A NAV tájékoztatása szerint a fizetendő gépjárműadóról, az aktuális fizetési határidőkről és az új gépjárműadó-bevételi számláról szóló levelek kézbesítése február közepén indult. Országosan mintegy 3,2 millió gépjármű-üzembentartó érintett, ennyien kapnak a postástól személyesen átvehető, hivatalos iratot. A levelek gyártási és kézbesítési idejére több hetet írtak – lassan tehát mindenki megkaphatja az értesítést. Arra is felhívják a figyelmet, hogy a gépjárműadó befizetésével érdemes várni a határozat átvételéig, mert abban szerepelnek a pontos információk.
Muszáj tehát, hogy mindenki megkapja az adóhatóság levelét. Ezért is lepődött meg az a két olvasónk, akiknek a korábbi önkormányzati értesítési gyakorlattal ellentétben nem a lakcímükre, hanem a nyaralójuk címére küldte az adóhatóság a fontos levelet.
Idő még van, mert a járványhelyzet miatt nem március, hanem április 15-éig kell befizetni az adót. De ha valaki addig nem megy ki a nyaralóba, az nem is fogja tudni, ha esetleg az ő gépjárműadó-határozatát is oda küldték.
Így postázza a NAV a gépjárműadóról szóló határozatot
Az adóhatóság megkeresésünkre azt írta, a kézbesítéssel összefüggő jogszabályi rendelkezések alapján jár el, és határozza meg – többek között – azt a címet, amelyre postai úton továbbítja az iratokat. Mivel a gépjárműadó kivetése sem kivétel ez alól, így a NAV az általános szabályt követve az alábbi sorrendet alkalmazza az iratok postázásánál azoknál a magánszemélyeknél, akik elektronikus kapcsolattartásra nem kötelezettek:
- levelezési cím,
- tartózkodási hely címe,
- lakóhely címe.
A NAV a lakóhely és a tartózkodási hely címadatait a személyiadat- és lakcímnyilvántartó rendszertől kapja meg. A rendszer a vonatkozó törvény szerint köteles értesíteni az adóhatóságot, ha adatainkban változás történt. A levelezési címadatról pedig a T34 jelű adatlapon értesülnek. Ez a nyomtatvány a természetes személy adóazonosító jelének, vámazonosító számának egyedi kiadásához, az adateltérések rendezéséhez és levelezési cím bejelentéséhez való.
Eddig nem a nyaralóba ment sem a gépjárműadós, sem a NAV-os levél
Kérdeztük olvasóinktól, vajon korábban is előfordult-e, hogy a gépjárműadóról szóló értesítést, vagy NAV-os levelüket a nyaralóba címezték volna nekik. Első olvasónk azt írta, a lakóhelye szerinti budapesti kerületi önkormányzattól kb. 20 éve kivétel nélkül mindig a lakóhelyére kapta meg a súlyadónak is nevezett gépjárműadóról az értesítő levelet, ahogyan a NAV is eddig mindig budapesti lakóhelyére küldött neki minden levelet. A forgalmi engedélyében is a budapesti címe szerepel kizárólag – tette hozzá.
Másik olvasónk gépjárműve szintén az állandó lakcímére van bejelentve. Az üdülő, ahova a határozatot kapta, tartózkodási hely, de tudomása szerint mint értesítési, levelezési cím sehol nem szerepel nyilvántartásban.
A NAV tanácsa annak, aki a nyaralóba kapta a határozatot
Annak is utánajártunk, mit tegyen két olvasónk (és aki még hasonlóan járt), ha azt szeretnék, hogy a NAV ezentúl ne a nyaralójukba, hanem a lakcímükre küldje a gépjárműadóról szóló határozatot.
Az adóhatóság szerint célszerű a korábban bejelentett levelezési, illetve tartózkodási helyet kijelenteni annak érdekében, hogy a lakóhely címe legyen az adóhatósági iratok kézbesítésekor az elsődleges cím. A levelezési cím megszüntetését a már említett T34 jelű adatlapon lehet bejelenteni. A tartózkodási hely címtörlését pedig a személyiadat- és lakcímnyilvántartó szervnél, azaz a kormányhivatalnál lehet kezdeményezni. Jó hír, hogy tavaly október óta online is kezdeményezhető a nyilvántartásban szereplő adatok átírása.