Forgalmának több mint 99 százalékát elvesztette, alig néhány száz utas fordul meg naponta a ferihegyi repülőtéren, ezért kénytelen létszámot csökkenteni – jelentette be a drámai helyzetet nemrég a ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. A csoportos létszámleépítés bejelentésén túl konkrét számokat nem közölt a cég, ezért megkérdeztük, pontosan hány dolgozótól válnak meg. A válasz szerint
a BUD csoport 275 főre jelentett be létszámcsökkentést, ez a szám azonban a forgalmi helyzettől függően és a munkahelyvédelmi intézkedéseinknek köszönhetően még jelentősen csökkenhet. A BUD csoport ezért a létszámleépítést az említett intézkedésektől, illetve a forgalom újra indulásának időpontjától és ütemétől függően, több lépcsőben hajtja végre.
Állami mentőövről egyelőre nincs hír, kérdésünkre, hogy igényelt-e a BA állami bértámogatást a munkahelyek megmentésére, és ha igen, hány főre azt válaszolták, hogy „a jövőre vonatkozóan” vizsgálják a kormány által bejelentett munkahelyvédelmi csomag egyes elemeinek alkalmazhatóságát.
A repülőtéren tavaly 16 millió utas fordult meg, az idei évre 17 millióval és a következő években is folyamatosan növekedéssel számoltak, ehhez igazították a dolgozói létszámot, ami a Budapest Airport közlése szerint 1417 fő. Az új helyzet és a kevésbé optimista kilátások fényében, illetve a fennmaradó munkahelyek védelme érdekében a létszámleépítés elkerülhetetlenné vált – fogalmazott a társaság.
Áprilisban alig érte el a 275 főt a napi utasszám, míg egy évvel korábban átlagosan napi 44 ezer induló és érkező utas haladt át a repülőtéren – érzékeltették a visszaesést. Gyors visszarendeződésre nem látnak esélyt, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) becslése alapján az európai repülőterek utasforgalma a következő két évben, vagy még hosszabb ideig nem fogja elérni a válság előtti szintet. A Budapest Airportnál sem optimistábbak: az utazási kedv egészségügyi megfontolások és gazdasági okok miatt várhatóan csak fokozatosan tér vissza. Ezért a budapesti repülőtér utasforgalma valószínűleg sem idén, sem a következő két-három évben nem fogja elérni a korábban prognosztizált 17 millió, sem pedig a tavaly regisztrált 16 millió főt – áll a Budapest Airport közleményében.
A Budapest Airport utasforgalmának meghatározó részét adó Wizz Air az utóbbi hetekben csupán 6 útvonalat üzemeltetett, a koronavírus-járvány közepette a többi nagy európai légitársasághoz hasonlóan szinte teljesen leállította a repülést. A régió vezető diszkont légitársasága május elejétől néhány járatot újraindított, Budapestről 16 útvonalon repül újra.
Ha a mai menetrendet pásztázzuk, akkor összesen 14 Budapestről induló járatot láthatunk, amiből kettőt töröltek – a Hainan chongquingi, illetve az Eurowings düsseldorfi gépét -, a terepet uralja a Wizz Air, a kelet-európai fapadosnak 10 gépe indul, mellette a KLM egy amsterdami és a Ryanair egy londoni járata árválkodik. A Wizz Air ugyanakkor már a jövőre készül, most jelentette be, hogy júniustól újabb Európán kívüli célponttal bővíti a kínálatát, Abu Dzabiba indít közvetlen járatot.
Kiemelt kép: Budapest Airport /Baranyi Róbert