Gazdaság

Két ajánlat érkezett a Lánchíd felújítására, épp azoktól, akiket megfenyegetett a kormány

Marjai János / 24.hu
Marjai János / 24.hu

Csupán két ajánlat érkezett a Lánchíd felújítására, az Apáthy Endre érdekeltségébe tartozó A-Híd Építő Zrt. és az osztrák tulajdonú Strabag Általános Építő Kft. adott be konkrét árajánlatot.

Vagyis a várakozásokhoz képest némi meglepetésre éppen a NER-kompatibilis kettős maradt távol a versenytől: a Közgép, amelynek főtulajdonosa Szíjj László tiszakécskei vállalkozó, a Duna Aszfalt csoport főmogulja, egyben Szijjártó Péter külügyminiszter jachtos vendéglátója, valamint az Abronits Róbert érdekeltségébe tartozó Dömper Kft.-vel felálló konzorcium.

A tendert kiíró Budapesti Közlekedési Központ Zrt. nem közölt más adatot, csak azt, hogy a legjobb ajánlat bruttó 26,75 milliárd forint. Ez lényegesen kevesebb az előző városvezetés által kiírt, majd már az új vezetés által visszadobott mintegy 35 milliárd forintos vállalási árnál (igaz, a felújításból kivették a Várhegy alagút rendbe tételét).

A 24.hu által megismert bontási jegyzőkönyv alapján, amelyben a december 15-ei határidőig beérkezett ajánlatokat ismertették, ennél is alacsonyabb számok szerepelnek, e szerint

  • az A-Híd 18,721 milliárd forintért,
  • a Strabag 19,624 milliárd forintért vállalná a munkát.

A jelentős eltérés alighanem abból adódik, hogy a bontási jegyzőkönyvben nettó összegeket tüntettek fel, és ezek nem tartalmazzák a tartalékkeretet.

A jegyzőkönyvben azt is rögzítették, hogy „a jelen eljárás során rendelkezésre álló anyagi fedezet” nettó 13,228 milliárd forint. A főváros forrása tehát jóval kevesebb, mint a két cég által a hídfelújításra tett ajánlat, a kormánynak az építkezéshez nyújtott 6 milliárd forintos hozzájárulásával azonban szűken lefedné azt. Más kérdés, hogy a beígért támogatás eddig nem érkezett meg a főváros számlájára, átutalására kilenc hónap is kevésnek bizonyult – nehezményezte Karácsony Gergely főpolgármester csütörtöki Facebook-bejegyzésében.

Az előzetes várakozásokkal szemben tehát nem szálltak versenybe a NER cégei a hídfelújításért, és

éppen az a két vállalkozás maradt ringben, amelyet nemrég megfenyegetett a kormány.

Schanda Tamás innovációs államtitkár másfél hónappal ezelőtt látványos kirohanást rendezett, reményét fejezte ki, hogy a főváros nem velük újíttatja fel a Lánchidat, sőt még az is felmerült, hogy örökre kizárják őket a közbeszerzésekből. Mint megírtuk, a két cég fejére azt olvasta az államtitkár, hogy nem megfelelő munkát végeztek az M0-s gyorsforgalmi út déli szektorában a Deák Ferencről elnevezett Hárosi Duna-híd felújítása során.

Nem világos, mire szolgált a fenyegetés, azóta ugyanis nincs hír retorziókról, viszont kiderült, hogy az A-Híd nem dolgozott alvállalkozóként a hídon, a kárhoztatott sarukat pedig az állami megrendelő, a NIF adatai alapján tervezték, és a beépítésüket ugyancsak a NIF hagyta jóvá, ezek szerint sok alap nincs a számonkérésre.

Frissítünk!

A januárban megsemmisített Lánchíd-ajánlat részleteit közölte a Telex: e szerint a bruttó 35,278 milliárd forintos vállalási árból 13,483 milliárdot tett ki a Széchenyi István téri villamos-közúti aluljáró felújítása. Az alagút nélkül, csak a hídfelújításra jutó költség 21,8 milliárd forint lett volna, és ennél több a BKK által közölt új, 26,75 milliárd forintos ajánlat.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik