Olvasónk körültekintő internetes vásárlónak tartja magát, ha még nem rendelt valahonnan korábban, nincs tapasztalata egy online boltról, mindig megnézi a webáruházról elérhető információkat. A cseh székhelyű outletexperttől korábban még nem vásárolt, ezért mielőtt megrendelte volna télikabátját, lecsekkolta őket, és a biztonság kedvéért nem előre fizetett, hanem utánvétellel. Úgy hirdetik magukat, hogy minőségi világmárkájú férfi, női és gyermek ruházati termékeket, valamint sportfelszereléseket lehet náluk kapni. Ahogy néztük, a vevőcsalogató árkedvezmény elérheti a 70 százalékot is náluk.
Elállt, de hiába kérte vissza a pénzét eddig
Amikor megrendelt egy kabátot, a jelentős akciós árak ellenére sem gondolta olvasónk, hogy gond lesz, hiszen látta, hogy évek óta működik a webshop, van magyar telefonszámuk, e-mail-címük, magyarországi címük. Meg is érkezett a kabát, azonban nem egészen olyan volt, amilyet a kép és a leírás alapján elképzelt. Nem téli kabát volt, hanem inkább tavaszi jellegű, ezért úgy döntött, visszaküldi, és visszakéri a pénzét. Ezt jelezte e-mailben a cégnek, majd kitöltötte a honlapjukon elérhető elállási nyilatkozatot, és másnap egy GLS-futárral visszaküldte a kabátot. A csomagkövetési igazolás alapján február 18-án reggel át is vette azt a webáruház megbízottja a megadott tatabányai címen. Érdekesség, hogy a cég weboldalán található elállási nyomtatványon akkor éppen egy biharkeresztesi cím szerepelt, egyébként pedig szintén a weboldalukon a tatabányai címet adták meg. Azóta pedig már egy fóti címre kell visszaküldeni a termékeket, ha valaki elállna a vásárlástól.
A szabály az – a weboldalukon is írják – hogy a 14 napos elállás mellett 14 napon belül vissza kell utalnia a webshopnak a termék árát, azonban ez nem teljesült. Hat hete hiába várja olvasónk a több mint 17 ezer forintját. Érdeklődött többször is e-mailben, de lerázták, vagy nem válaszoltak neki. Próbálta őket hívni az általuk megadott budapesti számon, azonban a hívás rejtélyes módon egy 30-as mobilszámon csengett ki, és mint kiderült, a mobil tulajdonosának semmi köze a webáruházhoz. Még azt is megtette, hogy megkérte egy csehül beszélő ismerősét, hívja fel az anyacéget – onnan azt ígérték, hogy még azon a héten utalnak, de nem tették. Ezek után olvasónk feljelentést tett a fogyasztóvédelemnél – érdeklődésére azt mondták neki, nemigen tudnak segíteni a pénze visszaszerzésében. Javasolták, tegyen panaszt az Európai Fogyasztói Központnál. Ő közben a neten megtalálta a cég vezérigazgatójának e-mail-címét, és neki is írt.
Nem akarják, hogy náluk csengjen a telefon
A hívásátirányítás miatt felhívni mi sem tudtuk a webáruházat, e-mailünkre pedig nem reagáltak. Szerettük volna megtudni az Outletexperttől többek között, hogy miért egy olyan budapesti telefonszámot adnak meg elérhetőségként (1/700-9898), ami nem is náluk cseng ki, hanem egy olyan személynél, akinek semmi köze a webáruházhoz. Mint megtudtuk, a telefon tulajdonosát akaratlanul, visszatérően keresik a webshop megrendelői. Legtöbbször panaszuk van, és különösen a karácsonyi időszakban volt neki roppant kellemetlen a rengeteg hívás. Ráadásul egy céges mobilszámról van szó, és elmondása szerint hiába kérték a cseh céget, ne irányítsa rájuk a webáruház hívásait, nem változott semmi. Próbáltak telefonszolgáltatójuknál is intézkedni, de ott sem jártak sikerrel.
