a biztonsági ellenőrzésen esnek át, majd a beszállás előtt felmutatják az igazolványukat. Szerintük nem világos, mikor és hol tudná beszedni a földi kiszolgálást végző gazdálkodó szervezet ezt az adót.Az indoklás szerint a légiutasadóra azért van szükség, mert az önkormányzat költségvetéséből kiesett adóbevételt pótolni kell, valamint a repülőtér közelségéből adódó káros hatásokat is kompenzálni kell.