Súlyosbodik az üzemanyaghiány a hazai benzinkutakon: egyre több olyan töltőállomás akad, ahol minimális mennyiségű üzemanyagot lehet venni, vagy teljesen kifogyott a készlet. A Világgazdaság értesülése szerint a hiány egyik oka, hogy a Mol százhalombattai finomítója műszaki hiba miatt csak 50-55 százalékos kapacitáson termel. (A lap hétfőn megkérdezte a Molt a pillanatnyi helyzetről, a választ még várják.)
A lap által megkérdezett szakértők szerint
Vissza kell állítani a hazai üzemanyagpiac egyensúlyát, ami a jelenlegi áruhiányos helyzetben a kereslet szűkítésével, vagyis a kedvezményes áron tankolók körének szűkítésével, illetve a kedvezményes árképzés felülvizsgálatával érhető el – válaszolt a Világgazdaságnak Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára.
Az árképzés felülvizsgálata már nem lenne olyan fájdalmas, hiszen normalizálódik a piac, az olaj hordónként 80 dollár körüli ára jóval alacsonyabb annál, mint amikor egy éve ársapkát kapott a normál benzin és a normál gázolaj. Az autósok, de a magyar gazdaság számára is fontosabb, hogy ha drágán is, de legyen üzemanyag, mint hogy olcsó legyen, de ne lehessen kapni – szögezte le Grád Ottó.
A hiány oka lényegében ugyanaz, mint eddig: kiesett a magyar üzemanyagpiacról annak a közel 30 százaléknyi importnak a jelentős része, amellyel a hatósági ár bevezetése előtti időkben a kereskedők kielégítették az igényeket. A behozatal egésze azért nem esett ki, mert egyes hálózatok továbbra is importálnak a saját kútjaik ellátására, a kínálat zsugorodását pedig fékezi, hogy bár nem működik teljes kapacitással a százhalombattai finomító, a Mol jelzése szerint 10 százalékkal növelte a termelését.
Nyilvánvaló viszont, hogy akkor indul be az érdemi import, ha a kereskedők nem veszítenek a tevékenységükön.
Kiemelt képünkön a Mol Nyrt. százhalombattai Dunai Finomítója.