Noha két éve még miniszterek adták át, idén alig használták a kormány által összesen egymilliárd forintért rendelt egészségügyi buszokat – írja a 444.hu. A szűrőjárművekre pedig nagy szükség lenne, mert magyarok tömegei halnak meg olyan betegségekben, amelyek megelőzhetők lennének.
Az egészségügyi szűrőbuszokkal a hazai buszgyártáson és a magyarok egészségi állapotán is segíteni akart a kormány, amikor két éve több mint egymilliárd forintért vásároltak tíz általános szűrőbuszt. Ezek arra jók, hogy házhoz vigyék az egészségügyi szűrővizsgálatokat olyan településekre, ahol az nem elérhető.
Az első buszt két miniszter, Balog Zoltán és Varga Mihály adta át 2017 novemberében, majd 2018 elején üzembe állították az összeset, többek közt a tokajiak, a váci tankerület pedagógusai és a hevesiek is találkozhattak vele. Az akkor még Mészáros Lőrinc felcsúti milliárdos tulajdonában álló heol.hu-n meg is jelent egy finoman kritikus riport arról, hogy bár nagyon hasznos lenne, a szűrőbusz híre alig jutott el valakihez a városban.
A program idei szakaszát néhány hete zárták le Nógrádszakálban, az ország egyik legszegényebb településén, ahol sokaknak gondot jelent, hogy eljussanak vizsgálatokra Szécsénybe, Balassagyarmatra vagy Salgótarjánba. Surján Orsolya helyettes országos tisztifőorvos azt mondta, a buszok 18 ezer kilométert tettek meg, 109 helyszínen jártak, és csaknem tízezer embert vizsgáltak meg. A Nemzeti Népegészségügyi Központtól a lap kérdésére közölte, mindezt nyolc hónap alatt, 2019 márciusa és októbere közt sikerült teljesíteni.
Ez nem tűnik valami hatékonynak, főleg úgy, hogy egyenként több mint százmillió forint közpénzt költöttek rájuk.
A magyar fejlesztésű, Credo Econell Medic típusú buszokat a győri-mosonmagyaróvári Kravtex Kft. gyártotta. Van bennük recepció, két vizsgálóközpont, vécé, beépített konyha és utazórészleg, tehát egyszerre tudja szállítani az összes orvosi felszerelést és a személyzetet is, nem beszélve a légkondiról, a wifiről, a laptopokról, a nyomtatókról és a tévéről.
A cég által kiadott, 2017-es közlemény alapján végképp érthetetlen, miért nem használják gyakrabban a 13 méter hosszú, „nemzetközi összehasonlításban is egyedülálló” buszokat. Ráadásul a leírás szerint a buszok télen is használhatók, így az sem érthető, miért csak március és október közt üzemeltették őket.
A tíz általános szűrőbusz mellé egyébként tíz mammográfiás járművet is rendeltek, összesen 1 milliárd 750 millió forintért. Azt a tendert a H1 Systems Kft. nyerte, amely alvállalkozóként az Ikarus Egyedi Kft.-t bízta meg a gyártással. Végül azonban csak egy busz készült el határidőre, mert a bíróság tavaly júliusban csődeljárást indított az Ikarus Egyedi ellen. A cég csődvédelmet kért, a kormány pedig stratégiailag kiemelt jelentőségű gazdálkodó szervezetté minősítette őket. A módosított szerződés szerint idén április 30-ig kellett volna leszállítaniuk a kilenc hiányzó buszt,de azóta sem érkezett hír arról, hogy elkészültek volna.
A lap megkérdezte a Nemzeti Népegészségügyi Központtól, hogy miért ilyen alacsony az általános szűrőbuszok kihasználtsága 2019-ben, mekkora volt 2018-ban, és mikorra készülnek el a mammográfiás buszok. Ígérték, hogy válaszolnak, de egyelőre nem tették.
Kiemelt kép: Szűrőbusz a magas vérnyomásról tartott sajtótájékoztatón az I. kerületi Batthyány téren 2019. május 2-án. Az Éljen 140/90 alatt címmel rendezett tájékoztatón – mivel május a vérnyomásmérés hónapja is – Horváth Ildikó egészségügyi államtitkár mindenkit arra buzdított, hogy menjen el háziorvosához, és nézesse meg vérnyomásértékét. (MTI/Bruzák Noémi)