A Magyar Telekom megkeresésünkre azt írta, az 1/700-9898-as hívószám nem a Telekomé, hanem a Voxbone nemzetközi szolgáltatóé, aki privát IP-hálózaton keresztül végződtet hívásokat. Hozzátették, csak ez a szolgáltató tudna intézkedni az átirányítás levételéről.
A Magyar Telekomtól megtudtuk még, hogy átirányítás esetén a hívást fogadó fél (itt most a 30-as szám) azt a számot látja, amelyik számról az átirányított számot (ebben az esetben a 1/700-9898-at) hívták, tehát minden hívás esetén más-más a hívószám, az aktuális ügyfélé. Ezért nem megoldható a helyzet egyetlen szám letiltásával, hiszen mindig más szám hívja az eredeti számot. Az összes lehetséges szám tiltása nem opció, akkor nem tudna többé hívást fogadni, akire átirányították a hívásokat. Így tényleg csak az átirányított szám tulajdonosa és szolgáltatója tud intézkedni az ügyben, és levenni az átirányítást. Már ha erre hajlandó lenne.
Bárkire átirányíthatják a hívást
Ami még aggasztó, hogy a Magyar Telekom tájékoztatása szerint nem kell a másik szám – amire átirányítja valaki a saját számát – tulajdonosának jóváhagyása az átirányításhoz. Ez minden szolgáltatónál így van, nem szolgáltató-specifikus adottság – tették hozzá. Ezek szerint elvileg bárki, bármikor szembesülhet azzal, hogy a telefonjára valaki a tudta nélkül irányít át hívásokat. És ez bármeddig így maradhat.
Kerestük a telefonátirányítással kapcsolatban az ORFK-t is, vajon bűncselekményről van-e szó ilyen esetben. Azt mondták, nem kizárt, de hogy ezt ki lehessen deríteni, feljelentést kell tenniük az érintetteknek, hogy utána nézhessenek a dolognak. Azt javasolták, olvasónk, és aki hasonló cipőben jár, mindenképpen tegyen feljelentést az átirányított telefon miatt. A bejelentést személyesen bármely rendőr-kapitányságon meg lehet tenni, vagy a 112-es segélyhívó számon, illetve a „Telefontanú” +36-80/555-111 zöld számán. Olvasónknak továbbítottuk.
Az üggyel kapcsolatos kérdéseinkre az Outletexpert cikkünk megjelenéséig nem reagált, pedig tudni szerettük volna, mit tegyen olvasónk, hogy visszakapja a pénzét. Próbáltunk utánanézni, mások is tapasztaltak-e hasonlót, mint olvasónk. Facebook-oldalukon van ugyan néhány panasz, köztük olyan vásárlóé is, aki szintén a pénzvisszafizetés elmaradását sérelmezte, de a legfrissebb bejegyzés is tavaly nyári. A Pest Megyei Kormányhivatal megkeresésünkre azt írta, hozzájuk 2021-2022-ben nem érkezett panaszbejelentés a webáruház ellen.
Firtattuk a webshopnál azt is, mi az oka, hogy rövid idő alatt kétszer is változott a visszaküldési címük. Megnéztük a neten, a biharkeresztesi címen egy családi ház található, és nem az Outletexpert az egyetlen cseh webáruház, amelynek ezt a címet adják meg a visszaküldéshez. A tatabányai cím egy kétszintes társasház, és szintén több cseh webáruháznál szerepel, mint visszaküldési cím. A harmadik, most érvényes visszaküldési cím pedig fóti – a cím a Magyar Posta nevét is tartalmazza. A posta megkeresésünkre azt írta, azért ilyen a webáruház címe, mert a vállalkozással szerződéses kapcsolatban állnak – a posta kezeli a webshop csomagjait.