Gazdaság koronavírus

„Hiába jönne a tanuló, ha visszafordítja a rendőr. A számlák viszont gond nélkül megérkeznek”

Március közepén határozatlan időre felfüggesztették a gépjárművezetők vizsgáztatását, azóta az oktatók jövedelem nélkül maradtak, de fizetniük kell az adókat és a járulékokat. A taxisokkal ellentétben őket a kata fizetése alól sem mentesítették. Magyarországon több mint 4000 szakember szerepel a szakoktatói névjegyzékben, a jövőjük jelenleg teljesen bizonytalan.

Szó szerint minden tartalékomat feléltem. Egy hónapon át egyetlen órát sem tartottam, bevallom, múlt héten már elszakadt a cérna és elvállaltam néhány óra gyakorló vezetést. Olyanokat, akiknek már van jogosítványuk, illetve egy olyan tanulót, akinek az utolsó percben mondták le a vizsgáját, és nem szeretné elfelejteni az eddig tanultakat

— kezdi történetét Péter, egy Pest megyei járművezető szakoktató. A 40-es éveiben járó, katás adózóként egy elismert autósiskolának bedolgozó férfinél akkor telt be a pohár, amikor felszólító sms-t kapott, hogy fizesse be a telefonszámláját, de már nem volt elég pénz a bankszámláján.

Március legelején már tudtam, hogy nagy baj lesz. Már akkor volt olyan tanulóm, aki önszántából lemondta az óráit a járvány miatt. Március 19-én aztán felfüggesztették a vizsgáztatást, azóta gyakorlatilag nincs bevételem. Ha nincs vizsga, a tanulók nem jönnek vezetni. Ha jönnének, akkor sem tudom vállalni azt a felelősséget, hogy idefelé a buszon megfertőződnek. Vannak egyébként, akik még most is vezetnének, de hiába jönne a tanuló, ha visszafordítja a rendőr. A számlák viszont gond nélkül elérnek. Nagyon vártam, hogy esetleg a taxisok mellett minket is kivesznek a katás adózás alól. Két autó áll a garázsban úgy, hogy egy fillért nem termelnek, de a biztosítást, az adót ki kell fizetni utánuk

— mondja.

Péter szerint az oktatói munka ugyan biztos megélhetést jelent, a legtöbben mégsem tudnak annyi pénzt félretenni, hogy hónapokig kihúzzák bevétel nélkül úgy, hogy közben az adókat és a járulékokat ugyanúgy fizetniük kell.

Erről beszélt megkeresésünkre Huszti László, a Szakoktatók Országos Érdekképviseleti Egyesületének (SZAKOE) elnöke is, saját tapasztatai szerint az oktatók körülbelül egy hónapos tartalékkal rendelkeznek, és ez mostanra a legtöbb szakembernél elfogyott.

Huszti László szerint a szakoktatók helyzete a többi bajbajutott ágazathoz képest is speciális: a felnőttképzési törvény egyik joghézaga miatt az oktatók dolgozhatnak, de a tanulók nem jelenhetnek meg az órán, mert a veszélyhelyzetre kiadott utasításban a járművezetés óra nem szerepel a kijárási korlátozás alóli kivételek között.

Az oktatótársadalmat megosztja ez a probléma, a legtöbben a járvány komolyabbra fordulása után jogkövető állampolgárként otthon maradtak. Rengeteg telefont, levelet és segélykérést kapok az utóbbi időben, és azt látom, hogy az a kis egy havi tartalék, a minimális háttér mára elkopott. Nagy a riadalom, én pedig nem tudom megnyugtatni őket, mert a felügyeleti szerveink egyelőre semmi konkrétumot nem árultak el.

A SZAKOE többször is megkereste a Miniszterelnökséget, az Innovációs és Technológiai Minisztériumot, még az operatív törzset is, hogy tisztázzák, mire számíthatnak a közeljövőben. Az illetékesek megkapták a leveleket, azonban egyelőre csak olyan válaszok érkeztek, amelyekben az érintettek türelmét kérik a tárcák. Huszti László úgy látja, a hasonló területen mozgó taxisok jelentősen jobb helyzetben vannak: őket mentesítették a kata megfizetése alól, dolgozhatnak, és még az élelmiszer-kiszállításban is részt vehetnek.

Fotó: Koszticsák Szilárd /MTI

Ez is jól mutatja, hogy míg a taxisokat komolyan veszik, addig a szakoktatók véleménye nem sokat nyom a latban

– mondja az egyesület elnöke, aki szerint azért is bonyolult a helyzet, mert szinte megyénként változik, hogy az autósiskolák miként próbálják átvészelni az ínséges időszakot.

Koronavírus - Még több hír a témában

Vannak olyan iskolák, ahol azt tanácsolták az oktatóknak, hogy igyekezzenek leadni az első 10–15 gyakorlati órát. Huszti László szerint ez a szerencsejátékkal határos, hiszen egyelőre senki sem tudja, mikor kezdődik újra a vizsgáztatás, így viszont a tanulók akár komoly pluszköltségekkel is számolhatnak.

A Fejér megyei rendőrkapitány kiadott egy körlevelet, hogy a megyében ne dolgozzanak a szakoktatók, mert a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont, illetve a rendőrség ellenőrizni fogja őket. Megértem az óvatosságot, de nagyon örülnék, ha egy kicsit a szakoktatókkal szemben is megértőek lennének a döntéshozók. Nemrég felhívott egy olyan, kelet-magyarországi oktatónő, aki egyedül neveli a két gyerekét Azt mondta, nem tud mit tenni, ki kell mennie dolgozni. Erre jó válasz most nincsen

– teszi hozzá. Huszti László úgy látja, a koronavírus-járvány nemzetközi adatai egyre biztatóbbak, egyre több országban lazítanak a korlátozásokon, reményei szerint ez a tendencia eléri Magyarországot is.

Szerintem az adózás alóli felmentés hajója elment. A megoldás az lenne, ha újraindulna a vizsgáztatás, így az oktatók ismét dolgozhatnának. Ha taníthatunk, megélünk. Az érettségi vizsgákat sem halasztották el, e logika mentén arra számítunk, hogy lassan a gépjármű-szakoktatásban is újraindul az élet.

Orbán: az év végéig felfüggesztik a hiteltörlesztést
Gazdasági döntéseket hozott a kormány a koronavírus miatt, ezeket jelentette be a miniszterelnök nehezen elinduló beszédében. A különösen veszélyeztetett ágazatokat segítik, például a járulékok elengedésével, csökkentésével. Maximálták a fogyasztási hitelek THM-jét is.

Kiemelt kép: Czeglédi Zsolt /MTI

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik