Gazdaság

Teljes a sztrájkkészültség makói gumigyárban

Elfogyott a türelem, a dolgozók sztrájkra is készek a Contitech Fluid Automotive Hungária Kft. makói gyárában.

A cégvezetés nyáron egyoldalúan felmondta a kollektív szerződést, s így kontroll nélküli mértékben emelheti a túlmunkát. Önmagában már ez is felér egy hadüzenettel, ám a szakszervezet mostanáig várta, valóra váltja-e a munkakörülmények javítására – is – tett kecsegtető ígéreteit a cégvezetés. Nem tette. A helyi szakszervezet felmérése szerint a gyár dolgozóinak nagy többsége annyira belefáradt a körülményekbe, hogy nyilatkozott: bármikor kész egy komoly figyelemfelkeltő tiltakozó akcióra – olvasható a Gumiipari Szakszervezeti Szövetség (GSZSZ) közleményében.

Négy hónapja nem jutnak egyezségre

Elfogyott az emberek türelme a makói gumigyárban, ahol a szakszervezet és a munkáltató négy hónapja tárgyal, mégsem jutott el a megegyezésnek, a munkabékét némileg garantáló kollektív szerződés újrakötésének még csak a közelébe sem – állítja Radics Gábor. A Gumiipari Szakszervezeti Szövetség elnöke úgy látja, az ott dolgozó embereknek végképp elegük lett a cégnél tapasztalt áldatlan állapotokból (egyebek között a járvány első hullámában végtelenül lecsökkentett létszám), és az előre kiadott pihenők, szabadságok miatti rengeteg túlmunkából. És elegük van abból is, hogy a vezetőség semmibe veszi a munkavállalókat, egyebek között azzal, hogy a nyáron egyoldalúan felmondta a kollektív szerződést. Ezt a helyi szakszervezet szerint azért – is – tette a munkáltató, hogy 2021 december 31-éig egyoldalúan kitolhassa a munkaidőkeretet. A célja az volt, hogy így kontroll nélküli mértékben és gyakorisággal ledolgoztassa a járvány miatti tavaszi leállás idején kiesett munkaidőt. Így a cég gyakorlatilag a munkavállalóira terheli a korábbi gazdasági kiesést.

A makói módszer iskolapéldája annak a kedvezőtlen munkáltató gyakorlatnak, amelyre korábban Kordás László, a Magyar Szakszervezeti Szövetség elnöke is felhívta a figyelmet, s amely miatt már alkotmánybírósági vizsgálat folyik. Ez ügyben egyébként a Makói Gumiipari Szakszervezet is eljárást kezdeményezett a kormányhivatal munkaügyi szakhatóságánál.

Radics Gábor szerint a makói gumigyáriak a végletekig elfáradtak, hiszen a járvány tavaszi hullámában sok munkavállalót elküldtek a cégtől, s most az itt maradt jóval kevesebb munkást dolgoztatják a végletekig. A GSZSZ elnöke határozottan állítja: annak ellenére, hogy a menedzsmentnek kötelező feladata a létszámhoz igazítani a munkamennyiséget, Makón a munkavállalók átirányításával, túlterhelésével próbálják oltani a tüzet, így a cég az ott dolgozók kárára próbál rugalmasan működni.  Ráadásul, az itt maradt lojális munkatársaknak nemcsak szabadságuk nincs már – hiszen az év elején ki kellett venniük szinte mindet –, 2 hónapig jelentősen csökkentették a bérüket és a béren kívül juttatásukat, utólagos tájékoztatással időarányosították a megmaradt szabadságot is, ami tovább csökkentette azt.  A munkáltató a kollektív szerződéssel együtt a munkabékét is felrúgta – szögezte le Radics. Ez azért is különösen bosszantja az ott maradt dolgozókat, mert azokat, akik tavasszal nem vállalták az új, nehezített feltételeket, s közös megegyezéssel távoztak a cégtől,  az akkor még érvényes kollektív szerződés alapján fizették ki úgy, mintha a munkáltató mondott volna fel nekik. Azok, akik itt maradtak akkor sem fogják már ezt megkapni, ha felmond nekik a munkáltató – szögezte le a szövetség vezetője.

Időhúzásnak tűnik

A szakszervezet hónapok óta követeli a helyzet rendezését, ám a cégvezetés rendkívül lassú és sok időt felemésztő tárgyalássorozattal húzza az időt, nehezítve a megegyezést, így egyebek között a bértárgyalások megkezdését is – olvasható a közleményben. A munkáltató viszont állítja, a korábbinál is jobb szerződést szeretne, ezért készen áll a rendezésre. Ennek azonban teljesen ellentmond az, hogy a cégvezetés eddig mindössze egy, a szakszervezet szerint értékelhetetlenül gyenge javaslatot tett az asztalra, egyébként pedig teljesen abszurd dolgokkal lassítja a folyamatot. Emellett a munkáltató többször kinyilatkozta, nem akar a kollektív szerződésben kötelezettséget vállalni, mert attól tart, hogy ha azt nem tartja be, a makói szakszervezet be fogja perelni.

A makói gumigyár dolgozói nem látják a jövőt, azt sem tudják, emeli-e a bérüket a munkáltató, s ha igen, akkor mennyivel több munkabért remélhetnek jövőre – szögezi le Radics. A szakszervezet felmérte, hogy az ott dolgozók közül mennyien vennének részt tiltakozó demonstrációkon.  A szövetség vezetője leszögezte: a szakszervezetnek nem célja sztrájkolni, de nem veti el ennek a lehetőségét, ha annak jogszerű feltételei fennállnak. Az ezernél több megkérdezett munkatárs túlnyomó többsége írásban kijelentette: kész részt venni tiltakozó megmozduláson.

Frissítünk!

Cikkünk megjelenése után a Continental állásfoglalással reagált a szakszervezet közleményére. A Continental azt írta, folytatják a kollektív szerződés egyeztetését és nem kaptak tájékoztatást sztrájkkészültségről. A cég szerint a GSZSZ több téves állítást tett a közleményében, melyekkel kapcsolatban jogi lépéseket fontolgat a cég. A tényszerű tájékoztatás jegyében leszögezték:

1. A vállalat vezetése a két héttel ezelőtti szakszervezeti közleményt követően sem kapott tájékoztatást sztrájkbizottság alakulásáról vagy annak követeleseiről sem.

2. Cégük makói telephelyén is jelentős mértékben megnövekedtek a vevői igények, jelenleg azok magas minőségű és megfelelő mennyiségű kiszolgálására koncentrálnak.

A cég hangsúlyozta, most az a közös érdekük, hogy a vállalat fenntartható működését és stabil jövőjét biztosítsák. Munkatársaiknak köszönik az együttműködést és elkötelezettséget, hogy partnerek a jelenlegi helyzetben is. A cég mindezek mellett folytatni kívánja a kollektív szerződés véglegesítését, bíznak benne, hogy a szakszervezet megjelenik az egyeztetéseken és egy előre mutató, fenntarható kollektív szerződést sikerül aláírniuk.

Kiemelt kép: A ContiTech Fluid Automotive Hungária Kft. új makói logisztikai csarnoka 2016. május 13-án. A cég autóipari gumialkatrészeket, műanyag hűtő- és fűtőcsöveket, valamint gyorscsatlakozókat gyárt. Fotó: Rosta Tibor / MTI

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik