Gazdaság

A Közgazdaság-tudomány tökfejeknek című könyvet ajánlja a Ryanair a miniszternek az extraprofitadó miatt

MTI/EPA/Stephanie Lecocq
MTI/EPA/Stephanie Lecocq

Újabb közleményben utasította el a Ryanair a kormány által kivetett extraprofitadót – írja a hvg.hu. A fapados légitársaság, amely a múlt héten „több mint hülyeségnek” nevezte a légi utasokra kivetett különadót, most azt közölte: kedden felszólították Nagy Márton gazdaságfejlesztési minisztert, hogy adjon magyarázatot a következőkre:

  • Miért sarcolják meg a légitársaságokat a „magyar családok védelme érdekében”, amikor az ágazat cégei rekordveszteségekről számolnak be a koronavírus-járvány és az ukrajnai háború következtében?
  • Miért a magyar családokat és az ide/innen utazókat kérik arra, hogy fizessenek magasabb díjakat, amikor Magyarország két éve szenved a koronavírus-járvány és az ukrajnai háború miatt?
  • A légi utazás megemelt adója hogyan „segíti” a magyar családokat?

A cég álláspontja szerint nem extraprofitadóról van szó, a kormány teljesen elrugaszkodott a valóságtól, amikor „útonállóként” szedi be a plusz adót. Amikor más uniós kormányok épphogy csökkentik az ágazatra terhelt adót, hogy ezzel is segítsék a légi forgalom és a turizmus talpra állását a koronavírus-járvány után (és az ukrán háború közben), Nagy „egy új és elhibázott gazdasági stratégiát követve extraprofitadót vet ki olyan veszteséges légitársaságokra, mint a Ryanair és a Wizz Air, ami tovább ronthatja a magyar légi közlekedés és turizmus versenyképességét” – folytatják.

A Ryanair nem mulasztja el megemlíteni azt a fogyasztóvédelmi vizsgálatot sem, amit az után rendeltek el, hogy kiderült: a társaság ráterheli a Budapestről utazókra kirótt (a Ryanair érdekeltségébe tartozó európai utak esetében 3900 forintos) extra díjat a jegyeket az adó bejelentése előtt megvásárlókra. Mint írják, „üdvözlik a tervezett fogyasztóvédelmi vizsgálatot, és arra szólítják fel a Fővárosi Kormányhivatalt, terjessze ki vizsgálatát arra is, hogyan vethet ki a magyar kormány extraprofitadót egy veszteséges iparágra”. „Talán Nagy miniszter úr meg tudja magyarázni, hogy miért vetik ki ezt az idióta adót a veszteséges légiiparra” – fogalmaznak.

Kapcsolódó
A Ryanair már át is hárította az utasokra az extraprofitadót
Azokra is vonatkozik, akik június 4-e előtt foglaltak, de július 1-je után utaznak.

A közlemény idézi Michael O’Learyt, az ír cég vezérigazgatóját is. A nem éppen visszafogott nyilatkozatairól ismert üzletember szerint az érthető, miért adóztatják meg az olaj- és gázszektort, ahol az orosz invázió után őrületes profitot termelnek.

De az, hogy ezt a légiiparra is kiterjesztik, azt mutatja, hogy Nagy Márton „elfelejtette, mit tanult közgazdaságtanból”. Ezért – folytatja O’Leary – elküldjük neki a Közgazdaság-tudomány tökfejeknek című könyvet, amelyet reményeik szerint tanulmányozni fog.

O’Leary szerint az adó nem sújthatja a veszteséges légitársaságokat, nehéz helyzetben levő utasokat és családjukat, mert a magyarországi légi forgalom „drasztikus visszaeséséhez vezet egy olyan időszakban, amikor a magyar idegenforgalmi ágazat a koronavírus-járvány utáni helyreállásra készül fel”.

Kapcsolódó
Döntött a Wizz Air az extraprofitadó áthárításáról
A viteldíjak várhatóan emelkedni fognak.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik