Gazdaság

Szlovákiában regisztrálták, Magyarországon tiltólistára került a koronavírus elleni szerként reklámozott spray

Az Európai Unió egész területén érvényes EUDAMED-regisztrációt kapott a Virostop, a koronavírus ellen is védő száj- és orrspray – adta hírül közleményben a szer gyártója, a Herb-Pharma Corporation Ltd. Úgy hangzik ez a két egymás mellé tett információ, mintha a regisztrációnak és a koronavírus elleni védelemnek köze lenne egymáshoz, volt, aki úgy értelmezte például, hogy uniós szintű elismerést kapott egy vírus ellen hatásos szer.

Ez elég nagy fordulat lenne a Virostop ügyében, Magyarországon ugyanis március óta vizsgálódik a Gazdasági Versenyhivatal megtévesztő reklámozás miatt. A versenyhatóság azt valószínűsíti, hogy a Virostop influenza elleni szájsprayt, illetve orrsprayt forgalmazó vállalkozások megtévesztően állították, hogy a termékek alkalmasak betegségek kezelésére. A gyártó közben továbbra is azt kommunikálja, hogy bizonyítottan hatásos védelmet nyújt a száj-, illetve orrspray a koronavírus ellen is. A terméket változatlanul forgalmazzák, a weboldalukon viszont a koronavírussal kapcsolatos állítást nem találtuk.

De mit is jelent ez a regisztráció? Mint a GVH lapunknak megírta, és a gyártó is megerősítette megkeresésünkre, az EUDAMED-regisztrációról azt érdemes tudni, hogy az minden gazdasági szereplő (köztük a gyártók) számára is kötelező egy EU-s rendelet alapján, és a forgalomba hozatal megkezdése előtt kell elvégezni a regisztrációt. Vagyis

amikor azt hangsúlyozta a gyártó, hogy megkapta a regisztrációt, tulajdonképpen a piacra lépés előtti kötelező teendőnek tett eleget.

A Herb-Pharma közleményében kiemelte, hogy 2011 óta vannak forgalomban a termékei Magyarországon, az idén pedig Szlovákiában is regisztrálták a termékeket, ráadásul a Szlovák Állami Gyógyszerészeti Intézet jóváhagyta a Virostop használatát a koronavírus fertőzés megelőzésére és tüneteinek csökkentésére is. Mint kiderült, ez sem jelent áttörést, hanem a normál ügymenet része.

A szlovák regisztrációról azt írták lapunknak, hogy az orvostechnikai eszközöket minimum egy uniós tagállamban regisztráltatni kell, ahhoz, hogy forgalmazható legyen az egész Európai Unió területén. Vagyis ez kellett ahhoz is, hogy meglegyen az EUDAMED-regisztráció. A jóváhagyást, mint kiderítettük, úgy értik, hogy a Szlovák Állami Gyógyszerészeti Intézet megkapta, megismerhette a termékek teljes dokumentációját, és ezután adta meg a regisztrációt. A gyártó a közleményben azt is állítja, tudományosan bizonyította a két termék hatékonysága – ezt mint megkeresésünkre írták, a Dr. Jankovics István virológus vezette kutatásra alapozzák.

A gyógyszerészeti hatóságra vonatkozó közléssel kapcsolatban a GVH arra hívta fel a figyelmünket, hogy az Országos Gyógyszerészeti és Élelmezés-egészségügyi Intézet megtiltotta a termék forgalmazását és reklámozását, illetve elrendelte, hogy vonják ki a forgalomból. Az interneten ennek ellenére ma is számos üzlet kínálatában megtalálhatóak. Ez összefügghet azzal, hogy az OGYÉI tiltó döntése ellen a magyarországi forgalmazó, a Fytofontana Kft. fellebbezett a Fővárosi Törvényszéken, így a döntés nem jogerős. Az OGYÉI-tiltás jelenleg is bírósági felülvizsgálat alatt áll, tudtuk meg a versenyhivataltól.

A versenyhivatal márciusban indított eljárása a vizsgálati szakasznál tart. Az eljárás során nyolc különböző állítást, kereskedelmi kommunikációt vizsgál, az állítások között szerepel az is, miszerint a Virostop összetevői hatékonyak az új koronavírus-fertőzés megelőzésében, a védekezésben és a kezelésben is – válaszolta a 24.hu kérdésére a GVH.

Cikkünk írásakor rákerestünk a termék honlapjára, ám ott nem volt semmilyen információ, karbantartás alatt állt. A gyártó ezzel kapcsolatban azt írta nekünk, hogy a weboldal a korábban indított GVH-eljárás miatt nem elérhető. Ehhez képest amikor ismét beírtuk a termék webcímét, egy működő oldal jött fel, a fytofontana.com alatt. Ugyanakkor a két termék leírásában csak az szerepelt, hogy hatékonyak a baktériumok és vírusok elleni védekezésben és megelőzésben. A koronavírust nem említették ezzel összefüggésben, csak az influenzát.

Volt dolga a GVH-nak a járvány alatt

A GVH kiemelt figyelemmel kíséri a Covid-járvánnyal kapcsolatos reklámállításokat. A versenyhatóság a koronavírus hazai felbukkanását követően a átfogó gyorsellenőrzést végzett, majd – mivel több kifogásolható gyakorlatot azonosított – figyelmeztetést tett közzé, hogy mire figyeljünk az online vásárlásoknál. Ezzel egy időben a járvánnyal kapcsolatos termékeket – maszkokat, fertőtlenítőket – forgalmazó vállalkozások figyelmét is felhívták a felelős kommunikáció kialakítására vonatkozó fokozott elvárásra. A GVH részese volt emellett a járvánnyal kapcsolatos közös európai fellépésnek is, aminek eredményeként több millió megtévesztő hirdetés tűnt el az online térből.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik